ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


ACTUALIZARE 17:55 Primăria Municipiului București (PMB) a transmis, miercuri, printr-un comunicat de presă, că nu are în vedere adoptarea, în perioada imediat următoare, a unor reglementări referitoare la accesul în Capitală al autovehiculelor încadrate în anumite categorii de poluare.

Municipalitatea a făcut aceste precizări în contextul în care consilierul municipal Lucian Iliescu (PMP) a anunțat că a depus un proiect de hotărâre referitor la limitarea accesului unor anumite categorii de autovehicule în București.

"Primăria Municipiului București nu are în vedere adoptarea, în perioada imediat următoare, a unor reglementări referitoare la accesul în Capitală al autovehiculelor încadrate în anumite categorii de poluare. Astfel de prevederi se adoptă, ca orice decizie care vizează restricții aplicate cetățenilor, după o analiză temeinică. Așa cum Municipalitatea a comunicat în trecut, intenția este de a demara un sondaj de opinie sau o altă formă de consultare publică, eventual studii de impact cu privire la acest subiect. Inițiativa preluată în presă în ultimele zile aparține unui consilier general, fiind depusă în nume personal, fără ca etapele de fundamentare să fi fost parcurse”, se arată în comunicatul PMB.

Din acest motiv, menționează Primăria, documentul nu are valoare oficială, nu include contribuția aparatului de lucru al primarului general, așadar nu prezintă punctul de vedere al Municipalității.
 
 Știrea inițială
 
Propunerea de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București de restricționare a circulației pe teritoriul Municipiului București a autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2, 3 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare este una anticonstituțională, heirupistă, care face parte din registrul măsurilor luate cu forcepsul, afirmă Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociației Pro Consumatori. Într-un comunicat al asociației, se subliniază că prin această propunere a Consiliului General al Municipiului București, peste 500.000 de bucureșteni vor fi discriminați și vor fi obligați să-ți ducă mașina la fier vechi.




Asociația Pro Consumatori a luat la cunoștință cu neplăcută surprindere de propunerea de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București de restricționare a circulației pe teritoriul Municipiului București a autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2, 3 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare și dorește să atragă atenția asupra modului în care această hotărâre ar putea fi luată. Proiectul de hotărâre inițiat de consilierul municipal Lucian Iliescu (PMP) ar trebui să intre în dezbatere publică și sperăm în oferirea posibilității unei consultări reale a populației Bucureștiului, se spune în comunicatul ApC.

Asociația pro Consumatori consideră că, pe lângă faptul că „ar fi restrâns drastic unul dintre atributele esențiale ale dreptului de proprietate asupra unui bun – în speță, dreptul de folosință a autovehiculelor, proiectul de hotărâre are și un caracter destul de vag, atunci când se referă la autovehiculele care nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare. Acest lucru poate duce la abuzuri în aplicarea măsurilor contravenționale care sunt prevăzute în proiectul de hotărâre, respectiv, „nerespectarea prevederilor ar urma să constituie contravenție, fiind sancționată cu amendă de la 500 la 2.000 de lei”. 

„Pe de altă parte, propunerea de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București nu oferă nicio soluție alternativă de transport pentru cetățenii care dețin aceste autovehicule și care nu le vor mai putea folosi în intervalul 06:00-22:00, având în vedere că parcul auto pentru transportul în comun este și învechit și insuficient, iar investițiile nu sunt pe măsura cererii actuale, cu atât mai puțin ar putea face față unei creșteri bruște de călători începând cu 1 ianuarie 2019, respectiv 1 ianuarie 2020. Primăria Municipiului București nu a făcut niciun efort notabil pentru decongestionarea traficului prin investiții în infrastructură și pentru o mai bună optimizare a circulației autovehiculelor în capitală, în schimb, sub pretextul reducerii poluării, interzice unui număr semnificativ de persoane să circule la ore rezonabile cu autovehiculele proprii în București, însă permite acelorași persoane să circule pe timpul nopții, fără a fi făcut un studiu prealabil care să demonstreze cu cât se reduce poluarea în această situație. Pe de altă parte, cum autovehiculele sunt bunuri de folosință îndelungată, consumatorii care le-au achiziționat s-au așteptat să le poată folosi conform scopului propus cel puțin 15 ani, fără a se fi așteptat că, înainte de împlinirea acestei durate, să intervină restricții atât de drastice în utilizarea autovehiculelor, pentru care, unii dintre ei încă achită rate la creditori”, subliniază asociația.

„Din păcate, inițiatorul acestei hotărâri de consiliu general și susținătorii acestuia nu au avut în vedere faptul că nivelul ridicat de poluare din București este generat în mare parte de mijloacele de transport în comun, uzate fizic și moral, și de o parte a autovehiculelor din dotarea unor societăți comerciale. Printr-o astfel de reglementare sunt discriminați peste 500.000 de bucureșteni, propunerea fiind una anticonstituțională, heirupistă, care face parte din registrul măsurilor luate cu forcepsul, fără a-i despăgubi pe proprietarii autovehiculelor, așa cum este și firesc într-o societate democratică, în care funcționarul public, consilierul general, se află în slujba cetațeanului și lucrează spre binele și prosperitatea acestuia.” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori.