ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Marii retaileri vor ieși și vor da un răspuns în cazul scandalului de scumpire a ouălor la momentul pe care îl vor considera oportun, iar până atunci așteaptă finalizarea anchetei Consiliului Concurenței, a declarat joi, pentru AGERPRES, Florin Căpățână, vicepreședinte, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România, prezent la conferința "Romanian Food & Agribusiness Conference 2017", organizată de BusinessMark.

„Vom ieși la momentul la care noi vom considera că este oportun să ieșim și să dăm un răspuns cu subiect și predicat la acuzațiile lansate în spațiul public. Până atunci ne-am rezervat dreptul de a vedea ce va spune Consiliul Concurenței și de a se termina ancheta care este, am înțeles, în desfășurare", a spus Florin Căpățână.

ƒ„Că ouăle costă 36 de bani habar nu am, dar toți știm că polonezii și-au închis nenumărate ferme din cauza salmonelei, toți știm că am avut o problemă cu substanța aceea și că s-au oprit niște ouă la graniță. Toți știm treaba aceasta. Toți știm că a fost o criză a oului pe piața europeană. Dacă eu aș fi producător de ouă și nu aș fi închis și aș fi fost corect, ce făceam? Nu aș fi încercat să îmi scot și eu banii în perioada acesta? Contează că produc la 36 de bani? Admite piața să îl vând la un leu, la un leu îl vând domnule! Încerc să scot niște bani pentru că așa se trăiește", a afirmat Sorin Minea, președinte Angst și președinte Romalimenta.

Minea a explicat că o perioadă nu au fost ouă în magazine pentru că oferta a fost mult mai mică decât cererea, iar în asemenea condiții prețul produsului crește.

De asemenea, Minea a precizat că untul vândut în România s-a scumpit cu 11%, în condițiile în care în Europa s-a scumpit cu 40%, iar țara noastră produce între 40-45% din necesar, iar restul este importat ca unt vrac pe care îl ambalează și îl vinde pe piața autohtonă.

Reprezentanții Ministerului Agriculturii, ANSVSA, ANPC și ANAF s-au întâlnit la începutul acestei săptămâni pentru a discuta pe tema posibilelor cauze ale scumpirii alimentelor din ultima perioadă. Potrivit președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Bogdan Pandelică, peste o săptămână, instituțiile ar trebui să vină cu un raport pe care să-l prezinte primului-ministru.

Citește și: Mihai Tudose, anunț URIAȘ pentru această categorie de angajați: OUG pentru ca niciunui salariat să nu îi scadă venitul

El a mai spus că ANPC nu a primit plângeri din partea consumatorilor privind prețurile mari din ultima perioadă.

La rândul său, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat, pentru AGERPRES, că instituția pe care o reprezintă a demarat o analiză, la sesizarea Ministerului Agriculturii, pentru a determina cauzele scumpirii accelerate a alimentelor în această lună.

El a arătat că unele creșteri de prețuri par să aibă caracter regional, cum este cazul ouălor și untului, însă acest lucru nu ar justifica pe deplin scumpirile din România.

Totodată, întrebat dacă se suspectează o înțelegere între retaileri, Chirițoiu a răspuns: "Nu aș putea să spun acum acest lucru, este prea devreme. Vom analiza tot lanțul, de la producție la raft, să vedem dacă avem de-a face cu un mecanism de piață funcțional".

Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat recent, pentru AGERPRES, că a sesizat Consiliul Concurenței în privința scumpirilor apărute la alimente, în special la ouă, carne și produse lactate, întrucât analizele Ministerului Agriculturii nu au scos în evidență motive obiective care să determine majorări de prețuri, iar instituția nu are instrumente și prevederi legale pentru a interveni pe piață.

Fermierii solicită și ei intervenția autorităților, în contextul în care ei spun că își vând producția la prețuri mai mici decât acum câteva săptămâni, însă, pe de altă parte, produsele ajung la consumator cu prețuri mult mai mari.