ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Compania olandeză Damen Shipyards, care deține un pachet de 49% la Damen Shipyards Mangalia SA, a cerut falimentul șantierului naval de la Marea Neagră, ca urmare a datoriilor acumulate, solicitarea fiind depusă la Tribunalul Constanța, scrie Ziarul Financiar, conform Adevărul.
  

Potrivit unei declarații făcute de președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă, pentru radio Europa Liberă, „este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”.

Dosarul a fost depus în instanță pe 28 mai, iar primul termen de judecată a fost stabilit pentru 14 iunie.

Șantierul de la Mangalia are peste 1.500 de salariați și peste 600 de subcontractori colaboratori.

Compania olandeză gestionează atât șantierul de la Mangalia, cât și pe cel de la Galați, care a fost achiziționat cu mai bine de 20 de ani în urmă.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.

Anul trecut, Damen a cerut rezilierea contractului legal de funcționare a asocierii cu statul român privind Șantierul Mangalia. Oficialii companiei olandeze spuneau că, prin adoptarea legii 187/2023 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.

În replică la cererea de faliment a Damen Shipyards, ministrul Economiei, Radu Oprea, a declarat miercuri că „Damen Holding a cerut insolvența și așa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvența Damen Shipyards Mangalia, unde ei au directoratul și conducerea cu atribute sporite, deci undeva în interiorul Damen Holding o astfel de cerere. Însă, în discuția pe care am avut-o cu directoratul și cu sindicatele, le-am explicat că din punctul meu de vedere, nici procedura insolvenței nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunități. Avem exemplu Hidroelectrica, avem exemplul Romaero, unde lucrurile funcționează până la urmă”, potrivit Adevărul.