ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


În ultimii ani ai epocii Ceaușescu, în magazinele alimentare ajunsese să se găsească doar un singur produs la discreție: creveții expandați vietnamezi. În schimb, rafturile erau pline cu lozinci patriotice sau îndemnuri la reciclarea ambalajelor.

Acum, Occidentul este lovit de același sindrom. Criza lanțurilor de aprovizionare provoacă găuri tot mai mari pe rafturile supermarketurilor. Conducerile magazinelor recurg la trucuri disperate în tentativa de a salva aparențele și a acoperi spațiile lipsă.

Publicația Market Trading Essentials citează cumpărători britanici care au văzut containere cu cutii de bere amplasate în raionul de hrană preparată și preambalată, pentru a acoperi lipsa mărfurilor de acest fel.

De asemenea, golurile din rafturile rezervate produselor de ciocolată sunt umplute cu cutii de legume proaspete.

O sucursală a Cooperative Group Ltd care operează lanțul britanic de băcănii Co-Op și-a umplut vitrinele frigorifice cu condimente și sosuri picante din gama Heinz, pentru a scuti ochii cumpărătorilor de priveliștea dezolantă a penuriei.

„Am fost afectați de pertubările în fluxul livrărilor”, a declarat un purtător de cuvânt al Co-Op.

„Echipele noastre încearcă totuși să se asigure că magazinele noastre rămân atrăgătoare pe cât este posibil și uneori responsabilii vin cu idei creative pentru a se asigura că rafturile sunt pline.”

Penuria de mărfuri de toate genurile afectează companiile din lumea întreagă, ca urmare a crizei lanțurilor de aprovizionare. 

În Marea Britanie, 17% dintre consumatori s-au plâns că, în perioada 22 septembrie-3 octombrie, nu au putut cumpăra produse de bază, potrivit informațiilor oferite de Oficiul Național britanic de Statistică.

De asemenea, în conformitate cu un sondaj realizat în octombrie de ICSC, o asociație a comercianților cu sediul în New York, 58% dintre consumatori s-au plâns că, în condițiile penuriei, cumpărăturile au devenit mult mai stresante, iar 41% au declarat că lipsa anumitor produse de pe rafturi și întârzierile mari cu care acestea sosesc în magazine i-au determinat să renunțe la anumite mărci.

Rafturile goale sunt coșmarul oricărui patron de magazin. Comercianții fac risipă de imaginație pentru a le umple cu ce au. Unii rezervă raioane întregi unor produse care, în condiții normale, ar fi ocupat un spațiu mic pe un singur raft.

Alții umplu rafturile cu butaforie, cum ar fi cutii goale pentru sandviciuri preambalate, spune Catherine Shuttleworth, directoarea generală a Get Savvy Market, o societate de consiliere pentru comerțul cu amănuntul.
 


După ce mai multe magazine din lanțul britanic de băcănii Tesco au afișat în rafturi fotografii cu mărfuri în locul articolelor propriu-zise, un purtător de cuvânt citat de Market Trading Essentials a negat că  acest fenomen  are legătură cu penuria, ci ar fi o  strategie de marketing folosită de multe magazine mari.

Într-adevăr, fotografii puse în rafturi în locul produselor au fost raportate și în alte lanțuri britanice, precum Sainsbury's sau Waitrose & Partners.
 

„Este probabil mai rapid și categoric mai ieftin să pui fotografii decât alte soluții” cum ar fi reorganizarea raioanelor magazinului sau mutarea sortimentelor existente în depozit pentru a umple spațiile goale, a comentat Catherine Shuttleworth.

Peste Ocean, în Statele Unite, magazinele sunt și ele grav afectate de criză, deși beneficiază de rețele mai vaste de furnizori.