Planul de măsuri anunțat de către Guvern pare a fi făcut pentru a salva băncile și multinaționalele, nicidecum firmele românești, mai ales IMM-urile, sau populația, consideră reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

„Guvernul României pare a nu înțelege ce se întâmplă, iar măsurile anunțate până acum nu reușesc să salveze România. Nu s-au luat decizii ferme, cu aplicare imediată, nu s-a ținut cont de nevoia de a elimina birocrația, s-au anunțat unele măsuri bune, dar care nu se vor putea aplica, din cauza haosului existent în sistem. Mai mult, planul de măsuri pare a fi făcut pentru a salva băncile și multinaționalele, nicidecum firmele românești, mai ales IMM-urile, sau populația. Nu se gândește nimeni că dacă societățile private mici și mijlocii se închid, s-a terminat cu toată economia? Bugetarii și pensionarii nu mai primesc nimic, pentru că noi închidem, multinaționalele își duc banii în afară, așa cum fac de ani de zile, iar singurii plătitori erau firmele cu capital privat românesc. În ultima săptămână am observat, cu stupoare, cum fac profit multinaționalele petroliere: cu toate că a scăzut prețul barilului cu peste 50%, la noi la pompe nu se vede aceeași scădere. Dacă ar fi crescut prețul petrolului, a doua zi toți ar fi mărit prețul la pompă”, se menționează într-un comunicat al transportatorilor, transmis, luni, AGERPRES.

În același context, COTAR susține că „ministrul Finanțelor anunță plafonarea prețului la alimente și medicamente, dar nu spune că plafonarea ar trebui făcută la prețurile de acum trei săptămâni, când o cutie ce 50 de măști chirurgicale costa 40 de lei, iar acum se vând cu 300 de lei în farmacii și nici așa nu se găsesc”. „Noi suntem obligați să le cumpărăm la suprapreț, ca să putem funcționa", atrag atenția oficialii Confederației.

„Transporturile de marfă, transporturile de persoane prin curse regulate, regulate speciale sau ocazionale, transportul de persoane internațional, școlile de șoferi, centrele de formale profesională, service-urile auto, transportul în regim de taxi, toate sunt în regim de avarie. Mai mult, o parte dintre ele și-au închis activitatea la nivel național. Toate aceste activități aduceau peste 10% din PIB-ul României. Închiderea lor mai înseamnă și zeci de mii de șomeri, înseamnă că statul nu va mai încasa bani, ba va trebui să plătească șomaj. În loc să creeze cadrul propice distrugerii economiei, Guvernul ar face mai bine să identifice urgent soluții pentru a menține în viață oamenii și afacerile care alimentează bugetul statului. Un ajutor financiar dat acum este mult mai eficient decât pierderea totală”, adaugă transportatorii.

Organizația care reprezintă interesele transportatorilor amintește o serie de exemple de măsuri aplicate de alte țări europene, precum și cele la nivelul Comisiei Europene.

„Germania adoptă un plan de salvare fără precedent de la al doilea război mondial încoace, pentru a contracara criza provocată de pandemia de Coronavirus, printr-un proiect de lege care prevede punerea la dispoziție a unei sume de 822 de miliarde de euro ca împrumuturi, cu scopul de a ajuta întreprinderile și salariații să facă față consecințelor economice care se vor resimți după criza Covid-19. Comisia Europeană a cerut suspendarea Pactului de Stabilitate, nu mai există reguli bugetare, astfel încât guvernele să poată pompa în economie oricâți bani e nevoie. Guvernul ceh va compensa costurile cu salariile ale firmelor afectate de măsurile luate pentru a încetini răspândirea pandemiei. Guvernul ungar suspendă plata creditelor pentru populație și companii până la finalul anului. În plus, valoarea totală de plată (DAE) a creditelor de consum contractate s-a plafonat la dobânda de bază a Băncii Naționale a Ungariei, aceasta fiind de +5%. În sectoarele economice cele mai afectate - turism, servicii culturale, restaurante, transport de persoane - se va suspenda plata taxelor către stat în totalitate, iar taxele plătite de angajați se vor reduce substanțial, în toate sectoarele economiei. România nu are, până acum, un plan de măsuri care să ne mențină și să ne scoată din criza economică iminentă”, notează sursa citată.

Pe fondul acestei crize, COTAR face un apel și la președintele României, Klaus Iohannis, să nu promulge abrogarea Ordonanței de Urgență nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane, "pentru că asta va însemna un haos și mai mare in transportul județean de persoane, creat tot de către cei interesați să acapareze această piață".

„Avem nevoie de măsuri urgente și cerem Guvernului să ne consulte, pentru a găsi cele mai bune metode de a nu îngropa România, în această criză care nu este doar economică. Am putea împrumuta și noi modelul Germaniei, al Ungariei, al Cehiei și al celorlalte țări care deja aplică măsuri de sprijin pentru populație și pentru companii", se precizează în comunicat.