Alegerile prezidențiale - cine a cheltuit cel mai mult pentru promovarea pe platformele online de socializare: Cele mai mari cheltuieli zilnice le-au atins Crin Antonescu, Nicușor Dan și Victor Ponta. Antonescu, de 30 de ori mai mult decât George Simion

Știripesurse.ro publică o analiză a finanțării campaniei electorale pe platformele de social media în perioada 5-25 aprilie. Cheltuielile analizate au fost realizate de partidele politice, persoanele afiliate și candidații independenți prin platformele Meta și Google pe baza datelor furnizate de Who Targets Me (platformă parteneră).
TikTok funcționează după alte reguli de promovare și de aceea, nu s-a putut lua în calcul pentru această analiză.
Pe lângă cheltuielile propriu-zise, competitorii au mai declarat și alte cheltuieli legate de materialele de publicitate, în raportările depuse la Autoritatea Electorală Permanentă.
Meta/Facebook
Datele analizate acoperă primele 3 săptămâni de campanie, adică perioada 5-25 aprilie, când au fost înregistrate cheltuieli de 5,7 milioane de lei. Comparativ, în primele 2 săptămâni competitorii cheltuiseră 3 milioane de lei. În cea de-a treia săptămână (18-25 aprilie) se observă o creștere a cheltuielilor, la 2,7 milioane de lei.
Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au cheltuit 80% din bani – adică 4,6 milioane de lei.
Doar în ultima săptămână pentru care avem date, 19-25 aprilie, cele trei pagini au cheltuit 2,4 milioane de lei. Cheltuieli vizibile sunt asociate în ultimele trei săptămâni și mai multor pagini neasumate, care au înregistrat cheltuieli de aproape 400,000 de lei.
Chiar dacă în primele trei săptămâni de campanie competitorii au cheltuit 41 milioane de lei (46%) pentru cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online, costurile pentru promovare prin servicii Meta și Google rămân relativ reduse reduse, aproape 14% din costurile totale.
Se poate observa faptul că valoarea cheltuielilor zilnice variază în perioada analizată. În ultima săptămână analizată s-a putut observa o creștere a cheltuielilor pentru Crin Antonescu și Nicușor Dan.
Cele mai mari cheltuieli zilnice le-au atins Crin Antonescu, Nicușor Dan și Victor Ponta astfel:
Crin Antonescu - 228 de mii pe 24.04, 112 mii lei pe 10.04 și 134 mii de lei pe 16.04
Nicușor Dan – 185 de mii de lei pe 25.04 și 125 mii de lei pe 13.04
Victor Ponta – 88 mii de lei – 13.04 și 85 de mii de lei pe 20.04.
Prin paginile oficiale de candidat, cel mai mult au cheltuit:
Crin Antonescu – 1,8 milioane de lei; în total, împreună cu cheltuielile declarate de partidele care îl susțin, totalul ajunge la peste 2 milioane de lei.
Victor Ponta a cheltuit 1,3 milioane de lei.
Nicușor Dan a cheltuit 1,5 milioane de lei.
George Simion a cheltuit pe pagina oficială 70 de mii de lei.
În general, AUR a avut cheltuieli relativ mici, iar prin pagina oficială a partidului nu s-a plătit niciun fel de reclamă după începerea campaniei.
Au existat pagini neasumate care făceau reclamă negativă
EFOR a sesizat AEP și BEC cu privire la pagina Realitatea de România, prin intermediul căreia au rulat reclame cu un discurs favorabil candidatului Victor Ponta, care nu sunt marcate conform reglementărilor din OUG 1/2025.
Prin intermediul serviciului Facebook Ads s-au cheltuit 24 de mii de lei în perioada 5-25 aprilie 2025, fără ca pagina a fi asumată vizibil de un competitor electoral.
AEP va solicita marilor platformelor sprijin pentru identificarea persoanelor fizice/juridice care suportă costurile pentru acest tip de pagini, iar faptele semnalate vor face obiectul controlului finanțării campaniei electorale.
Mai multe astfel de pagini au continuat să promoveze (cel mai probabil cu încălcarea reglementărilor privind publicitatea politică) mesaje neasumate, care denigrează anumiți candidați. De la începutul campaniei aceste pagini au cheltuit aproximativ 600,000 lei.
Între 5 și 25 aprilie prin serviciile Google, s-au cheltuit 1,5 milioane de lei, în creștere procentuală față de raportările anterioare.
PSD a ajuns la 985 mii lei. Cheltuielile estimative asociate lui Crin Antonescu sunt de 1,1 milioane de lei. Nicușor Dan a cheltuit aproximativ 263.000 de lei, iar Victor Ponta 110 mii lei.
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Bombă de proporții: JUSTIȚIA A SUSPENDAT LOVITURA DE STAT! Curtea de Apel a anulat hotărârea abuzivă a CCR. Turul II Înapoi

PANICĂ în Spania, Portugalia și Franța după ce țările UE au fost afectate de o pană masivă de curent electric. ACTUALIZARE: Motivul ”științific” este enunțat ca fiind un ”fenomen atmosferic rar”. Peninsula Iberică PARALIZATĂ - Noaptea aduce HAOSUL

După ce au ”pierdut” Coiful Dacic, olandezii vor și sculpturile lui Brâncuși

Peninsula Iberică este noul Wuhan?

SISTEMUL CONTRAATACĂ: Alexandru Vasile, judecătorul curajos care a suspendat anularea alegerilor, atacat de CSM! - SOLIDARITATE! Cine este eroina Gheorghița Popescu, cea care a încercat urgentarea deciziei motivând apropierea alegerilor

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate
Recomandările noastre
Secțiuni: Alegerile Eveniment Politic Prima pagină Știri
Persoane: Crin Antonescu George Simion Nicușor Dan Victor Ponta
Locații: România
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)