ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Actorul Tom Hanks a participat la Slujba de Înviere oficiată în ziua de Paști la Catedrala Sfânta Sofia din cartierul bizantin al Los Angeles-ului.

Alături de cunoscutul actor a fost soția acestuia, Rita Wilson, dar și prieteni ai familiei. Hanks a fost botezat în Biserica Ortodoxă pentru a se putea căsători cu Rita Wilson, actrița fiind de origine greacă și ortodoxă. Aceasta a ținut ca actorul să se boteze ortodox, pentru a se cununa în fața altarului, deși putea opta pentru o căsătorie civilă. 

Pe lângă participarea la Slujba de Înviere, Hanks a participat și la Prohodul Domnului, din Vinerea Mare. Atunci, actorul a fost printre cei care au ținut Epitaful în timpul procesiunii ce are loc în această zi.

Epitaful este o pânză mare, pictată sau ornamentată și înseamnă, literalmente "acoperământ de mormânt". La vecernia din  după-amiaza Sfintei și Marii Vineri, preotul și diaconul așază Epitaful pe Sfânta Masă. Uneori, preotul unge epitaful cu uleiuri parfumate. Deasupra este așezat un acoperâmânt folosit pentru Sfântul Potir și o Evanghelie (fie Evangheliarul mare folosit la vremea Sfintei Liturghii, fie unul mai mic). În timpul citirii Evangheliei, care cuprinde fragmente din toate cele patru Evanghelii ce relatează moartea lui Hristos, o icoană ce reprezintă soma (trupul) lui Hristos este luată de pe o cruce care fusese mai înainte așezată în mijlocul bisericii. Acest Trup este înfășurat în pânză albă și dus apoi în altar.

Spre sfârșitul slujbei, preotul și diaconul, însoțiți de acoliți (în zilele noastre: de paracliser, cântăreț, subdiacon sau de băieți ori bărbați nehirotoniți care ajută la slujire) purtând lumânări și tămâie, iau Sf. Epitaf de pe Sfânta Masă și o poartă, în procesiune, până în mijlocul bisericii, așezând-o pe o masă anume rânduită (adeseori împodobită anume pentru acest scop). Deasupra Sf. Epitaf este așezată Sfânta Evanghelie. În unele biserici grecești (mai rar și în unele biserici sau mănăstiri din România), deasupra epitafului este așezat un baldachin sculptat și bogat împodobit Această masă ori catafalc reprezintă Mormântul lui Hristos. Frecvent, Mormântul este împodobit cu petale de flori și lumânări și stropit cu apă de trandafiri [3]. Mormântul se cădește apoi, în semn de respect și se bat clopotele. În unele țări ortodoxe, drapelele sunt coborâte în bernă. Apoi preotul, ceilalți slujitori și credincioșii se închină înaintea Sf. Epitaf, în timp ce strana intonează cântările potrivite. În practica românească, se obișnuiește ca Mormântul să fie împodobit cu flori. Când se închină înaintea Sf. Epitaf, credincioșii aduc la rândul lor flori pe care le așază peste Sf. Epitaf, până ce acesta este practic complet acoperit de flori. În bisericile de tradiție slavă, slujba continuă cu pavecernița în timpul căreia se cântă un canon special care amintește de tânguirea Maicii Domnului.

Credincioșii continuă să vină la mormânt și să se închine înaintea Sf. Epitaf până seara, la începutul Utreniei, care se slujește în Săptămâna Mare în cursul serii, pentru ca un număr cât mai mare de credincioși să poată participa la aceste slujbe. Modul în care se face închinarea înaintea Sf. Epitaf diferă de la o tradiție locală la alta. În unele locuri, credincioșii fac trei metanii mari înaintea Sf. Epitaf, apoi sărută imaginea lui Hristos reprezentată pe acesta, precum și Sfânta Evanghelie așezată deasupra acestuia. În alte locuri, credincioșii trec și pe sub masa pe care a fost așezat Sf. Epitaf, gest care simbolizează moartea noastră împreună cu Hristos și respectiv învierea împreună cu El. În alte locuri, credincioșii se mulțumesc să aprindă o lumânare și/sau să spună o scurtă rugăciune, plecându-și capul.

La finalul doxologiei, are loc o procesiune cu epitaful în jurul bisericii, care simbolizează ducerea către mormânt a Mântuitorului. În timpul acestei procesiuni, au loc patru opriri: Prima la miază-zi, a doua în dreptul altarului, a treia la miază-noapte și una în față. La final, poporul trece pe sub epitaf înapoi în biserică.