ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un maldăr de documente ale companiei americane Bechtel, cea care a realizat doar 53 de km din Autostrada Transilvania pentru peste 1,4 miliarde de euro, au fost abandonate pe un câmp de la marginea localității timișene Giroc. Printre hârtii sunt contracte, plăți, date cu caracter personal, atât în română cât și în limba engleză, relatează Antena3

Poliția Română a somat atât Garda de Mediu, cât și poliția autostrăzii, care au la dispoziție 24 de ore pentru a ridica rămășițele din arhiva Bechtel. 

Trei containere au fost abandonate acum câțiva ani în câmpul de lângă Giroc. Pereții lor din rumeguș presat au fost dezmembrați de localnici sau de trecători curioși. Unii ar fi pus hârtiile și materia lemnoasă pe foc. Documentele se găsesc, chiar și astăzi, în două dintre cele trei rame metalice rămase, explică Libertatea.ro

Având antetul „Autostrada Transilvania”, actele companiei americane spun povestea tristă a autostrăzii la care s-au lucrat cam 5 kilometri pe an și pentru care s-a plătit suma de 1,4 miliarde de euro. 

Din ea s-a finalizat o singură bucată, cea de la Turda la Gilău, județul Cluj, adică 52 de kilometri. S-a început și un alt segment, de la Suplacu de Barcău la Borș, județul Bihor, însă acesta n-a fost finalizat. Dat fiind că în 2013, când cei 415 kilometri ar fi trebuit inaugurați conform planului nerespectat de Bechtel, statul român a reziliat păgubosul contract. Din păcate, apucase să plătească 68% din sumă pentru a rămâne cu doar 20% din autostradă.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a constatat, în 2017, un prejudiciu total la bugetul statului de 525,9 milioane euro cauzat în principal de modul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a gestionat contractul cu compania americană de construcții Bechtel, în cazul autostrăzii Transilvania, explică Antena3.ro.

Au urmat procese pentru a elucida cum a fost posibil un asemenea jaf național și, eventual, a trage la răspundere vinovații. Plângerea penală făcută de ministrul transporturilor Anca Boagiu (PD-L) la DNA împotriva ministrului Dan Șova (PSD) din Guvernul Năstase, pentru emiterea OUG 120/2003 de aprobare a negocierii CNADNR - Bechtel pentru construcția autostrăzii Brașov-Cluj-Borș a fost clasată în 2018, din cauză că „niciun ministru nu poate fi tras la răspundere pentru acțiunile exercitate în vederea elaborării ori adoptării unui act normativ cu regim de lege”, a precizat DNA pentru Libertatea.ro

Totuși, o parte a acuzațiilor au fost disjunse într-un alt dosar, care a fost trimis la Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj: „Cu privire la o serie de aspecte constatate de organele de control fiscal în anul 2017, în legătură cu relația dintre compania respectivă și un subcontractor implicat în executarea contractului sus-menționat, s-a dispus disjungerea cauzei în vederea continuării cercetărilor sub aspectul săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală și declinarea către organul competent”, a comunicat parchetul clujean la solicitarea Libertatea.ro