ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice donație este binevenită. Doamne, ajută!


Profesorul Constantin Barbu intervine în dezbaterea zilei, lansată ca urmare a unei scurgeri de corespondență oficială a Patriarhiei în presa progresistă (!?) și ne oferă punctul său de vedere cu privire la Mitropolia Tomisului, care vine în completarea unui studiu deja publicat de ActiveNews. Așteptăm și alte opinii pe această temă, inclusiv din partea Patriarhiei Române.

 

De ce trebuie reactivată Mitropolia Tomisului?

 

Continuitatea neîntreruptă de 2000 de ani a poporului român stă în norocul destinal care se numește Tomis. Această cetate a fost înființată cu aproape o jumătate de mileniu înainte erei noastre (și rescriptul manuscrisului l-am publicat în colecțiile Arhiepiscopiei Tomisului, dirijate și finanțate de IPS Teodosie).

În zilele noastre s-a ivit un mic război de supremație între străvechimea milenară a Tomisului și Bucureștiul lui Vlad Țepeș, adică între 500 de ani î.e.n. și 1456 e.n..

Problema, nerăsucită teologal, este foarte simplă: IPS Teodosie îi cere Prefericitului Patriarh Daniel să reactiveze Mitropolia Tomisului, mitropolie care avea acest rang încă de pe vremea Mitropolitului Theotimus I (anii 399-401). Voi reveni cu cronologia mitropoliților, arhiepiscopilor și episcopilor Tomisului și ai Vicinei (dobrogene) fiindcă Patriarhul Daniel nu trebuie să uite că Iachint de Vicina a fost chemat de către domnul Țării Românești să întemeieze mitropolia țării de la Curtea de Argeș, în 1359. Aceste documente, pe care le știa și Mihai Eminescu, provin din arhiva patriarhiei constantinopolitane și se află în manuscrisele original ece se găsesc acum la Viena.

Trebuie să spunem două propoziții fundamentale care privesc istoria neîntreruptă a românilor și străvechimea și noblețea ortodoxiei poporului român.

Prima propoziție: prin trecerea Sfântului Andrei, apostolul popoarelor de la Marea neagră, Biserica Ortodoxă Română, grație Mitropoliei Tomisului, este o biserică apostolică și poporul român este un popor cu o istorie neîntreruptă, retragerea împăratului Aurelian din anul 275 are un legământ fericit prin Evangelicus, care propovăduia la Tomis înainte de anul 300.

A doua propoziție: mitropoliții, arhiepiscopii și episcopii tomitani și „scythi" țin vie mia de ani de la împăratul Aurelian până la întemeierea Țării Românești. Numele lor este sfânt:Evangelicus (sec. III), Bretanion (308-369), Gerontius (381), Theotimus I (390-407), Thimotheus (431), Ioannes (445-448), Alexander (448-452), Theotimus II (458), Petrus (496), Paternus (498-520), Valentinianus (550-553), Anicetus (sec. X), Vasile (sec. XI), Teodor (1303), Luca, Macarie 1339, Kiril 1347, Iachint 1359, Antim 1379.

Preafericitul Patriarh Daniel cunoaște manuscrisele și documentele publicate de Arhiepiscopia Tomisului, din care IPS Teodosie i-a dăruit domniei sale zece volume privitoare la Sfântul Andrei, Evangelicus, Theotim I, Ioannes Tomitanus, Theotimus II, Petrus, Paternus, Anicetus, Vasile, mitropoliții Vicinei.

Iată scrisoarea de mulțumire, plină de căldură și bucurie pe care Preafericitul Patriarh Daniel i-a trimis-o IPS Teodosie în data de 13 octombrie 2020.

 

Ca să fie lucrurile clare trebuie să spun că aceste documente sunt publicate, la cererea și cu ajutorul financiar absolut al IPS Teodosie, de către subsemnatul (deci știu bine ce scrie în cărți). Trebuie să știe Preafericitul Patriarh Daniel și cititorii noștri că am tipărit papirusul cu Crezul de la Niceeafiindcă acolo a participat episcopul Marcus al Tomisului. Și nu vreun episcop al Bucureștiului, fiindcă Bucureștiul, cetatea ciobanului Bucur, nu exista. Se știe gigantomahia dintre homoousia și homoiousia. Marcus a fost de partea lui Athanasius. Papirusul Crezului este cel mai vechi dintre câte s-au păstrat.

Discul lui Paternus (anul 520) se află în Ermitaj la Sankt-Petersburg și imaginea sa a fost obținută în mod oficial cu aprobarea unor înalte foruri rusești (prin demersurile Fundației Internaționale Dimitrie Cantemir).

Trebuie să spunem și că Arhiepiscopia Tomisului, prin IPS Teodosie, a finanțat aproximativ 365 de volume cu documente despre istoria poporului român și a Bisericii Ortodoxe Române, dintr-un proiect Monumenta Romaniae Historica, în 1000 de volume, care va avea aproximativ 500.000 de pagini format A4, color.

Mulți vorbesc în România de un proiect de țară, dar tot vorbind de acest proiect se vor trezi că nu mai au țară. Ca să se închine în fața actelor fundamentale ale poporului român, vom anunța ce conțin numai câteva dintre documente, ca să se vadă de ce este în stare IPS Teodosie și de ce este o mare onoare pentru Biserica Ortodoxă Română și pentru Preafericitul Patriarh Daniel să reactiveze Mitropolia Tomisului.

1. Hărțile cele mai vechi ale Daciei.

2. Manuscrisul despre tracii de pe insula Șerpilor.

3. Manuscrisul, secolul V, cu proprietatea noastră asupra teritoriului pe care îl numim Cahul, Ismail și Bolgrad (citat de Cantemir, înHroniculvechimei, manusris adus în facsimil color de la Moscova, cu aprobarea eminentului președinte Vladimir Putin).

4. Actele de proprietate asupra Transnistriei (teritoriu cumpărat).

5. Diploma de la Luțk (cu semnătura Țarului Petru cel Mare, facsimil color de la Moscova, cu aprobarea eminentului președinte Vladimir Putin).

6. Manuscrise privitoare la voievozii Bucovinei de Nord încă din anul 1078.

7. Aproximativ 100 de volume cu manuscrise din Vatican, Franța, Germania, Elveia, Italia, Anglia, SUA etc., privitoare la Sfântul Andrei, Evangelicus (303-304), Theotim I (390-404), Joannes Tomitanus (445-448), Theotimus II (458), Petrus (496), Paternus (498-520), Anicetus (sec. X-XI), Vasile (sec. XI), mitropoliții Vicinei. Sfinții Părinți Ioan Cassian și Dionisie Exiguul pe care, așa cum scrie Preafericitul Daniel, Biserica Ortodoxă Română i-a canonizat.

Prefericitul Daniel scrie în epistola sa că Ioan Cassian „a fost cel mai erudit și mai smerit din sfinții dobrogeni". Cu bucurie îl anunț pe Prefericitul Patriarh că în colecția IPS Teodosie se află cel mai vechi palimpsest cu un fragment din scrierile lui Ioan Cassian, publicat în facsimil color pentru prima dată, și obținut cu mare dificultate.

Din Dionisie Exiguul am publicat cele mai vechi manuscrise din lume. E clar?

Îl mai puteți întreba pe IPS Teodosie de datorii de 10.000 de euro când o filă veche din Vatican, în facsimil color, costă 20.000 de euro? Fără mari prieteni, între cei mai importanți din Europa, nu s-ar fi putut obține aceste mărturii absolut fundamentale despre poporul român și biserica lui. Dar când vorbim de Dumnezeu, nu există contabilitate.

În iunie vom prezenta și cinci volume cu manusrisele cele mai vechi privitoare la Martirii de la Niculițel: Zotic, Atal, Camasie si Filip, cei din secolul al IV-lea din vechea cetate Noviodunum. Trupurile Sfinților Mucenici au fost descoperite în anul 1971 și „sunt printre puținele moaște întregi din întreaga lume ortodoxă".

Prefericitul Patriarh Daniel și Biserica Ortodoxa Română au pus la temelia Catedralei Mântuirii Neamului „o listă cu peste 350.000 de nume ale eroilor români cunoscuți, dar și fragmente din moaștele Sfinților Martiri Brâncoveni și ale Mucenicilor de la Niculițel."

Laudă nesfârșită Preafericitului Patriarh Daniel pentru înălțarea acestui monument incomparabil al poporului român, ideea înălțării unei Catedrale a Mântuirii Neamului fiind o idee genială a lui Mihai Eminescu (dându-i crezare memoriei lui Ioan Slavici). Nu mă îndoiesc că odată un patriarh luminat va lua oasele lui Mihai Eminescu din nămolul de la Cimitirul Bellu și le va așeza în Catedrala Mântuirii Neamului.

Iată Palimpsestul de la Torinocu o filă din Ioan Cassian, anul 501:

 

Iată o filă din Dionysius Exiguus, manusris care i-a aparținut împăratului Carol Magnul:

 

8. Iată o filă din cel mai vechi manuscris în care apar numele Martirilor de la Niculițel, din ale căror moaște avem câteva fărâme puse la temelia Catedralei Mântuirii Neamului de Preafericitul Patriarh Daniel (anul 700-710):

 

9. Colecția IPS Teodosie conține și manuscrisele privitoare la călugării sciți, aflate în Vatican. Fără îndoială, în memoria Patriarhului Daniel există paginile scrise de cel mai mare teolog ortodox al secolului XX, părintele Stăniloae, despre călugării sciți.

Sunt publicate manuscrisele lui Ioan Maxentiu, epistola Papei Hormisdas, epistola monahilor sciți către episcopi, Cartea diaconului Petru... pentru apărarea credinței. Nu mă îndoiesc că Patriarhul Daniel tremură de bucurie. Patriarhul Daniel și-a dat un strălucit doctorat cu genialul teolog ortodox Stăniloae. Cred că are „obligații" față de maestrul său.

10. În colecțiile editate de IPS Teodosie se mai află și cele mai vechi manuscrise din Tristele și Ponticele și chiar un papirus al împăratului Traian din iunie 106, când Decebal încă trăia. Iată papirusul:

Dăm și transcrierea textului în care împăratul Traian își atașează adjectivul Dacicus (Δακικοῦ):

του[ςν]άτου Ατοκράτορος Καίσαρος Νέρουα

ΤραιανοΣεβαστοΓερμανικοΔακικοεργ(ασται)φ(μερν)(*)

πέντ[ε](*) [π(ρ)] χ̣ω(ματικν)ργ(ων) τοατ(ο) θ (τους)

(hand 2) ν τκαι(ν)ξαθ(ύρ)(*) Πα(νι)(*) ιη ω(ς) κβ

Καραν[ί]δος Πτόλλις Παμένο(υς)

το() Τ[ι]θοείο(υς) (μητρς) Τανεφρέ(μμεως).

σίδωρος σεση(μείωμαι)

În Tomis, poetul Ovidius scria versuri în latinește și chiar un poem în limba sciților, când în locul unde este astăzi Bucureștiul nu exista nici ghindă, și nici stejari.

În Vatican există epitaful pe care Ovidius l-a trimis din Tomis la Roma:

 

Așadar, cred că Arhiepiscopia Tomisului și IPS Teodosie sunt îndreptățite să ceară reactivarea Mitropoliei Tomisului. Trebuie precizat apăsat că noi vorbim despre instituții (Patriarhia Română - Mitropolia Tomisului) și nu despre persoane (Patriarhul Daniel – Arhiepiscopul Teodosie). Răspunsul Patriarhiei trece, nesocotind logica istorică, de la instituții la persoane. Aici nu există problema persoanelor, nu IPS Teodosie,Arhiepiscopul, vrea să devină mitropolit, ci Arhiepiscopia Tomisului trebuie reactivată ca Mitropolie, fiindcă fără istoria religioasă a Tomisului și a Vicinei (cetăți ale Dobrogei noastre), Țara Românească nu ar fi avut mitropolit la Curtea de Argeș, știind că Mitropolitul Iachint de Vicina a fost chemat să întemeieze mitropolia de la Curtea de Argeș.

Îl întrebăm pe Patriarhul Daniel, îi întrebăm pe înalții ierarhi ai Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române dacă strămoșii noștri creștini l-au văzut pe Apostolul Andrei, dacă au ascultat cuvintele Sfintei Cărți rostite de mitropoliții, arhiepiscopii și episcopii Tomisului și ai Vicinei? Unde și când? Și de ce n-are poporul român dreptul la continuitatea sa absolută, continuitate care se întinde pe mii de ani și îi dă dreptul poporului român și credincioșilor săi creștini să fie străvechi și nobili. Câte biserici naționale din Europa au străvechimea Tomisului? De ce se mândresc intalienii cu marea Romă, de ce se mândresc evreii cu Ierusalimul? Pentru că sunt străvechi, nobile și fondatoare.

IPS Teodosie i-a trimis o scrisoare Preafericitului Părinte Patriarh (Constanța, 18.02.2021) în care îi cere și îl roagă să reactiveze Mitropolia Tomisului. Iată scrisoarea:


Cabinet Arhiepiscop



Nr. 369 / 18.02.2021

Preafericite Părinte Patriarh,

 

 

Cu smerită dragoste în Hristos, la împlinirea a 1620 de ani de la prima întronizare a Mitropolitului de Tomis (Theotimus I 399-401) atestat prin documente descoperite în marile arhive ale lumii, inclusiv în Biblioteca Apostolica Vaticana, aducem la cunoștința Preafericirii Voastre faptul că Adunarea Eparhială și Consiliul Eparhial ale Arhiepiscopiei Tomisului, împreună cu preoții și credincioșii pe care îi reprezintă, cer reactivarea și punerea în drept a Mitropoliei Tomisului. Așa cum în anul 2009 mai multe eparhii din țară au fost ridicate în rang, pe baza unei vechimi de numai 400 de ani, Consiliul Eparhial, împreună cu credincioșii de la Tomis, consideră nedrept ca Eparhia noastră să rămână cu amintirea a ceea ce a fost cândva.

De la Sfântul Apostol Andrei până la întemeirea Țării Românești, Scythia Minor și Tomisul au un mileniu de istorie dovedit cu acte, în care știm numele a nu mai puțin de 11 vestiți Mitropoliți. Mai mult, importanța Tomisului pe harta lumii este clar consemnată prin existența a 14 Episcopii sufragane, în directă ascultare de Mitropolitul din bătrâna cetate de la Marea Neagră.

Viața duhovnicească a Scythiei Minor este veche de 2000 de ani, iar trecerea simbolică a Mitropolitului Iachint de Vicina în tronul de Mitropolit al Ungro-Vlahiei dovedește că Biserica noastră strămoșească este născută odată cu creștinismul.

Reactivarea Mitropoliei Tomisului luminează două aspecte fundamentale:

1. Istoria Bisericii Ortodoxe Române se înnobilează în timp, fiind străveche de 2000 de ani, adică se naște odată cu începutul creștinismului. Altfel, Biserica Ortodoxă Română și-ar avea actul de naștere abia acum 661 de ani de când Mitropolitul Iachint de Vicina ajunge Mitropolit la nou înființata Mitropolie a Ungro-Vlahiei, la Curtea de Argeș.

2. Viața duhovnicească din Scythia Minor și Tomis luminează istoria strămoșească neîntreruptă de la Sfântul Andrei prin Evangelicus (sec. III), Bretanion (308-369), Gerontius (381), Theotimus I (390-407), Thimotheus (431), Ioannes (445-448), Alexander (448-452), Theotimus II (458), Petrus (496), Paternus (498-520), Valentinianus (550-553), Anicetus (sec. X), Vasile (sec. XI), Teodor (1303), Luca, Macarie 1339, Kiril 1347, Iachint 1359, Antim 1379, toată această perioadă istorică alcătuind coloana vertebrală a poporului român, care se definește prin activitatea și viața religioasă neîntreruptă de la Tomis. De asemenea, avem viață religioasă și ierarhie consemnată în documentele istorice și în secolele VII-IX, iar inscripțiile din secolele X-XI sunt descoperite nu cu mult timp în urmă. Dacă avem documente scrise, cu siguranță că săpăturile arheologice vor descoperi noi inscripții care să confirme și să pună mai mult în valoare existența ierarhilor.

Preafericirea Voastră, dovezile istorice evidențiază faptul că prima Mitropolie a fost la Tomis, iar reactivarea ei nu poate decât să bucure creștinii români care și-au manifestat dorința cinstirii protopărinților din vechime prin restabilirea Tomisului în treapta care i se cuvine de drept.

Necesitatea reactivării Mitropoliei rezultă din următoarele motive:

1. Episcopii, Arhiepiscopii și Mitropoliții de la Tomis, cuprinși între anii 290 și 1359 asigură istoria de un mileniu a poporului nostru, de la retragerea împăratului Aurelian din Dacia până la prima Mitropolie de la Curtea de Argeș, asigurată tot de către unul din Mitropoliții dobrogeni.

2. Șirul neîntrerupt de Mitropoliți de la Tomis demonstrează continuitatea poporului Român, iar cele 14 episcopii sufragane evidențiază populația numeroasă căreia Mitropolia Tomisului i-a asigurat neîntrerupt viața duhovnicească.

3. Faptul că Iachint de Vicina trece la Curtea de Argeș exprimă Apostolicitatea Bisericii Ortodoxe Române, de la Sfântul Andrei și până astăzi fără a exista întrerupere, iar trecerea simbolică a acestuia reprezintă unitatea poporului român cu cel dintâi chemat la slujba Apostoliei prin care noi ne definim ca neam.

4. Prin Mitropolia de la Tomis, Biserica Ortodoxă Română are o străvechime comparabilă cu cele mai vechi Biserici ale lumii.

5. Reactitvarea Mitropoliei Tomisului oferă Bisericii Ortodoxe Române și poporului român, vechime, noblețe și autoritate istorică.

Preafericirea Voastră, aceste câteva idei exprimate au în spate fundamentul unei profunde cercetări în miile de pagini ale documentelor descoperite la Biblioteca Apsotolica Vaticana și în alte 74 mari biblioteci ale lumii. Întreaga istorie a celei dintâi Mitropolii a neamului nostru ne oferă bucuria de a fi de o vechime cu marile civilizații ale lumii și implicit cu Bisericile lor, fapt pentru care creștinii de la Tomis cer, împreună cu păstorul lor, reactivarea Mitropliei Tomisului și repunerea ei la locul de drept fundamentat chiar de izvoarele istoriei.

Cu smerită și fiască dragoste în Hristos Domnul,

 

 

TEODOSIE,

Arhiepiscopul Tomisului



Preafericirii Sale,

Preafericitului DANIEL,

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

La scrisoarea IPS Teodosie Patriarhia Română a dat următorul răspuns, din încredințarea Preafericitului Părinte Daniel, prin Varlam Ploieșteanul (episcop vicar patriarhal) și Ionu-Gabriel Corduneanu (vicar administrativ patriarhal).

Iată scrisoarea de răspuns a Patriarhiei Române (DOCUMENT PDF AICI):

 

Cu tot respectul și politețea față de niște străluciți teologi, trebuie să spun că scrisoarea are greșeli de istorie, de teologie și glisează printr-o logică a falsului răspuns către probleme economice ridicole.

Dobrogea nu cade sub popoarele migratoare după anul 600 și nici nu se numea Dobrogea. Tomisul apare în documente ulterioare acestei date, dar erudiții din București nu le cunosc. După Constantinopolul anului 204, scrisoarea patriarhală vorbește despre centrul eparhial de la Vicina de unde mitropolitul Iachint merge la Curtea de Argeș și înființează Mitropolia Țării Românești. Așa cum scrie epistola Patriarhiei, Mitropolia de la Curtea de Argeș se va muta la Târgoviște și abia apoi în București. Așa cum am spus, actele întemeierii Mitropoliei Țării Românești se află la Viena și îl rog pe Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române să obțină facsimilul color al acestor acte fondatoare. Sunt câteva file, nu 500.000 de pagini care vor alcătui Monumenta Romaniae Historica, din care Arhiepiscopia Tomisului a publicat deja o treime din proiect. Nici trimiterea la anul 1878 privitor la Dobrogea nu dovedește mare inspirație. Nu este problema mea să analizez corespondența dintre Patriarhie și Mitropolia Tomisului.

A spune că „ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rang de Mitropolie nu constituie o necesitatea misionară, actuală, ci mai degrabă o ambiție personală a Chiriarhului său" este o afirmație analfabetă. De asemenea, a răspunde că „ridicarea la rang de Mitropolie a acestei eparhii nu este statutară, nu reprezintă o necesitatea pastoral-misionară actuală și afectează disciplina eclezială". A răspunde că „Eparhia care solicită o astfel de ridicare în rang trebuie să dovedească mai întâi statornicie, bună organizare și bună administrare, cooperare cu Patriarhia și solidaritate sinodală, servind drept exemplu poziti pentru eparhiile vecine. Pentru „reactivarea Mitropoliei Tomisului" nu este suficientă doar invocarea unor merite istorice din trecutul îndepărtat, ci trebuie îndeplinite condițiile statutare și respectate hotărârile sinodale privind disciplina bisericească și cooperarea între eparhii" înseamnă a-ți ucide strămoșii, moșii și părinții crezând că tu poți să exiști. Cu tot respectul meu pentru cele sfinte ar trebui să-l întreb pe Preafericitul Patriarh Daniel dacă primul mitropolit al Tomisului, Theotimus I (390-407), poate fi mitropolit al Tomisului încă de acum 1600 de ani, sau nu poate fi.

Dacă Preafericitul Părinte Daniel nu vrea să reactiveze Mitropolia Tomisului să-l decapiteze pe Iachint de Vicina, să-l trimită înpoi în Dobrogea și să desființeze prima mitropolie de la Curtea de Argeș a Țării Românești. Cum Mitropolia de la Curtea de Argeș s-a mutat la Târgoviște și apoi la București ar însemna că Patriahul Daniel nu are mitropolie la București și nu poate fi nici Patriarh.

Ca să nu mai spun că epistola este neînsemnată și cade fulgerător de la Dumnezeu la exemple ridicole, care nici nu sunt exacte. Cărțile de la Tipografia Cărților Bisericești (468.822,02 lei) sunt reviste tipărite de Patriarhie care ar trebui plătite și de preoții săraci ai Arhiepiscopiei Tomisului. De altfel, există un document, anume o comunicare de reeșalonare în 10 rate egale a soldului debitor pe care Arhiepiscopia Tomisului îl va achita Tipografiei Cărților Bisericești. Iată documentul:

 

La această țidulă Arhiepiscopia Tomisului a trimis o scrisoare în care își comunică angajamentul de a achita suma datorată. Iată documentul:

Nu îmi face deloc plăcere să cad de la Dumnezeu în contabilitate.Marele meu maestru Constantin Noica i-a scris fratelui lui Emil Cioran (referitor la o neînsemnată datorie financiară) următoarea propoziție: „Între prieteni nu există contabilitate". Ce-ar fi acum ca mitropoliții Tomisului din ultimii 1500 de ani să-i ceară Patriarhului Daniel datoriile? Patriarhul Daniel e un om fin și inteligent, subtil ca orice teolog și va înțelege că Patriarhia Română, cu toate mitropoliile ei nu poate viețui fără existența de aproape 2000 de ani a Mitropoliei Tomisului.

Spus clar: nu există nici Patriarhul Daniel, nici Arhiepiscopul Teodosie, ci numai Sfânta Biserică Ortodoxă Română care este fondată pe mitropolia străveche a Tomisului. Instituțiile sunt veșnice, persoanele sunt muritoare.

Mitropolia Tomisului trebuie reactivată de îndată și restabilită regula historială ca mitropolitul Tomisului(cea mai veche mitropolie a străromânilor și românilor) fiealesul Domnului ca patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.

 

(Va urma)

 

Constantin Barbu