ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Pe 1 iulie 2025, "Codul de conduită privind dezinformarea" al Uniunii Europene a devenit cu totul altceva, atrage atenția Reclaim the Net.

Ceea ce fusese prezentat inițial ca un demers voluntar al companiilor tehnologice de a-și curăța platformele a devenit acum o cerință oficială în temeiul legii europene privind cenzura – Digital Services Act (DSA).

Cele mai mari platforme online și motoare de căutare vor trebui să respecte standarde stricte de transparență, să fie supuse unor audituri și să demonstreze că pot ține sub control ceea ce Bruxelles-ul numește „dezinformare”. Mesajul este clar: dacă nu faci față unui audit, așteaptă-te la intervenția autorităților de reglementare.

Bruxelles-ul n-ar fi putut alege un moment mai delicat pentru această mutare. Negocierile comerciale cu Statele Unite sunt pe o linie de finalizare tensionată, iar atmosfera dintre cele două părți este deja încărcată.

Acest tip de presiune legislativă nu a trecut neobservat la Washington. Oficialii americani își amintesc ce s-a întâmplat când Canada a încercat o abordare similară cu taxa pe serviciile digitale.

Președintele Donald Trump a catalogat inițiativa ca fiind „în mod evident o copiere a Uniunii Europene”.

Joel Kaplan de la Meta a urcat la pupitru pentru a-i mulțumi lui Trump că „apără companiile tehnologice americane în fața unor atacuri fără precedent venite din partea altor guverne.” Rezultatul? Negocierile comerciale dintre SUA și Canada au fost blocate până când Ottawa a renunțat discret la planurile de taxare.

Acum, UE pare hotărâtă să testeze cât de departe își poate împinge agenda digitală fără să suporte un deznodământ similar. Politicienii americani, în special republicanii, nu au pierdut timpul și au criticat reglementările drept o formă de cenzură mascată sub pretextul gestionării riscurilor.

Oficialii europeni fac tot posibilul să respingă această acuzație.

Mesajul UE este că regulile vizează riscurile sistemice generate de algoritmi și publicitate, nu conținutul individual.

În noul sistem, platformele etichetate drept Platforme Online Foarte Mari (VLOPs) vor fi supuse unor audituri anuale.

Scopul acestor audituri este de a evalua modul în care companiile gestionează riscurile asociate dezinformării.

Comisia Europeană a ținut să precizeze că, deși semnarea Codului este, din punct de vedere tehnic, voluntară, respectarea standardelor acestuia este așteptată. Un purtător de cuvânt a explicat: „Respectarea Codului este voluntară. Respectarea DSA nu este.”

Acum, UE se confruntă cu sarcina dificilă de a-și „vinde” sistemul de cenzură. Cu negocierile comerciale în pericol și cu un scepticism tot mai mare de peste Atlantic, rămâne de văzut dacă Bruxelles-ul poate impune cerințele sale fără a declanșa un contraatac rapid.