ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Către: Ministerul Sănătății


NOTIFICARE 


În atenția domnului ministru


Dl. Prof. univ.dr.Rafila Alexandru


Către: Ministrul secretar de stat dr.Brădățan Marius


Stimate domnule dr.Brădățan Marius,


Credem ca sunteți la curent cu faptul că în data de 21.06.2023 au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 556 așa zisele competențe ale medicului stomatolog în funcție de specialitate, dar în Monitorul Oficial nu am găsit motivele.

Acest lucru s-a întâmplat în profesie fără consultarea publică a corpului profesional, fără predictibilitatea consecințelor în managementul de sistem pe care le vor genera cu afectarea costurilor pentru pacienți, afectarea medicului în exercitarea profesiei și care va duce la distrugerea cabinetelor mici, dar care va avea ca și consecință distrugerea sănătății orale a populației din mediul rural și zonele defavorizate.

Domnia - voastră a participat la festinul ședință a Consiliului Național al CMSR de la Bîrsana din data de 16.05.2023. De ce ați permis acest lucru? De ce ați dat undă verde ilegalităților?

Înainte de orice prezentare tehnică, în urma consultării noastre cu avocați, conform jurisprudenței, am constatat că aceasta decizie este nestatutară conform legii pentru că CMSR este un organism profesional și care conform trebuie să apere interesele medicilor stomatologi și profesia, a se vedea:

Legea 95/2006-art.510. -(3) Ministerul Sănătății urmărește modul de respectare a prevederilor legale în activitatea CMSR.

art.512-

b) apără demnitatea, promovează drepturile și interesele membrilor săi în toate sferele de activitate, apără onoarea, libertatea și independența profesională ale medicului stomatolog în exercitarea profesiei; c) asigură respectarea de către medicii stomatologi a obligațiilor ce le revin față de pacient și de sănătatea publică;

d) atestă onorabilitatea și moralitatea profesională ale membrilor săi;

m) colaborează cu Ministerul Sănătății la elaborarea reglementărilor din domeniul medical sau al asigurărilor sociale de sănătate cu impact asupra exercitării profesiei de medic stomatolog;

m1) avizează toate programele de sănătate și proiectele de acte normative cu efect asupra medicinei dentare;

m2) propune Ministerului Sănătății îmbunătățirea documentelor naționale de reglementare a exercitării profesiei de medic stomatolog, în conformitate cu evoluția acesteia în Uniunea Europeană și în lume;

Rolul, atribuțiile și drepturile autorității de stat

Art. 550. Ministerul Sănătății, în calitate de autoritate de stat, urmărește ca activitatea CMSR să se desfășoare în condițiile legii.

Art. 551. Reprezentantul autorității de stat cu rangul de secretar de stat în Ministerul Sănătății este membru al Consiliului național al CMSR și este numit prin ordin al ministrului sănătății.

Art. 552. În cazul în care reprezentantul autorității de stat constată că nu sunt respectate prevederile legale, acesta sesizează organele de conducere ale CMSR. În termen de 15 zile de la efectuarea demersului, acestea adoptă măsurile necesare de încadrare în normele în vigoare și informează Ministerul Sănătății în acest sens.

Art. 553. În cazul nerespectării prevederilor art. 552, Ministerul Sănătății se adresează instanțelor judecătorești competente.

Orice act administrativ, pentru a fi legal, trebuie să respecte câteva principii generale, precum principiul securității juridice (altfel spus, să reglementeze într-o manieră optimă și previzibilă), principiul publicității, publicarea și dezbaterea publică anterioară promovării actului (conform normelor legale privind transparența decizională), precum și o serie de alte proceduri intrinseci și extrinseci.

Actele administrative trebuie să respecte și să se coreleze cu celelalte dispoziții legale aflate în vigoare și trebuie să fie emise în limita competențelor (a se vedea art. 512 alin. 1 din Legea 95/2006), într-o manieră conformă cu atribuțiile care le are organul care le emite.

Actele administrative trebuie să fie motivate și clare, astfel încât destinatarul lor să-și poată adapta conduita.

Nu am identificat nici un element legal menționat mai sus. Atunci, de ce permiteți să apară dereglari în sistem?

Din punct de vedere tehnic legislativ, ca să fie mai clar, sunt limitări care încalcă clar Directiva 2005/36/CE și care spune clar: "Formarea de baza oferă competențele necesare pentru TOATE activitățile de prevenire diagnostic și tratament"

Directiva Europeana 2005/36/CE a fost transpusă în practică de către Hotărârea Guvernului României 468/2015.

Facultatea de Stomatologie îți oferă pregătirea de bază, iar pregătirea de bază îți CONFERĂ competențele necesare pentru "TOATE ACTIVITĂȚILE de prevenire, diagnostic și tratament" și statuează faptul ca toate competențele sunt conferite de diploma de LICENȚĂ, după absolvire, nu de către comisiile de specialitate din CMSR sau de către Consiliul Național al CMSR.

La data de 19 iunie 1999 ministrul Andrei Marga a semnat:

https://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf

Ce înseamnă mai exact? Competențele în materie de medicină stomatologică la nivel universitar.

Comparând cu cele decise de CMSR, nu ar mai conta emanația acestora.

În cazul in care nu știți, Declarația de la Bologna este peste orice act emis de CMSR, România fiind semnatară a acestui document. După ce s-ar verifica toate competențele ce în mod evident revin pe baza diplomei de la universitate, nu se poate lua ceea ce ai obținut prin licență.

https://adee.org/sites/default/files/tfi_profile_competence_2010.pdf

CMSR nu are atribuții să emită decizii prin care să stabilească ”competențele” medicului stomatolog. O atare atribuție nu figurează în Legea 95/2006 la art. 512 alin. 1. Competențele sunt prevăzute în clasificarea ocupațiilor din România și sunt dobândite prin efectul studiilor urmate, conform Legii 288/2004 privind organizarea studiilor universitare.

Conform art. 5 din Legea 288/2004:

(1) Studiile universitare de licență oferă cunoștințe și competențe largi, pe domenii de studii.

(2) Absolvenții cu diplomă ai studiilor universitare de licență își pot exercita profesia, conform competențelor și drepturilor corespunzătoare diplomei dobândite, sau pot continua studiile universitare prin masterat.

Formarea de bază de medic dentist conferă competențele necesare pentru toate activitățile de prevenire, diagnostic și tratament privind anomaliile și bolile dinților, gurii, maxilarelor și țesuturilor conexe.

Statele membre se asigură ca medicii dentiști să poată avea acces în mod general la activitățile de prevenire, diagnostic și tratament privind anomaliile și bolile dinților, gurii, maxilarelor și țesuturilor conexe, precum și să poată exercita aceste activități,

Deci competențele medicului stomatolog sunt reglementate și stabilite clar de directiva europeană și legislația națională.

Ca atare, CMSR nu are capacitatea legală de a reglementa superior Directivelor europene și legislației naționale.

Comisia profesională a CMSR condusă de dl.dr.Bucur Alexandru (alias informatorul Marius) a decis acestea, mințind că au fost cerute de Bruxelles. Dimpotrivă, vă prezentăm dovezi că nu mai există în Europa așa ceva.

S-a vorbit la Bruxelles și nu este adevărat.

În toamnă se pregătesc a apare pe portativ încă 4 specialități care nici nu există în Europa. Nu este un lucru rău specializarea/supraspecializarea, dar această manevră "votată" la cheful CMSR național de la Bârsana (MM) din data de 16 mai este doar piciorul de pod pentru implementarea politicii de acaparare a stomatologiei românești de către corporații.

CMSR a trădat profesia!

Sursele ne spun că urmează o lege a sănătății orale și prin care se dorește a scoate din competiție cabinetele independente cu 1-2 medici.

În plus, se dorește a se implementa politica de acreditare a cabinetelor pe care sa o stabilească diferite entități care sunt în parteneriat privat-public (în România există ANMCS) și care cu ajutorul legiuitorului (Parlament), dar și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, astfel încât multe cabinete care nu vor îndeplini aceste impuse și noi condiții, vor fi nevoite să închidă.

Se pregătește marele program de prevenție și profilaxie dentară, program pe care România nu îl are în prezent și datorită faptului că în urma acțiunii CMSR prin Comisia profesională condusă de dl.dr.Bucur Alexandru, care a decis limitarea manoperelor medicului stomatolog absolvent cu licență, dar și a unora din alte specialități de a nu mai putea face detartraj/ sigilări/ fluorizări, precum și alte manopere, aceste clinici corporatiste care se acreditează ANMCS vor acapara piața manipulând populația în vederea implementării în conștiința colectivă a națiunii că le oferă gratuitate și vor fi tratați de specialiști mai buni. Medicina dentară este exceptată de la acreditarea ANMCS, dar se dorește a fi introdusă printr-o inginerie a normelor.

{(cu ajutorul noilor legi ce se doresc a fi legiferate iar sursele ne spun că există un "traseu "deja uzitat de ani de zile pentru a fi votate (a se vedea toate legile care contravin interesului public și siguranței naționale)}

Adevărul din spatele acestor mișcări este că aceste corporații doresc a pune gheara pe Fondul unic de asigurări de sănătate al medicinei dentare și monopolizarea pieței românești, eliminând jucătorii mici. Nu contează populația sau medicii, BANII.

Ca o informație: așa ceva s-a întâmplat în Israel acum 10 ani. A fost cumplit. Medicii israelieni au fost nevoiți sa închidă cabinetele și sa se angajeze la lanțurile medicale.

Acum, populația israeliană a conștientizat că e o bătaie de joc, se întâmplă modificări și cabinetele mici independente se redeschid.


https://www.edupedu.ro/nereguli-la-proiectul-noii-legi-a-rezidentiatului-semnalate-de-reprezentantii-studentilor-horia-onita-studentii-ar-putea-face-rezidentiatul-la-orice-spital-atestat-de-universitate/

Deci rezidenții vor lucra în privat, plătiți de Ministerul Sănătății, dar clinica trebuie să aibă cadre universitare angajate, iar aceste clinici trebuie acreditate ANMCS, practic se favorizează corporatizarea și se favorizează procentul de 2% național al universitarilor, din care o bună parte nu mai profesează de ani de zile.

Reformulând ce am spus, de fapt cadrele universitare care dețin și cabinete/clinici vor beneficia de munca gratuită a angajaților rezidenți, plătiți în fapt de stat – Ministerul Sănătății.

Și nu doar asta :

Cheltuielile de personal aferente rezidenților se suportă în totalitate de la bugetul de stat, în limita duratei maxime prevăzute pentru specialitatea pentru care optează.

Modificări (2)

(2) Drepturile prevăzute la alin. (1) se acordă prin unitățile sanitare cu care rezidenții pe locuri, respectiv pe post au încheiat contract individual de muncă pe durată determinată, în baza documentelor doveditoare privind frecventarea stagiilor, emise de unitatea la care se efectuează pregătirea.

Urmează probabil și dotarea acestor unități din fonduri publice, că deh, deservesc programul de rezidențiat pacienții, cu siguranța "acreditării vieții lor".

Aceste modificări afectează pe toata lumea care lucrează în exteriorul corporației, indiferent de gradul profesional sau modul de lucru: angajat/ administrator CMI/ SRL.

Absolvenții vor face rezidențiat la corporație, căci UMF-urile nu au atâtea locuri. Salariile lor vor fi plătite de Ministerul Sănătății, încasările de la pacienți vor fi făcute de la CNAS, aprovizionarea tot de la corporație prin lanțurile de distribuție deja existente pe piață. Pe scurt, cu acest ultim pas au finalizat schema perfectă. Nu poți face concurență unei corporații care are personalul plătit cu banii statului. Să înțelegem că se vor distruge cabinetele mici și că trebuie să se favorizeze lanțurile medicale?

Ce se întâmplă cu cabinetele mici din zonele rurale? Acel medic stomatolog simplu nu mai are dreptul de a efectua manopera pe care o face de ani de zile? I se ia un drept dobândit? I se ia cel mai elementar și de bază aspect? Prevenția și profilaxia? Detartrajul subgingival pe motiv că nu e parodontolog? Dar în schimb o asistentă de igienă dentară are dreptul iar medicul, nu? Extracția chirurgicală? Caria complicată? Ce face? Trimite pacientul la zeci de km distanță?

De aceea, nu permiteți ca această profesie nobilă să fie acaparată și distrusă de aceste persoane din conducerea CMSR, persoane fără probitate morală și probabil care au primit bani grei pentru a implementa așa ceva.

Solicităm de urgență implicarea dvs. și a Ministerului Sănătății în corectarea a ceea ce ați permis, nerespectând legea bunei guvernări, prin efectuarea demersurilor pentru retragerea/revocarea acestui act ce limitează profesia, ținând cont de expunerea de motive de mai sus sau uzitând de art.550-553 din Legea 95/2006.

Solicităm un răspuns în termenul legal.

Cu deosebită stimă,
Biroul Executiv CMS Timiș


Președinte CMS Timiș - Dr. Barbu Delia
Vicepreședinte - Dr. Cuțui Mihaela
Vicepreședinte - Prof.Univ.Dr. Podariu Angela
Trezorier - Dr. Șutean Dan