După ce nu a primit răspuns satisfăcător la solicitarea către Comitetele Județene pentru Situații de Urgență de a redeschide grădinițele și școlile din municipiile unde s-a depășit rata de infectare de 3/1.000 dar nu există focare în instituții, Asociația Școlilor Particulare a demarat procedura prealabilă de acționare în judecată a CJSU Cluj și urmează să facă acțiuni similare în toate reședințele de județ unde CJSU a închis neîntemeiat școlile.

Asociația Școlilor Particulare, în numele unităților particulare de învățământ afiliate din județul Timiș, a solicitat oficial convocarea unei ședințe a CJSU care să revizuiască decizia de suspendare a cursurilor școlare în unitățile de învățământ de stat și particulare din Timișoara. Scopul demersului Asociației e atât redeschiderea școlilor, cât și stabilirea unor principii și metode clare, care să asigure evitarea închiderii ulterioare a acestora fără o analiză temeinică a situației, întrucât legislația permite menținerea unităților de învățământ deschise și după depășirea ratei de infectare de peste 3/1.000 de locuitori iar CJSU nu și-ar fi întemeiat decizia drastică pe studii și argumente epidemiologice concrete, ci doar pe aritmetică.

Președinte Asociației Școlilor Particulare, Christian Comșa, a declarat pentru televiziunea Digi24 că face demersuri pentru acționarea în instanță a Comitetelor pentru Situații de Urgență din toate județele care au închis unitățile de învățământ. O plângere prealabilă a fost depusă vineri la Cluj-Napoca și Brașov, iar săptămâna viitoare se va proceda asemănător și în alte județe. El a dat de exemplu țările membre U.E. unde măsurile instituite sunt mai stricte decât în România, însă școlile au fost lăsate să funcționeze, pentru că educația este o prioritate națională. Christian Comșa subliniază că respectarea unor norme de igienă și distanțare poate fi mai eficientă pentru scopul clamat decât închiderea totală a școlilor, în timp ce alte spații publice își continuă activitatea.

„Am înaintat această plângere prealabilă, deja la Cluj a fost depusă. Argumentul principal este că, deși am încercat să aducem pe masă diverse argumente de ordin legislativ, epidemiologic, se pare că autoritățile nu reacționează la aceste tipuri de argumente. Aș vrea să îl rog public pe d-l prim-ministru, care a declarat că se pot organiza alegeri în România în pandemie, și pe d-l președinte, fiindcă și în alte state s-au organizat alegeri, și au dat de exemplu Polonia, Germania, SUA, aș vrea să îi spun d-lui prim-ministru că în toate statele din Europa școlile au rămas deschise. În Germania, în Franța s-a instituit carantina - școlile au rămas deschise. Irlanda este în stare de urgență - școlile au rămas deschise. Trebuie să aplicăm... evident că trebuie să ținem cont de situația epidemiologică și să contribuim cu toții astfel încât indicele respectiv să scadă, să ajungem la o rată de infectare mai mică, dar nu credem că această măsură este proporțională. Atâta timp cât locurile de joacă, centrele comerciale, parcurile, alte spații publice au rămas deschise și în aceste spații nu se respectă - de cele mai multe ori - condiții de distanțare, condiții de igienă și nu s-au luat măsuri în zona aceea, credem că doar măsura de a închide unitățile de învățământ nu va rezolva problema și criza sanitară prin care trecem. Inclusiv ministrul Sănătății a declarat în nenumărate rânduri că în unitățile de învățământ nu sunt focare, că școlile nu sunt cauza transmiterii. În școli se poartă mască. De ce s-au închis grădinițele și școlile primare? L-aș întreba pe d-l primar al municipiului București, Nicușor Dan, care a spus că în București se poate realiza școală online în condiții decente, l-aș întreba dacă el a făcut grădinița online sau dacă a învățat să scrie și să citească, a făcut clasele primare online. Evident că școala online este utilă și trebuie integrată în procesul de educație, este un moment care ne ajută într-adevăr, ne oferă și această posibilitate să introducem în actul didactic metode noi de predare, dar nu putem spune că se face la grădiniță și la școală învățământ online!

Legea 55 este o le organică ce prevede faptul că, prin ordin comun al ministerului și Educației și al ministerului Sănătății, se dispun măsuri în situația în care, în anumite școli, apar copii infectați sau în situația în care se depășește acest prag de infectări de 3 la mie. Dar ordinul comun spune foarte clar, și o să încerc să parafrazez cât mai exact: în situația în care, într-o localitate, se depășește rata de infectare de 3 la mie, Comitetele pentru Situații de Urgență pot dispune suspendarea activităților didactice față în față îm baza analizelor epidemiologice și a numărului de focare din unitățile de învățământ. În cazul în care nu se dispune acest lucru, atunci unitățile de învățământ funcționează în continuare în scenariul galben. Avem exemplul municipiului Bistrița-Năsăud unde, deși s-a depășit rata de infectare, unitățile de învățământ au rămas deschise”, a explicat, la televiziunea Digi 24, președinte Asociației Școlilor Particulare, Christian Comșa.

În ceea ce privește situația de la Timișoara, am primit pe adresa de contact a redacției ActiveNews cererea înaintată de Asociația Școlilor Particulare către CJSU Timiș și o reproducem mai jos:
  
Către 
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Timiș
Instituția Prefectului Județul Timiș

În atenția Doamnei Prefect Liliana Oneț
Prefect al Județului Timiș, 
Președinte al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Timiș

Stimată Doamnă Prefect,

Asociația Școlilor Particulare, reprezentată de Christian Comșa, în calitate de Președinte, în numele unităților particulare de învățământ din județul Timiș enumerate mai jos, membre ASP, inițiază prezentul demers prin care vă solicită în mod respectuos și public să dispuneți convocarea de urgență a unei ședințe a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență care să aibă drept scop anularea/reconsiderarea decizie CJSU nr. 49/23.10.2020  de a suspenda cursurile școlare în unitățile de învățământ de stat și particulare de pe raza Municipiului Timișoara și de a trece procesul de predare în mediul online.

Demersul nostru are ca scop legitim redeschiderea cât mai rapidă a școlilor de pe raza Municipiului Timișoara și stabilirea unor principii și metode clare și ferme care să asigure evitarea închiderii ulterioare a unităților de învățământ fără o analiză temeinică a situației specifice școlilor de pe raza Municipiului Timișoara. Legislația permite comitetelor municipale și județene pentru situații de urgență să decidă menținerea unităților de învățământ deschise și după depășirea ratei de infectare de peste 3/1.000 de locuitori. Nu există studii și argumente epidemiologice care să justifice instituirea măsurii de suspendare a activităților didactice față în față în unitățile de învățământ, mai ales că nu au fost adoptate măsuri care să acționeze în mod direct în zonele în care nu sunt respectate măsurile de distanțare și de igienă. În țările Uniunii Europene școlile au rămas deschise chiar dacă în unele dintre acestea a fost instituită starea de urgență.

Detaliem în continuare argumentele invocate în sprijinul acestei solicitări: 

Argumente legislative:

1. Ordinul Comun al Ministerului Educației și Cercetării și al Ministerului Sănătății nr. 5487/ 1494 din 31 august 2020 nu prevede obligația suspendării cursurilor școlare la o rată a infectării mai mare de 3 cazuri la mia de locuitori. 

Redăm prevederile la care facem referire: ,,La o rată a incidenței cumulate peste limita de alertă de 3/1.000 locuitori, DSP județene și a municipiului București va prezenta CJSU/CMBSU o analiză a situației epidemiologice din localitate. În funcție de existența transmiterii comunitare în localitate și numărul de focare existente în unitățile de învățământ din localitate, precum și alte criterii de risc, CJSU/CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotărâri, suspendarea temporară a activităților didactice care presupun prezența față în față din unitățile de învățământ (scenariul 3), cursurile desfășurându-se online. În absența unei astfel de decizii, unitățile de învățământ din localitatea respectivă vor funcționa în scenariul 2.” 

Nu știm ce analiză a situației epidemiologice a prezentat DSP, nu avem nici informații legate de publicarea vreunor date despre „existența transmiterii comunitare în localitate și numărul de focare existente în unitățile de învățământ” de pe raza Municipiului București și nici despre alte criterii de risc avute în vedere de CJSU atunci când a emis decizia de suspendare a cursurilor. Opinia noastră este că atâta vreme cât nu se constată, cu argumente, științifice obiective, faptul că școlile constituie în mod demonstrabil unul dintre primele trei mijloace de transmitere a SARS-CoV-2, nu se justifică închiderea acestora. În acest context, vă solicităm să faceți publică analiza situației epidemiologice prezentată de DSP care a stat la baza luării deciziei CJSU de suspendare a cursurilor școlare pentru 14 zile.

2. Orice unitate școlară din învățământul preuniversitar are obligația de a pune în aplicare prevederile Ordinului Comun 5487/ 1494 din 31 august 2020, pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, ca atare considerăm că normele igienico-sanitare aplicabile unităților de învățământ sunt respectate cu cel puțin aceeași strictețe precum cele aplicabile oricărei unități economice considerate esențiale pentru economia națională, în condițiile în care nicio astfel de unitate economică/întreprindere nu a fost închisă.

Constatăm cu regret faptul că, prin suspendarea cursurilor, unitățile de învățământ de stat și particulare sunt considerate drept ,,unități neesențiale” și pot fi închise în aceleași condiții precum restaurantele, barurile și cazinourile. Pe această cale considerăm că este oportun ca unitățile de învățământ să fie declarate unități de importanță strategică pentru economia națională și, astfel, deciziile legate de închiderea lor sau de suspendarea cursurilor să fie luate cu mai multă responsabilitate și după efectuarea unei analize mult mai riguroase.

3. Legislația existentă permite fiecărei școli, în funcție de resurse, context socio-economic și epidemiologic, ca, în colaborare cu partenerii Direcțiile de Sănătate Publică Județene și a Municipiului București și Inspectoratele Școlare să stabilească cel mai bun scenariu adaptat comunității școlare, respectându-se astfel principiul autonomiei decizionale. 

Argumente epidemiologice:

În ultimul studiu publicat de World Health Organization (OMS) în data de 21 octombrie 2020, intitulat What we know about COVID-19 transmission in schools, sunt prezentate 4 studii de seroprevalență realizate în Geneva, UK, Coreea de Sud și Israel care concluzionează că nu există dovezi ale creșterii numărului de cazuri de persoane infectate în momentul în care au fost deschise școlile, nu au existat focare în școli, dacă au fost luate măsurile corespunzătoare de igienă și de distanțare. Prevederile actului normativ, respectiv restricțiile impuse de contextul epidemiologic, au fost respectate de către unitățile școlare din învățământul preuniversitar. În favoarea acestei afirmații vin datele statistice care certifică faptul că cele mai multe cazuri de îmbolnăvire provin din exteriorul comunităților școlare.

În data de 23 octombrie 2020, Asociația Școlilor Particulare a inițiat un sondaj la care au participat 236 de unități particulare de învățământ, în care sunt școlarizați 14.466 preșcolari și elevi. Rezultatele acestuia sunt următoarele:

Nivel preșcolar 15 iunie - 14 septembrie 2020 (grădinițele au fost deschise și în perioada vacanței de vară): 0,27% preșcolari infectați.

Nivel preșcolar 14 septembrie - 23 octombrie 2020: 0,3% preșcolari infectați.

Nivel primar 14 septembrie - 23 octombrie 2020: 0,44% elevi infectați.

Nivel gimnazial 14 septembrie - 23 octombrie 2020: 0,91% elevi infectați. 

Nivel liceal 14 septembrie - 23 octombrie 2020: 0,96% elevi infectați. 


Incidența cazurilor de îmbolnăvire a elevilor pe durata frecventării cursurilor față în față este una foarte redusă, fapt care certifică respectarea și implementarea cu succes în unitățile de învățământ a regulilor și normelor igienico-sanitare impuse de contextul epidemiologic. 

Argumente educaționale: 

1. Calitatea actului educațional se bazează înainte de orice demers academic pe relații interumane, interpersonale, atât între elevi și profesori, cât și între copii. Din acest motiv, calitatea actului educațional scade direct proporțional cu vârsta elevilor în situația în care se trece în scenariul cursurilor online. Riscuri asociate capacității de învățare în sistem online, în funcție de vârsta copiilor - sistemul de învățare online nu este o variantă care poate fi aplicată unitar fără a ține cont de de aspectele specifice vârstei, programei școlare și necesităților fiecărei categorii de elevi. Respectiv, preșcolarii și școlarii mici (clasele pregătitoare - II) întâmpină dificultăți majore în privința însușirii de conținuturi educaționale în mediul de învățare online. Cu predilecție, preșcolarii cu vârste între 3 și 6 ani întâmpină dificultăți insurmontabile de adaptare și învățare în sistem de predare online. Evaluăm că așa cum textul legislativ al OM propune diferențieri clare de organizare a procesului de învățământ pentru scenariul galben pentru preșcolari și elevii      din ciclul primar (scenariul 2) la fel este necesar să se facă diferențieri pentru aceste categorii de copii, în ceea ce privește forma de organizare a procesului educațional în scenariul roșu pornind de la argumentele mai sus menționate

2. Studiul publicat de World Health Organization în data de 21 octombrie 2020 susține că închiderea unităților școlare afectează educația, sănătatea și dezvoltarea copiilor:
    • Este afectată capacitatea copilului de a învăța;
    • Rata de abandon școlar este în creștere;
    • Se constată efecte negative asupra procesului de imunizare și asupra sănătății mintale;
    • Crește riscul de: sarcină în adolescență, exploatare sexuală și implicarea copiilor în acte de violență.

3. Oricât de multă dăruire ar avea corpul profesoral, chiar și profesorii cel mai bine pregătiți pentru învățământul online acuză oboseală accentuată din cauza expunerii îndelungi la ecrane - fapt cunoscut ca fiind dăunător pe termen lung. 

Pentru conformitate adăugăm rezultatele ultimului studiu făcut  de Agenția ,,Împreună”, în parteneriat cu Federația Asociațiilor de Părinți și Consiliul Național al Elevilor.  

Argumente medicale: 

1. Durata mare de timp petrecută de elevi în fața ecranului calculatorului / tabletei  și lipsa activităților fizice, respectiv a unui program echilibrat care să respecte curba de efort,  favorizează apariția stresului, oboselii, a tulburărilor alimentare, a obezității, a atrofiilor musculare, conducând în final la reducerea imunității.

2. Impactul este cu  atât mai mare cu cât vârsta elevilor este mai redusă, iar efectele negative vor fi vizibile pe termen lung. 

Argumente socio-economice: 

1. Părinții sunt obligați să găsească soluții alternative pentru supravegherea copiilor de vârstă mică, ceea ce presupune costuri și foarte mult stres. 

2. Toate activitățile economice conexe înregistrează un impact negativ, inclusiv angajatorii părinților. 

Pentru toate argumentele mai sus menționate, vă rugăm să analizați și să decideți în favoarea elevilor, părinților, profesorilor, adică a cetățenilor Municipiului Timișoara, prin revenirea la cursurile școlare față în față”, au cerut instituțiile de învățământ particular din Timișoara prefectului județului Timiș și CJSU Timiș.