ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Asociația Pro Consumatori – APC aniversează, pe 10 februarie 2020, 30 de ani de la înființare, timp în care a realizat 91.099 de informări acordate consumatorilor, 28.823 de consultanțe acordate consumatorilor și a rezolvat 2.500 de litigii transfrontaliere, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor. Potrivit unui comunicat al asociației, totul a început în anul 1990, la data de 10 februarie, când cei 43 de membri fondatori au hotărât în cadrul Adunării generale de constituire înființarea Asociației pentru protecția consumatorilor. 

Într-un cadru juridic specific acelei perioade, la nici două luni de la prăbușirea regimului comunist, APC și-a elaborat statutul pe baza Principiilor Directoare ale Organizației Națiunilor Unite privind protecția consumatorilor cu respectarea dispozițiilor Decretului nr. 31/1954, a Legii nr. 21/1924 și cu avizul Comisiei Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate. În 1991, APC a aderat la Organizația Internațională a Consumatorilor. 


„Având ca obiectiv protecția consumatorilor români în condițiile trecerii de la economia socialistă la o economie bazată pe piața liberă, când magazinele erau alimentate cu produse din cele mai dubioase, APC a militat insistent pentru ca autoritățile să vegheze la sănătatea consumatorilor, pledând totodată și pentru realizarea drepturilor economice ale acestora”, menționează comunicatul.

În decursul timpului APC a realizat numeroase ghiduri destinate consumatorilor astfel ca aceștia să fie mai bine informați asupra alegerilor făcute din vasta gamă a produselor existente pe piață, de la alimente și până la bunuri de folosință îndelungată. Când resursele au fost suficiente, APC a realizat și teste comparative privind o serie de produse.Acțiunile de educare privind drepturile consumatorilor s-au desfășurat pe planuri diverse, incluzând colaborări cu inspectoratele școlare și seminarii destinate sistemului juridic sau firmelor comerciale.

De-a lungul anilor, APC a derulat importante proiecte privind informarea consumatorilor, cum a fost Centrul de Consultanță și Informare a Consumatorilor sau proiectul privind rezolvarea disputelor transfrontaliere prin intermediul rețelei de Centre Europene ale Consumatorilor.

Datorită activității sale, APC a fost recunoscută în anul 2005 ca fiind organizație de utilitate publică. Din anul 2005, APC este membru al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC). Și pe plan intern, APC este membră în numeroase organisme colective de promovare a intereselor consumatorilor și de facilitare a funcționării pieței, cum ar fi, de exemplu, Colegiul Consultativ al Consiliului Concurenței. APC este membru fondator al Asociației de Standardizare din România, respectiv al Comitetului Român al Distribuției.

Când spui Asociatia Pro Consumatori, spui de activități de pionerat în domeniul protecției consumatorilor, cum ar fi:

-          Consultanță specializată;

-          Educație ecologică în școli;

-          Prima revistă online în domeniu;

-          Educație sanitară - promotorii Legii privind drepturile pacienților;

-          Educație financiară - folosirea cardurilor, respectiv managementul cheltuielilor casnice;

-          Teste comparative – cu susținerea International Consumers Research and Testing

-          Rezolvarea litigiilor transfrontaliere;

-          Medierea conflictelor;

-          Poluarea electromagnetică.

Pe parcursul celor 30 de ani Asociația Pro Consumatori a derulat următoarele campanii:

Trăiește natural, mănâncă tradițional!

Stop 5G!

Cunoaște-ți drepturile! Trebuie să știi când ai dreptate!

Informează-te și cumpără inteligent!

Tu știi ce apă bei?

#yourEUright (2019, cu susținerea BEUC și a Comisiei Europene)

Să învățăm să înțelegem eticheta!

Spune NU risipei de apă!

Sport și hrană curată!

Spune NU practicilor comerciale incorecte!

S.O.S poluarea electromagnetică!

Fii un pacient activ!

Eficientizarea consumului de energie termică!

Să învățăm să gândim în termeni tehnici!

S.O.S produsele cosmetice și de îngrijire personală!

Opriți distrugerea țăranului român!

Cumpără carne de porc din fermele românești!

Tu știi ce jucărie cumperi copilului tău?

Vreau pâine curată!

APC te ajută să înțelegi ceea ce cumperi!

O vară în siguranță!

Să știi mai mult, să fii mai bun!

Totodată, în cei 30 de ani s-au derulat următoarele proiecte:

Primul ziar în domeniul protecției consumatorilor - 20 de milioane de consumatori;

Consumator avizat, cetățean conștient (FDSC, 1998);

Centru de consultanță și informare a consumatorilor - implementat cu susținerea VZBV și a statului german (2000-2006);

Securitatea alimentară (Consumers International, 2001);

Educarea consumatorilor privind produsele ecologice (Consumers International, 2002);

Smart cards (2002);

Accesul consumatorilor la justiție (Phare, 2003);

Consolidarea mișcării consumatoriste din România (2003);

Cetățeni pentru o nouă Europă (2003);

Yomag Internet Online Magazine;

Water Time (Consumers International, 2003);

Educația ecologică în școli (Erasmus, 2003);

Medierea conflictelor dintre consumatori și agenții economici (2003);

Centru de resurse pentru organizațiile de consumatori (Phare, 2003);

E-Consumer Network (Socrates, 2004);

Centrul European al Consumatorilor România (2008-2017);

Întărirea capacității organizațiilor de consumatori în noile state membre;

Partnership for Education and Research about Responsible Living;

Consumer Law Ready (BEUC, 2018);

Consumer Pro (BEUC, 2019).

Potrivit asociației, în perioada următoare, resursele umane și financiare ale APC vor fi alocate pentru conștientizarea consumatorilor cu privire la pericolele generate de poluarea electromagnetică, de încălcarea drepturilor stipulate în Legea privind drepturile pacienților, precum și de alimentele falsificate, denaturate.

„Din păcate, după 30 de ani de democrație nu au avut loc schimbări importante în privința respectării drepturilor consumatorilor de către operatorii economici. Cei care fac afaceri în România nu au înțeles cât de important este consumatorul pentru business-ul lor. Majoritatea afacerilor din România nu au ca element central consumatorul, ci realizarea cu orice preț, în orice condiții și într-un interval de timp cât mai scurt a unor profituri uriașe. La această stare de fapt a contribuit și statul român, care prin instituțiile sale nu a întreprins suficiente măsuri atât în plan legislativ, cât și din punct de vedere al supravegherii pieței, pentru a proteja drepturile și interesele consumatorilor români. În acest context, consumatorul român a fost supus unor experimente economice care, în unele situații, au dus la ruinarea a mii de familii, așa cum s-a întâmplat în cazul creditării în franci elvețieni. La cele de mai sus, aș adăuga faptul că nici consumatorul român nu a înțeles importanța susținerii asociațiilor de consumatori, care, în contextul economic și politic actual, sunt singurele organizații care le pot apăra drepturile și interesele economice”, a declarat Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC.


Fripturile poluează planeta: UE ar putea introduce „impozitul pe carne” pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice