ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un proiect de hotărâre menit să decongestioneze traficul și să reducă nivelul poluării a fost introdus de consilierul general Dan Cristian Popescu (PSD), acesta prevăzând ca automobilele care nu sunt înmatriculate în București sau județul Ilfov să plătească o taxă de 3,5 euro pe zi pentru a putea circula pe străzile capitalei, notează RomâniaTV.

Măsura este una răspândită la nivel european, fiind întâlnită în mai toate capitalele din UE și nu numai. De asemenea, proiectul prevede și reduceri semnificative pentru șoferii care circulă des în București, oferind variante pentru plata pe o zi, șapte zile, 30 de zile sau 12 luni, cu diferențe în funcție de tipul vehiculului.

Plata se va putea face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea se va realiza prin camere fixe și mobile de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, reiese din proiect.

Valoarea taxei de acces pentru autoturisme ar urma să fie de 3,5 euro/zi, ajungând la 6 euro/7 zile, 9,5 euro/30 de zile și 50 de euro/an.

Pentru autoutilitare, taxa ar putea fi cuprinsă între 8,6 euro/zi și 96 euro/an. Pentru camioane, în funcție de tonaj, valoarea ar varia între 4-11 euro/zi și 320-1.210 euro/an.

În cazul unui microbuz cu 9-23 de locuri, taxa ar fi de 4 euro/zi, ajungând la 20 de euro/săptămână, 52 de euro pe lună și 320 de euro/an.

Pentru un autocar, ar avea valori cuprinse între 7 – 560 de euro, în funcție de intervalul vizat.

Ar urma să fie exceptate: ambulanțele, vehiculele ISU, ale Poliției, Jandarmeriei, Ministerului Apărării, precum și cele deținute de persoanele cu handicap, autovehiculele istorice, cele aparținând misiunilor diplomatice și cele cu combustie zero-emisii (100% electrice sau pe hidrogen).

Pe lângă obiectivele principale, de a reduce traficul și nivelul poluării, adoptarea hotărârii ar aduce și sume semnificative la bugetul capitalei, care vor fi folosite la proiecte de mobilitate urbană, o componentă esențială fiind dezvoltarea de parcări Park & Ride în zonele de la marginea Bucureștiului, astfel încât șoferii care vin din alte localități să își poată parca automobilul și să folosească pe timpul vizitei transportul în comun, evitând astfel plata taxei. De asemenea, sumele vor fi folosite pentru proiecte menite să reducă suplimentar nivelul poluării, care în capitală este unul dintre cele mai ridicate din Europa.

Potrivit referatului de aprobare, Municipiul București se confruntă cu o „supraaglomerare cronică” a traficului, având cea mai mare densitate de autovehicule din România.

Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2021-2030 și datelor ANPM, în Capitală circulă zilnic peste 1,4 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 35% sunt înmatriculate în alte județe.

„Această presiune încetinește traficul urban, determinând pierderi de timp medii de peste 134 ore/an/șofer (TomTom Traffic Index 2024) și produce un nivel ridicat de poluare cu particule PM10 și NO2, depășind frecvent limitele europene (raport ANPM 2024)”, reiese din document.

Conform declarațiilor consilierului general Dan Cristian Popescu, proiectul ar putea intra pe ordinea de zi a plenului CGMB în ședința din noiembrie sau decembrie.

„Am identificat trei categorii (de persoane afectate, n.r.). Sunt cei care stau în București, dar și-au înmatriculat mașina în alt județ; ori își vor muta mașina pe București, ori vor circula mai rar. O a doua categorie o reprezintă oamenii care vin în București pentru o problemă punctuală, o zi – două, iar pe aceștia vrem să îi încurajăm să lase mașina în park&ride și să ia mijloacele de transport în comun. A treia categorie este a celor care tranzitează zona Bucureștiului. Pe aceștia vrem să îi încurajăm să folosească centurile ocolitoare sau variantele de ocolire, pentru a nu mai intra în București”, a spus el.