ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Tristan Harris, fost angajat pentru Google a vorbit în cadrul unei conferințe despre competiția în care se află website-urile și rețelele sociale precum Facebook, Instagram, Snapchat, pentru a ne capta atenția pentru cât mai mult timp. Tehnicile folosite de aceștia sunt ieșite din comun, iar oamenii sunt persuadați tot mai mult clipă de clipă, prin fiecare „posibilitate” nouă oferită de o aplicație.

„Când vorbim despre tehnologie, o privim de parcă este un cer albastru și infinit spre care putem ținti în orice direcție. Dar vreau să vă spun că merge într-o direcție foarte specifică. Există un scop ascuns în spatele întregii tehnologii care ne este oferită, iar acel scop vine ca o cursă crâncenă între giganții din social media pentru atenția noastră. Orice site, orice politician, orice campanie, știri, sporturi, jocuri, tot ce urmărim are un singur scop: un procentaj cât mai mare din atenția noastră”.

Harris menționează că fiecare notificare pe care o vezi îți ocupă un loc în minte și îți fură atenția. Ești programat să ai gânduri pe care nu le-ai fi avut în mod voluntar. „Chiar dacă închizi notificarea fără să te uiți la ea, o frântură din mintea ta păstrează curiozitatea legată de conținutul acesteia”.

Acesta explică singurul mod de a obține cât mai multă atenția, acela fiind studiul asupra psihologiei umane. Există foarte multe tehnici folosite de marile rețele pentru a-și păstra utilizatorii activi.

„Dacă ești Youtube, spre exemplu, folosești Autoplay și astfel oamenii ascultă de multe ori și următoarea melodie. Dacă ești Netflix și vezi asta, te gândești că îți scade cota de piață, așa că folosești funcția de Autoplay pentru a le arăta clienților următorul episod chiar când s-a terminat cel pe care îl vizionează. Iar dacă ești Facebook, te gândești că lucrurile astea îți scad toate cotele de piață și decizi să folosești Autoplay pentru toate materialele video din News feed chiar fără ca utilizatorul să acceseze acele materiale”.

În Statele Unite, Snapchat este cea mai utilizată aplicație pentru copii și adolescenți, care o anumită particularitate, accea de a le arăta utilizatorilor câte zile la rând și-au transmis două persoane imagini prin aplicație.

Astfel, ei le-au oferit oamenilor ceva fictiv, ce nu doresc să piardă. Ceva doar al lor. „Este demonstrat că atunci când pleacă în vacanțe, copiii le dau parola lor de Snapchat prietenilor pentru a le menține fluxul de conversație constant. Ajung chiar și în ziua 150, sau 200 și nu vor să piardă performanța. Adolescenții ajung să-și trimită toată ziua poze cu pereți, tavane, flori, sau orice altceva, doar pentru a-și păstra recordul. Nici măcar nu este o conversație reală”.

Mulți părinți compară fenomenul cu bârfitul la telefon pe care îl practicau ei acum 20 de ani, însă Harris spune că nu este o comparație bună. „Atunci nu existau între voi 100 de oameni care stăteau în fața ecranelor, care cunoșteau la perfecție psihologia umană și făceau tot posibilul să creeze o legătură artificială între voi. Acum există”.

Dacă toate aceste dezvăluiri stârnesc revoltă, specialistul spune că asta este chiar mai profitabil pentru rețelele sociale. „Cu atât mai bine, pentru că oamenii revoltați vor să împartă această revoltă și în fața altor oameni. Nu spun că o face cu intenție, dar dacă Facebook ar avea de ales între a-ți arăta un News feed calm și unul cu nuanțe scandaloase, va alege să ți-l arate pe cel de-al doilea”.

Tristan Harris sugerează trei schimbări radicale necesare în privința tehnologiei și a societății. „În primul rând, trebuie să conștientizăm că suntem ușor de persuadat. Odată ce înțelegi că în mintea ta pot fi induse gânduri care nu îți aparțin, va fi mai ușor să te protejezi. Este o altă perioadă a istoriei umane, precum un iluminism al conștiinței de sine”.

În al doilea rând, după 3 ani ca etician de design Google, Harris susține că singura cale de a fi persuasiv într-un mod etic este ca scopul celui care convinge să fie același cu scopul celui convins. „Asta implică schimbări majore precum cele necesare în modelul de afaceri al advertisingului”

În al treilea rând avem nevoie de o schimbare a modului cum ne este insuflat să ne petrecem timpul de către rețelele sociale. „În acest moment sunt foarte muți oameni care au propriile lor gânduri, interese și scopuri, dar Facebook pune la un loc milioane de oameni și îi împinge spre aceleași sfere de interese. Trebuie să avem direcții personalizate pentru fiecare persoană încât timpul pentrecut online să fie consumat în cel mai eficient mod posibil, personalizat pe felul meu de a fi și pe interesele mele personale”.