ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), Antonia Pup, a declarat joi, în cadrul unei dezbateri online despre școlile pilot, că elevii nu se mai simt motivați să meargă la școală din cauza faptului că programa școlară este prea riguroasă și uniformă, relatează Agerpres.

„Elevii nu se mai simt motivați să meargă la școală poate și din cauza faptului că programa școlară nu este adaptată nevoilor lor. Asta cred eu că ar trebui să fie punctul de la care ar trebui să începem discuția. (...) Programa școlară este una foarte riguroasă, este riguros construită. Nu mi se pare că profesorii chiar pot să ajungă la elevi, să fie facilitatori ai procesului educațional, care ar trebui să fie despre beneficiarul direct al educației”, este de părere Antonia Pup.

Aceasta a luat cuvântul joi la dezbaterea online „Școlile pilot și viitorul educației din România, între inerția actuală și alternativele curriculare”, organizată de Asociația „Ține de Noi”, Fundația Hanns Seidel-România și Fundația Hanns Seidel-Republica Moldova.

Șefa CNE este de părere că, „pe partea de drept la educație”, sistemul educațional din România este „unul profund inechitabil”, întrucât elevii din România din „mai multe categorii sociale” încă nu au acces real la educație.

Consiliul Național al Elevilor ar dori ca aceștia să fie cei care decid conținutul curriculum-ului educațional, putând alege ce materii să studieze la școală.

„În momentul de față se aleg doar pentru a completa o normă didactică sau alta. Nu avem cu adevărat un proces educațional flexibil și, din păcate, acest lucru se vede”, a opinat reprezentanta CNE.

Antonia Pup este de părere că nu în toate școlile ar trebui să se facă predarea la fel.

„Nici măcar modul în care se predau anumite materii. Pentru că, din păcate, școlile nu mai formează oameni care să poată să se adapteze ușor la piața muncii. (...) Sistemul este foarte centralizat și centralizarea aceasta eu nu o văd că are o finalitate, pentru că nici măcar nu avem dreptul la educație pentru toții copiii. Ar trebui să lăsăm comunitățile școlare să ajungă cu adevărat la elevi, pentru că școala nu ar mai trebui să fie un loc unde te duci, stai șapte ore, pleci acasă, obții o diplomă de Bacalaureat și gata. Ar trebuie să fie un proces despre elev. În momentul de față, foarte mulți elevi învață doar pentru note, foarte mulți elevi învață doar pentru o evaluare la sfârșitul unui ciclu de învățământ”, a concluzionat Antonia Pup.
 
Unul dintre primii invitați ai dezbaterii online de joi, Marian Staș, a vorbit despre proiectul de Hotărâre de Guvern pus pe 25 mai în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Educației, care prevede înființarea de școli-pilot, și a opinat că trebuie pusă presiune pentru ca acest proiect să treacă și să fie implementat cât mai curând.
 
„Întrucât Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică propunerea de Hotărâre de Guvern care va aproba o metodologie privind școlile-pilot, conform articolului 26 din Legea 1 din 2011, Asociația „Ține de Noi”, alături de Fundația Hanns Seidel România și Fundația Hanns Seidel – Moldova, a inițiat o dezbatere online pe probleme de interes curent privind politicile publice în educație. Articolul respectiv din Legea Educației Naționale – și conceptul în sine de avea școli pilot cu o curriculă diferită de cea națională – nu a fost niciodată operaționalizat în cei 9 ani care au trecut de la adoptarea legii prin asumarea răspunderii Guvernului de atunci. Dezbaterea își propune să exploreze conceptul de școală pilot, să facă o analiză temeinică a propunerii făcute de Ministerul Educației Naționale, urmând să aducă anumite îmbunătățiri sau sugestii proiectului de H.G. propus, în prezent aflat în dezbatere publică”, a explicat Marian Staș, reprezentant al Clubului „Liderii Mileniului Trei”, pentru Ora nouă

Președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, Șerban Iosifescu, a apreciat că este nevoie de școli pilot.

„Este nevoie de școli pilot. (...) Consider că trebuie să pornim de la ceea ce vrem de la sistemul de învățământ. Trebuie să pornim de la date și de la indicatori clari. Ce vrem să îmbunătățim și pe urmă vedem noi cum. (...) Avem rate mai mici decât alte țări din UE în privința participării la educația timpurie. Avem o rată mare de părăsire timpurie a școlii și prin diverse măsuri de politică publică nu am reușit decât să o înrăutățim. Și avem rezultate foarte slabe la evaluările internaționale. Dacă vrem să încercăm ceva nou trebuie să încercăm ceva care duce la îmbunătățirea situației în privința acestor indicatori de participare școlară, de rezultate ale învățării”, a susținut Șerban Iosifescu.

Liliana Romaniuc, consilier de stat în Guvern, a opinat că este nevoie ca educația să se facă „altfel” și să fie încercate alte abordări.

„Sunt o persoană care susține ideea școlilor pilot. (...) Este nevoie să facem educație altfel, poate să încercăm să facem alte lucruri, alte abordări. (...) Atunci când mă refer la școală pilot, nu ar trebui să ne referim doar la dimensiunea aceasta curriculară sau la cea a carierei didactice, ci aici ar trebui să intre, în opinia mea, toate acele modele de transformare care pot aduce îmbunătățire sistemului de educație și școlii respective. Ar trebuie să ne gândim că o școală pilot ar putea să însemne sau ar trebui să însemne implementarea unei intervenții, a unui program academic, o abordare nouă în multe domenii, cum ar fi procesul de predare-învățare”, a declarat Liliana Romaniuc.