Cum colindau Cornel Nistorescu și Ioan Aurel Pop în copilăria lor

Cornel Nistorescu:
"Iarna începea întotdeauna cu un cer ca o burtă plină lăsată peste sat și cu un aer cu miros de apă, care anunța slobozirea zăpezilor. Parcă oștile văzduhului cotropeau satul prea mic pentru a face față unei asemnea dezlănțuiri. Am prins ierni în care nu mă vedeam pe cărarea tăiată în nămeți. Eram ca un pitic prizonier într-o curte. Aveam cărare pînă la grajdul vitelor, pînă la cîine și pînă la o cocină. Atunci toată viața casei se strîngea într-o cameră încălzită cu lemne, cu mere puse la copt pe plită sau în cuptor, cu priviri pe fereastra care dădea la drum. Pe acolo se vedea ”jurnalul” satului. Cine trece, cu ce, cîte căruțe, ce sanie, cine a schimbat caii, cine a plecat la spital sau la tîrg etc. Și de fiecare dată cînd ne vizita cineva, totul începea cu un tropăit îndelung și înfundat al scuturatului de zăpadă de pe cizme sau de pe bocanci și cu o invitațe prietenoasă, în genul:
-Haideți, intrați, că zăpada nu murdărește!
Colindatul nostru în trei sau patru (că mai mulți copii nici nu eram în tot satul) era pe nuci, pe mere și, rareori, pe ceva măruniș. Se mai găsea cîte unul care să ne dea și un 50 de bani. Unul singur care lucra la o fabrică, un fel de vedetă a satului, ne dădea și cîte o felie de cozonac, și două trei monede de 25 sau de 50 de bani și ne punea o placă de patefon cu cîntece interpretate de Cristian Vasile. Fructele, turta și cozonacul erau gata pînă ajungeam cu colindatul în celălalt capăt al satului, iar mărunțișul îl duceam la școală pentru fondul clasei. Și eram de-a dreptul bățoși că am strîns mai mult decît cetele copiilor din satul vecin.
Seara de Crăciun și dimineața de Înviere de la Sărbătoarea Paștilor erau cele mai importante din tot anul. Presupuneau pregătiri minuțioase, cumpărături, făcut în cuptor, tăiatul porcului și al mielului, prăjituri, vizite, prînzuri lungi și sățioase, de care nu scăpam niciodată. La cele două întîmplări sîngeroase care făceau momentul tare al celor două sărbători dispăream dis de dimineață. Niciodată nu am putut să ajut și nici să privesc la ele. Mă întorceam acasă tărziu, spre amiază, cînd animalul tranșat era întins pe mese și cînd toți se simțeau obligați să mă consoleze și să rîdă de mine. Mesele de Crăciun și de Paști erau obligatorii și trebuiau întîmpinate cu haine noi, cu fapte bune și cu stat cuminte la locul meu pentru a asculta poveștile celor mari și complicatele încrengături de neamuri ale celor care treceau pe uliță spre satele vecine. Uneori o sanie trasă de cai în care stătea tolănit cîte un știu cine declanșa o poveste lungă, lungă ca un bildungsroman sau ca o epopee." - Integral în Cotidianul
Ioan Aurel Pop:
"Îmi aduc aminte ce însemna Crăciunul în vremea copilăriei mele din anii regimului comunist. Nu am cunoscut atunci, între prieteni și apropiați, vreo familie care să nu fi ținut Crăciunul după rânduială, în zilele menite. Bunica mă pregătea cătinel, zi de zi, pentru apropierea sărbătorilor, care începeau cu Sfântul Nicolae. Moș Nicolae venea și el cu daruri, dar numai pentru copiii buni și numai dacă ne curățam bine pantofii sau ghetele de cu seară și ne spuneam rugăciunea. Înainte de primul Sfânt Nicolae de care îmi amintesc, bunica m-a învățat să recit „Îngerelul”, mica poezie-rugăciune pentru copii: „Înger, Îngerelul meu/ Roagă-te lui Dumnezeu/ Pentru suflețelul meu/ Și în ziuă și în noapte/ Până-n ceasul cel de moarte”. Nu înțelegeam fiecare cuvânt, dar cu mintea deschisă și memoria de copil, rețineam repede și repetam mereu. Apoi am învățat „Tatăl nostru” și alte mici rugăciuni, mai pe înțelesul copilului care eram. Cu „Crezul” a fost mai greu, fiindcă este lung și mai anevoios de învățat pe de rost. Doar după ce am început să fiu atent la slujbele de duminică, am reținut pe rând pasaj după pasaj și din „Crez”.

Cu vreo trei săptămâni înainte de Crăciun, colindam cu toți ai casei,
seara, ca la un fel de repetiții. Bunica și mama știau destule colinde
(în Ardeal, pluralul era „colinzi”) ca să mă atragă, ca să-mi poată
arăta harul lor, înțelepciunea din ele. Mama m-a învățat mai apoi, după
ce crescusem, și colinde de Paști, un fel de pricesne frumoase și
duioase. Una începea cu versul „În joi seara după cină”. Când bunica și
mama își epuizau repertoriul, tata căuta, pe unde scurte, Radio Europa
Liberă și urma un adevărat regal. Acolo, la Europa Liberă, am auzit
pentru prima oară colinde religioase interpretate de „Corul Madrigal”,
care avea voie să cânte și să imprime în țară doar colinde zise laice.
M-au încântat de atunci și mi-au rămas dragi până azi „O, ce veste
minunată!” - foarte populară în Transilvania, cu varianta „Ce vedere
minunată!” - și „Moș Crăciun cu plete dalbe”. Și la școală, în clasele
primare, eram pregătiți cumva de marea sărbătoare, dar de una laicizată
aproape complet. Moș Crăciun devenea „Moș Gerilă”, iar în loc de ziua
Nașterii Domnului erau ridicate în slăvi ziua Anului Nou și Revelionul.
Învățam și poezii „tematice”, de genul: „Prin nămeți, în ceas de seară,/
A plecat către oraș/ Moș bătrân c-un iepuraș/ Înhămat la sănioară”. Îmi
amintesc că doamna învățătoare (pe atunci „tovarășa”), tot repetând ca
să învățăm versurile, zicea câteodată, în loc de „moș bătrân”, „Moș
Crăciun” și revenea, se corecta, se înroșea la față, de teamă să nu afle
„stăpânirea” și să sufere consecințe. În după-amiaza de 24 decembrie,
adică în ajun, plecam cu bunica pe străzi, intram și în biserică, ne
uitam la slab luminatele vitrine, ca să treacă vremea până când mama și
cu tata montau și împodobeau bradul. Nu-mi amintesc de vreun Crăciun de
dinainte de 1989 fără brad împodobit cu globuri, cu nuci învelite în
staniol, cu „artificii”, cu lumânări prinse frumos în suporturi special
făcute. Globurile erau cam aceleași de la an la an, fiindcă banii erau
puțini. Când apărea câte un glob nou, era pe dată remarcat. În loc de
beteală, se puneau ghemotoace de vată în chip de zăpadă. Abia așteptam
să vin acasă și să văd bradul adus de moșul în lipsa mea. De vreo câteva
ori l-am văzut și pe moș, o dată fiind vorba chiar de tata, iar în alte
dăți de un vecin, pe care l-am recunoscut după bocanci. Cadourile de
sub brad erau modeste, dar mi se păreau atunci cele mai prețioase din
lume. După ce am mai crescut, am avut ocazia să văd și să trăiesc
Crăciunul la țară, adică pe Valea Someșului (la câțiva kilometri de
Gherla) și abia atunci am înțeles ce înseamnă o ceremonie în care
religiosul și laicul se împleteau în simfonia numită viață. Abia în sat
oamenii trăiau Crăciunul în sensul lui divin și uman. Cete de feciori și
de copii porneau încă înainte de a se însera prin sat, începând de la
capătul satului, ca să ajungă la celălalt capăt. Copiii, osteniți,
sfârșeau mai repede, cu jeburi (buzunare) pline de nuci, colaci, mere și
bomboane, dar flăcăii nu se lăsau decât târziu, după miezul nopții. Nu
era nimeni care să nu deschidă ușa (porțile erau întotdeauna deschise),
fiindcă neprimirea colindătorilor era semn de nenoroc. În fapt, venirea
cântăreților și urătorilor echivala cu sosirea Pruncului Iisus în
fiecare casă pentru tot anul următor și intra în firescul vieții.
Nimănui nu-i trecea prin cap să închidă ușa. A doua zi, la biserică,
părintele și cantorii slobozeau din glasurile lor cele mai frumoase
pricesne și colinde, cărora li se alătura mai tot satul. Acolo și atunci
am înțeles ce voia să spună vorba „cu credință tare”. Tot acolo, în
sat, preotul venerabil mi-a explicat ce însemna Nașterea Domnului și de
la acest „moș” (pentru mine, pe atunci) am înțeles de ce Iisus era și
om, și Dumnezeu în același timp și de ce oamenii buni aveau în sine câte
ceva și din omenia, și din dumnezeirea Lui." - Integral în Ziarul Lumina și la OPINII ActiveNews
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Bombă de proporții: JUSTIȚIA A SUSPENDAT LOVITURA DE STAT! Curtea de Apel a anulat hotărârea abuzivă a CCR. Turul II Înapoi

După ce au ”pierdut” Coiful Dacic, olandezii vor și sculpturile lui Brâncuși

PANICĂ în Spania, Portugalia și Franța după ce țările UE au fost afectate de o pană masivă de curent electric. ACTUALIZARE: Motivul ”științific” este enunțat ca fiind un ”fenomen atmosferic rar”. Peninsula Iberică PARALIZATĂ - Noaptea aduce HAOSUL

SISTEMUL CONTRAATACĂ: Alexandru Vasile, judecătorul curajos care a suspendat anularea alegerilor, atacat de CSM! - SOLIDARITATE! Cine este eroina Gheorghița Popescu, cea care a încercat urgentarea deciziei motivând apropierea alegerilor

Bombă cu ceas pe masa CNSAS! ”Dosarul de Securitate al președintelui CCR, Marian Enache, este la DGIA, serviciul secret al Armatei”. Paralela cu cazul Traian Băsescu, alias ”Petrov”

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Știri
Persoane: Cornel Nistorescu Ioan Aurel Pop
Locații: România Mare
Subiecte: Colinde
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)