Jurnaliștii televiziunii publice germane Das Erste au realizat o anchetă care scoate la lumină modul scandalos în care dintre cele mai mari grupuri de retail din lume, Lidl, face afaceri în România. Cu bani luați de la Banca Mondială.

Deși a primit împrumuturi de la IFC, un departament al Băncii Mondiale pentru a stimula economia locală și a ajuta comunitățile locale să se dezvolte, Lidl nu mișcă niciun deget în acest sens în România.
 
În 2011, Lidl a primit 66 de milioane de dolari doar pentru a se extinde în țara noastra, acesta fiind și anul în care compania a intrat oficial în România, preluând lanțul de magazine Plus.

Jurnaliștii germani de la Das Erste arată că de aproximativ 15 ani, tot mai multe lanțuri de retail din Europa de Vest își deschid filiale în România – și tot mai mulți comercianți mici interni dispar. Lider printre discounterii din România este Lidl. Lanțul german a construit în termen de doar cinci ani, la nivel național, 186 de magazine, potrivit jurnalistului Dan Tanasa.

Pentru a obține o primă impresie, reporterii Das Erste au vizitat un magazin Lidl din București. Există produse ieftine românești? Oferta este la prima vedere similară cu cea Germania, spun reporterii. În timp ce există și produse românești, cele mai multe produse din magazinul Lidl provin din alte țări: ceapă verde și salată din Polonia, ciuperci din Ungaria, ceapă din Noua Zeelandă. Toate aceste produse însă cresc din abundență și în România. La cererea reporterilor, Lidl admite că 71 la sută din produsele alimentare pe care le comercializează nu provin din România.


Împrumuturile acordate de filiala Băncii Mondiale, IFC, către societate-mamă a Lidl, Grupul Schwarz, sunt destinate și pentru cumpararea de teren în România. În plus, pentru extinderea grupului în Polonia, Bulgaria, Croația și Serbia, Grupul Grupul Schwarz a primit împrumuturi în total de 393 milioane de dolari SUA. Creditele sunt supuse unor termene și condiții. Banii sunt destinați și pentru Lidl în România. Cu acești bani Lidl ar trebui să ofere clienților ”produse ieftine” pentru persoanele cu venituri reduse și astfel să crească ”numărul furnizorilor locali” și ”să deschidă noi canale de distribuție pentru producătorii de alimente regionale”.

Dragă cititorule,
dacă ți-a plăcut acest articol, te rugăm ceva.

De peste 5 ani, ActiveNews este vocea pe care sute de mii de români o primesc în fiecare zi, dar care în același timp fisurează stabilimentul politic și economic care dorește să supună și România.

ActiveNews este un site independent din punct de vedere editorial, ceea ce înseamnă că ne stabilim singuri prioritățile și strategia. Jurnalismul nostru este liber de influențe comerciale și nu este influențat de către moguli, milionari sau acționari.

Nimeni nu-l editează pe editorul nostru. Nimeni nu ne direcționează opiniile.

Aceste aspecte sunt de o importanță critică într-o țară în care mass-media corporatistă face legea. Într-o Românie în care interesele economice ale marilor jucători dictează reacția presei, și nu interesul pe termen lung al acestui popor.

ActiveNews este singurul loc din .ro unde ați putut citi despre fapte și oameni care altfel nu ar fi apărut niciodată pe piața media din România. Știi bine asta.

Am câștigat împreună multe bătălii, văzute și nevăzute, dar Țara are nevoie de mai mult decât simpla noastră supraviețuire. Țara Noastră are nevoie de jurnalism curat, scris cu gândul la valorile pe care le-am primit de la înaintașii noștri. Țara noastră are nevoie de curaj pentru a expune impostura și trădarea, iar pentru asta e nevoie de informație. Informație, nu diversiune sau divertisment.

Implică-te Susține ActiveNews