Într-un text publicat de cotidianul.ro, academicianul și istoricul Dinu C.Giurescu vorbește despre masacrarea programelor școlare, în care Istoria românilor a dispărut ca disciplină formativ în învățământul liceal. 

Dinu C.Giurescu nu-și ascunde amărăciunea față de modul în care este tratată disciplina Istorie în actualul sistem de învățământ, comparând punerea la index a acestei materii cu istoria băgată pe gât românilor în epoca comunistă în celebrul manual al lui Roller. "Mai este vreo diferență între atunci și acum? Da, este, atunci era Istoria Republicii Populare Române, astăzi se numește Istorie – clasa a XII-a", spune apreciatul istoric.

"Elevii sunt invitați să-și anunțe părinții că, printr-o hotărâre plină de „patriotism" și curaj, disciplina Istorie s-ar putea ca pe viitor să se numească Educație cetățenească.

Și, uite așa, ne-am întors victorioși la epoca fericită când Roller coordona manualul „Istoria R.P.R." – manual pentru învățământul mediu. „Fericita" epocă în care tinerii erau îndreptați și îndrumați printr-un manual unic, la reinventarea istoriei potrivit cu noile interpretări de sorginte marxistă.
Mai este vreo diferență între atunci și acum? Da, este, atunci era Istoria Republicii Populare Române, astăzi se numește Istorie – clasa a XII-a.
Cu îndreptățire ne întrebăm a cui istorie?

În fapt, Istoria românilor a dispărut ca disciplină formativ în învățământul liceal. Tinerilor li se oferă o istorie care poate fi a oricui. Și este așa deoarece curricula este una singură pentru toate categoriile de școli", scrie Dinu C. Giurescu în cotidianul.ro.

"Cine vrea să devenim ca popor o masă uniformă, cenușie, fără trecut, deci fără viitor? Stupida trufie de-a șterge din memoria oamenilor trecutul va duce mai devreme sau mai târziu la dispariția noastră ca neam.
Asta vrem?", se întreabă Dinu C Giurescu, adăugând că "În zilele noastre a-ți iubi țara este aproape un delict!"

Ministerul Educației, sub conducerea tehnocratului Adrian Curaj, a declanșat recent  o vastă operațiune de schimbare a disciplinelor și manualelor din învățământul pre-universitar românesc. Decizia sa a provocat critici din partea istoricilor și profesorilor de istorie, care denunță ppropunerile lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației cu privire la planul-cadru pentru învățământul gimnazial.  
 
Astfel, Asociația Profesorilor de Istorie din Neamț a criticat, intr o scrisoare deschisă, faptul că suntem singura țară din Europa unde istoria se predă o oră pe săptămână, solicitând prevederea în planurile-cadru de învățământ a minimum două ore de istorie pentru clasele V-XII, indiferent de profil și filieră.