ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


"Podul" Ucrainei către NATO ar putea fi periculos, avertizează experții

Unii experți în politică externă doresc ca Ucraina să se apropie de aderarea la alianță, în timp ce alții spun că aceasta ar rupe blocul militar, scrie Politico.

Posibilitatea unei viitoare aderări a Ucrainei la NATO este dezbătută intens înaintea viitorului summit al alianței de la Washington.

Zeci de experți în politică externă au cerut miercuri membrilor NATO să evite avansarea spre aderarea Ucrainei la summit, avertizând că aceasta ar pune în pericol SUA și aliații și ar rupe coaliția. Dacă Ucraina este admisă, susține grupul, Rusia atacând Ucraina în viitor ar declanșa Articolul 5 al NATO, care solicită aliaților să apere membrul atacat.

Argumentul articolului 5 este comun printre cei care se opun aderării Ucrainei, dar o astfel de poziție publică din partea a peste 60 de analiști oferă o idee despre argumentele care vor fi probabil invocate la evenimentul de trei zile care începe marți.

"Cu cât NATO se apropie mai mult de promisiunea că Ucraina se va alătura alianței după terminarea războiului, cu atât mai mare este stimulentul pentru Rusia de a continua războiul", se arată în scrisoarea obținută de POLITICO.

"Provocările pe care le ridică Rusia pot fi gestionate fără a aduce Ucraina în NATO".

Experții avertizează că aderarea Ucrainei s-ar putea întoarce împotriva sa, "transformând Ucraina în locul unei înfruntări prelungite între cele două mari puteri nucleare ale lumii" și ar face jocul liderului rus Vladimir Putin, care spune că este vorba despre Moscova împotriva Occidentului.
 
Scrisoarea a fost întocmită de William Ruger, președintele American Institute for Economic Research, și Stephen Wertheim, membru senior al Carnegie Endowment for International Peace.
 
Redăm scrisoarea:
 
La summitul NATO, Alianța nu ar trebui să se miște Ucraina spre aderare

La summitul NATO de anul trecut, Statele Unite s-au concentrat pe îmbunătățirea Ucrainei capabilități de autoapărare, mai degrabă decât să abordeze potențiala apartenență a țării la NATO. La următorul summit al NATO din iulie, unii fac eforturi ca NATO să aducă Ucraina în mod semnificativ mai aproape de aderare, cum ar fi prin definirea unui proces de aderare pentru Kiev sau prin invitarea țării să se alăture acestui proces. Orice astfel de pas ar fi neînțelept.

Articolul 5 al NATO este, pe scară largă, considerat că îi obligă pe membrii alianței – în practica Statele Unite mai presus de toate — a merge la război pentru a respinge un atac împotriva oricărui membru. Dacă Ucraina s-ar alătura NATO după războiul actual, Statele Unite și Aliații săi s-ar înțelege că și-au luat angajamentul de a lupta împotriva forțelor ruse în Ucraina dacă Rusia ar invada din nou.

Reflectând un consens politic larg, președintele Biden a exclus folosirea directă a forței militare americane de la începutul deplorabilei invazii pe scară largă a Rusiei în urmă cu doi ani. După cum recunoaște administrația, securitatea și prosperitatea Statelor Unite nu sunt implicate în războiul actual în măsura în care ar justifica intervenția militară directă a SUA. Într-adevăr, atât președintele Biden, cât și fostul președinte Trump au avertizat că conflictul ar putea escalada în „Al Treilea Război Mondial”. Din același motiv pentru care Statele Unite nu ar trebui să intre în război împotriva Rusiei asupra Ucrainei astăzi, nu ar trebui să se angajeze să intre în război împotriva Rusiei pentru Ucraina în viitor.

Unii susțin că actul de a aduce Ucraina în NATO ar descuraja Rusia să invadeze din nou Ucraina. Asta este o dorință. De când Rusia a început să invadeze Ucraina în 2014, aliații NATO au demonstrat prin acțiunile lor că nu cred că miza conflictului, deși este semnificativă, justifică prețul războiului. Dacă Ucraina ar adera la NATO, Rusia ar avea motive să se îndoiască de credibilitatea garanției de securitate a NATO – și ar câștiga o oportunitate de a testa și, eventual, de a rupe alianța. Rezultatul ar putea fi un război direct NATO-Rusia sau destrămarea NATO în sine.

Aderarea la NATO a Ucrainei face un deserviciu ucrainenilor care luptă cu curaj pentru independența lor. Cu cât NATO se apropie mai mult de a promite că Ucraina se va alătura alianței odată ce războiul se va termina, cu atât mai mare va fi stimularea Rusiei de a continua războiul și de a ucide ucraineni, pentru a preveni integrarea Ucrainei în NATO. Ucraina se confruntă cu alegeri dificile cu consecințe enorme pentru viitorul său.

Ucrainenii merită să-și cântărească opțiunile strategice prin ochi limpezi, nu prin ochelari nuanțați de trandafiri întinși de străini care nu au sprijinul țărilor lor.

Provocările pe care le ridică Rusia pot fi gestionate fără a aduce Ucraina în NATO. Aducerea Ucrainei către aderarea la alianță ar putea înrăutăți problema, transformând Ucraina într-un loc al unei confruntări prelungite între cele două puteri nucleare de top ale lumii și jucând în narațiunea lui Vladimir Putin că el luptă cu Occidentul în Ucraina și nu cu poporul Ucrainei.

Scopul NATO nu este de a semnala stima pentru alte țări; este de a apăra teritoriul NATO și de a întări securitatea membrilor NATO. Admiterea Ucrainei ar reduce securitatea Statelor Unite și a Aliaților NATO, cu risc considerabil pentru toți.

Afilierile instituționale sunt enumerate numai în scop de identificare; persoanele fizice au semnat strict în calitate personală.

James Acton, Carnegie Endowment for International Peace
Aisha Ahmad, Universitatea din Toronto Robert J. Art, Universitatea Brandeis
Emma Ashford, Centrul Stimson
Andrew Bacevich, Institutul Quincy pentru Stăpânire Responsabilă
Doug Bandow, Institutul Cato
George Beebe, Quincy Institute for Responsible Statecraft
Daniel Bessner, Universitatea din Washington
Brian Blankenship, Universitatea din Miami
Rachel Bovard, Institutul de parteneriat conservator
Dan Caldwell, Prioritățile apărării
Jasen J. Castillo, Bush School of Government, Texas A&M University
Ed Corrigan, Institutul de parteneriat conservator
Daniel Davis, Prioritățile apărării
Daniel R. DePetris, Chicago Tribune și prioritățile apărării
Michael C. Desch, Universitatea Notre Dame
Monica Duffy-Toft, Facultatea de Drept și Diplomație Fletcher, Universitatea Tufts
Jeffrey Engel, Universitatea Metodistă de Sud
Benjamin Friedman, Prioritățile apărării
John Allen Gay, Societatea John Quincy Adams
Eugene Gholz, Universitatea Notre Dame
Peter Goettler, Institutul Cato
Kelly A. Greico, Centrul Stimson
Mark Hannah, Institutul pentru Afaceri Globale
Peter Harris, Universitatea de Stat din Colorado
David Hendrickson, Colegiul Colorado
John C. Hulsman, John C. Hulsman Enterprises
Van Jackson, Securitate în context și Universitatea Victoria din Wellington
Jennifer Kavanagh, Prioritățile apărării
Edward King, Prioritățile apărării
Charles Kupchan, Consiliul pentru Relații Externe și Universitatea Georgetown
Anatol Lieven, Institutul Quincy pentru Stăpânire Responsabilă
Jennifer Lind, Colegiul Dartmouth
Justin Logan, Institutul CatoLora Lumpe, Quincy Institute for Responsible Statecraft
Sumantra Maitra, Institutul American de Idei și Centrul pentru Reînnoirea Americii
Daniel McCarthy, Epoca Modernă
John Mearsheimer, Universitatea din Chicago
Arta Moeini, Institutul pentru Pace și Diplomație
Samuel Moyn, Universitatea Yale
Lindsey A. O’Rourke, Colegiul din Boston
George Perkovich, Carnegie Endowment for International Peace
Paul R. Pillar, Universitatea Georgetown
Patrick Porter, Institutul Cato și Universitatea din Birmingham
Barry Posen, Institutul de Tehnologie din Massachusetts
Christopher Preble, Centrul Stimson
Daryl G. Press, Colegiul Dartmouth
William Ruger, Institutul American de Cercetări Economice
John Schuessler, Bush School of Government, Texas A&M University
Joshua Shifrinson, Școala de Politici Publice, Universitatea din Maryland
Peter Slezkine, Institutul de Studii Internaționale Middlebury din Monterey
Reid Smith, stăm împreună
Marc Trachtenberg, Universitatea din California, Los Angeles
Kelley B. Vlahos, Manager Statecraft
Will Walldorf, Prioritățile apărării și Universitatea Wake Forest
Stephen M. Walt, Kennedy School of Government, Universitatea Harvard
Jim Webb, fost senator și Centrul internațional de securitate Notre Dame
Stephen Wertheim, Carnegie Endowment for International Peace
Christian Whiton, Centrul de Interes Național
Gavin Wilde, Carnegie Endowment for International Peace
William Wohlforth, Colegiul Dartmouth