ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Peste 100 de experți în libertatea de exprimare din întreaga lume au adresat astăzi o scrisoare Comisiei Europene, avertizând că Legea privind Serviciile Digitale a UE (DSA) riscă să cenzureze discursul global online. ActiveNews s-a alăturat demersului inițiat de Alianța pentru Apărarea Libertății (Alliance Defending Freedom International - ADF). Între semnatari se află membri ai Parlamentului European și personalități politice, media și academice din întreaga lume. Din România, au semnat universitarul Paul Dragos Aligica alături de jurnaliștii Stéphane Luçon și Patrick André de Hillerin, co-autorii investigației DSA: Sistemul Injust al Europei. „Această legislație va duce la o extindere periculoasă a competențelor, care amenință chiar libertățile pe care pretinde că le protejează.”, afirmă Adina Portaru, consilier principal, Europa, pentru ADF International și expertă în Legea serviciilor digitale a UE. Vă puteți ralia și Dvs inițiativei, mai jos:

Scrisoare deschisă privind dispozițiile referitoare la cenzură din Legea privind serviciile digitale

Data: 9 octombrie 2025

Subiect: Apel urgent pentru o revizuire riguroasă și transparentă a Legii privind serviciile digitale, inclusiv revizuirea măsurilor de protecție a libertății de exprimare

Vă scriem într-un context de instabilitate globală, marcat de conflicte, inegalități și accelerarea digitalizării. Mai ales în astfel de vremuri, capacitatea cetățenilor de a-și exprima liber opiniile, de a pune la îndoială narațiunile dominante și de a se angaja în dezbateri publice deschise nu este un lux. Este o necesitate.

Libertatea de exprimare este piatra de temelie a societăților democratice. Prin schimbul de idei, inclusiv cele controversate, societățile evoluează, iar funcționarii publici rămân responsabili.

Cu toate acestea, în întreaga Uniune Europeană și nu numai, asistăm la o restrângere a spațiului civic. În fiecare săptămână apar noi rapoarte despre persoane care se confruntă cu cenzura sau cu măsuri punitive pentru discursuri care contestă ortodoxia dominantă, fie că este vorba de deputata Päivi Räsänen din Finlanda sau de veteranul Adam Smith-Connor din Regatul Unit.

Într-o eră în care discursul public se desfășoară din ce în ce mai mult online, Legea privind serviciile digitale (DSA) agravează aceste preocupări. Deși Comisia a afirmat că DSA sporește „siguranța juridică” și oferă „un control democratic mai mare”, cadrul său actual subminează libertatea de exprimare.

DSA introduce mecanisme radicale care permit atât instituțiilor, cât și actorilor privați să semnaleze conținutul pe care îl consideră „ilegal” – un termen definit în sens larg ca orice conținut care nu respectă legislația UE sau națională. Acest lucru creează o situație în care discursurile legale la momentul publicării ar putea fi semnalate retroactiv și sancționate în conformitate cu standardele juridice în schimbare din cele 27 de state membre.

Să fim clari: există un consens larg asupra faptului că anumite forme de exprimare – precum exploatarea copiilor sau incitarea la terorism – trebuie interzise. Cu toate acestea, DSA depășește cu mult aceste limite înguste și universal acceptate. În schimb, creează o infrastructură paneuropeană de cenzură cu limite vag definite și cu potențialul de a suprima discursul democratic legitim. Acest lucru ridică mai multe preocupări urgente:

O cursă către standardele minime de cenzură

Definiția largă a conținutului ilegal permite ca cele mai restrictive dispoziții privind libertatea de exprimare dintr-o singură țară a UE să fie impuse ca standard în întreaga Uniune și, potențial, la nivel mondial, importând efectiv cel mai mic numitor comun al exprimării.

Aplicarea transfrontalieră și ordinele de eliminare la nivel mondial

Definiția largă a „conținutului ilegal” din DSA, combinată cu jurisprudența existentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), deschide calea către eliminări la nivel mondial.

De exemplu, în cazul Glawischnig-Piesczek, CJUE a permis extinderea obligațiilor de eliminare dincolo de frontierele naționale în cadrul UE, în timp ce în cazul Google LLC a confirmat că eliminările ar putea avea chiar un efect la nivel mondial. Reflectând aceste preocupări, Comisia Judiciară a Camerei Reprezentanților din SUA a avertizat într-o scrisoare adresată comisarului european Henna Virkkunen că DSA, deși limitată formal la discursul din UE, ar putea ajunge să limiteze discursul americanilor protejat constituțional.

„Deși aplicabilă nominal doar discursului din UE, DSA, așa cum este redactată, poate limita sau restricționa discursul americanilor protejat constituțional în Statele Unite. Companiile care cenzurează o cantitate insuficientă de discursuri „înșelătoare sau false” – așa cum sunt definite de birocrații UE – se confruntă cu amenzi de până la șase la sută din veniturile globale, ceea ce ar însemna miliarde de dolari pentru multe companii americane. În plus, deoarece multe platforme de socializare mențin, în general, un set de politici de moderare a conținutului pe care le aplică la nivel global, legile restrictive de cenzură, precum DSA, pot stabili de facto standarde globale de cenzură.”

Incompatibilitatea cu libertatea de exprimare

DSA riscă să contravină principiilor bine stabilite ale libertății de exprimare consacrate în articolul 11 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, articolul 10 din Convenția europeană a drepturilor omului și articolul 19 din Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice.

Aceste instrumente impun ca orice restricție a libertății de exprimare să fie legală, necesară, proporțională și previzibilă.

Cu toate acestea, în conformitate cu DSA, deciziile de moderare a conținutului sunt din ce în ce mai mult guvernate de categorii vagi, precum dezinformarea, discursul instigator la ură, abuzul de informații, integritatea informațiilor și manipularea informațiilor, multe dintre acestea neavând definiții juridice clare sau interpretări judiciare consecvente.

Delegarea cenzurii către entități care nu sunt responsabile

DSA deleagă așa-numiților „semnalatori de încredere” – mulți dintre aceștia operând fără transparență, supraveghere democratică sau responsabilitate – să controleze discursul online. Aceste entități pot acționa în conformitate cu propriile agende politice sau ideologice, erodând și mai mult încrederea publicului.

Proces de revizuire opac

Suntem, de asemenea, preocupați de revizuirea continuă a punerii în aplicare efectuată de Comisie. Potrivit răspunsului la o întrebare scrisă urgentă adresată Parlamentului European, revizuirea se bazează pe sondaje nedivulgate trimise unor părți interesate anonime. Acest proces este lipsit de transparență, subminând chiar legitimitatea democratică pe care DSA pretinde că o consolidează.

Având în vedere aceste preocupări și în conformitate cu articolul 91 din DSA – care impune o revizuire formală până la 17 noiembrie – noi, subsemnații, solicităm Comisiei Europene:

1. Să organizeze o consultare cuprinzătoare și incluzivă cu experți independenți în domeniul libertății de exprimare, dreptului constituțional și drepturilor digitale, înainte de revizuirea din noiembrie, invitând publicul să formuleze observații.

2. Să facă publică lista ONG-urilor, a actorilor societății civile și a entităților partenere implicate în procesul de revizuire, inclusiv criteriile și metodologia utilizate pentru selecția acestora.

3. Să se asigure că revizuirea include o analiză juridică riguroasă a compatibilității DSA cu protecția drepturilor fundamentale, în special în temeiul articolului 11 din Carta drepturilor fundamentale a UE, articolului 10 din CEDO și articolului 19 din PIDCP.

Uniunea Europeană se mândrește de mult timp cu faptul că este un model de democrație, drepturi ale omului și stat de drept. Însă drepturile garantate în carte și tratate trebuie protejate și în reglementări și practici. Numai printr-o evaluare onestă și critică poate UE să se asigure că politicile sale digitale rămân în concordanță cu principiile drepturilor omului pe care încearcă să le apere.

Cu respect,

Semnatarii

Semnatarii acestei scrisori sunt uniți în angajamentul lor față de libertatea de exprimare și reprezintă o gamă diversă de puncte de vedere. Afirmăm că numai printr-o dezbatere liberă și deschisă vom putea aborda problemele actuale — o condiție prealabilă pentru o societate prosperă. În acest spirit, ne unim prin această scrisoare pentru a susține o piață publică liberă și deschisă. 

Puteți semna Scrisoarea la rândul Dvs, AICI