ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat, marți, neconstituțională o prevedere din articolul privind „supravegherea tehnică” din Codul de Procedură Penală, eliminând astfel din dosarele penale interceptările efectuate de SRI în cadrul unor mandate privind siguranța națională, potrivit Ziare.com.
 
Decizia CCR vine în completarea celei date în martie 2016, când a fost declarată neconstituțională colaborarea serviciilor secrete în activitatea de urmărire penală desfășurată de parchete civile. Pe cale de consecință logică, de la pronunțarea Curții în 2016 și până în prezent, au urmat mai multe decizii judecătorești de anulare a probelor strânse în colaborare cu SRI, de vreme ce implicarea unui serviciu secret în justiția publică a fost considerată neconstituțională. 

Exceptia de neconstituționalitate admisă de CCR marți, 4 februarie 2020, vizeaza interceptarile facute in baza unui mandat de siguranta nationala (MSN) emis de Inalta Curte, care au fost trimise de SRI ca probe in dosarele penale. A fost declarată neconstituțională trimiterea de SRI către parchetele civile a indiciilor unor infracțiuni de drept comun descoperite cu ocazia interceptărilor efectuate de serviciul de informații în baza unui mandat privind siguranța națională. 

Dupa decizia CCR de marti, interceptarile stranse de SRI in baza unui mandat privind siguranta nationala nu mai pot fi folosite ca probe ale unor infractiuni de drept comun, care nu țin de siguranța națională și trebuie strânse de organele de urmărire abilitate în acest sens.
 
Exceptia de neconstituționalitate admisă de CCR a vizat art. 139 alin.(3) din Codul de Procedura Penala:

„Inregistrarile prevazute in prezentul capitol, efectuate de parti sau de alte persoane, constituie mijloace de proba cand privesc propriile convorbiri sau comunicari pe care le-au purtat cu tertii. Orice alte inregistrari pot constitui mijloace de proba daca nu sunt interzise de lege”.

Acesta era coroborat cu articolul 11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei:
 
„Informatii din domeniul securitatii nationale pot fi comunicate: [...] d) organelor de urmarire penala, cand informatiile privesc savarsirea unei infractiuni”.

Decizia Curții Constituționale a României:
 
„Cu majoritate de voturi, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art.139 alin.(3) teza finala din Codul de Procedura Penala sunt constitutionale in masura in care nu privesc inregistrarile rezultate ca urmare a efectuarii activitatilor specifice culegerii de informatii care presupun restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale ale omului desfasurate cu respectarea prevederilor legale, autorizate potrivit Legii nr.51/1991”.