ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Societatea Cultural-Patriotică Avram Iancu din România a anunțat într-un comunicat de presă că a luat act cu tristețe și indignare despre modalitățile de batjocorire a monumentelor Școala Ardeleană și Emil Racoviță, prin proiectul de modernizare a străzii Mihail Kogălniceanu și solicită factorilor de decizie implicați în apobarea proiectului de modernizare al strazii să refacă amplasamentul grupului statuar Școala Ardeleană, în forma sa inițială, aratind respectul cuvenit atit corifeilor Școlii Ardelene cit si monumentului realizat de artistul Romulus Ladea, relatează Știrile Transilvaniei.

„Societatea Cultural-Patriotică Avram Iancu din România, luînd act cu tristețe și indignare despre modalitățile de batjocorire a monumentelor Școala Ardeleană si Emil Racoviță, prin proiectul de modernizare a strazii Mihail Kogălniceanu, solicităm factorilor de decizie implicați în apobarea proiectului de modernizare al strazii să refacă amplasamentul grupului statuar Școala Ardeleană, în forma sa inițială, aratind respectul cuvenit atit corifeilor Școlii Ardelene cit si monumentului realizat de artistul Romulus Ladea. Această compoziție complexă include pasajul de acces, blocul prismatic cu inscripție, cele două trepte de acces, postamentul grupului statuar și contextul vegetal, respectiv spațiul verde și brazii care anturau monumentul. Ansamblul amintit a fost proiectat în mod special pentru monument și face corp comun cu acesta. În timp, el a devenit, în această formă, un simbol vizual al Universității clujene, al orașului nostru și al culturii românești din Transilvania.

Nu intelegem si nici nu putem accepta ca modernizarea unei strazi a Clujului sa se facă prin minimalizarea elementelor identitare românești (în cazul grupului statuar Școala Ardeleană) sau înlăturarea completă a acestora (în cazul bustului lui Emil Racoviță) din centrul orașului, iar la citeva sute de metri de acestea, in centrul piațetei de pe strada Universității, să se pună în valoare istoria veche a orașului prin repunerea pe soclu, a statuii Sfintei Maria, monument simbol pentru vremurile în care românii nu erau acceptați în centrul orașului. Vă reamintim că monumentul inchinat sfintei Maria a fost ridicat la cererea guvernatorului Anton Kornis, reprezentant al Imperiului Habzburgic, în anul 1744. Statuia a fost realizată în stil baroc de către sculptorul austriac Anton Schuchbauer (1719-1789) devenind un simbol al stăpînirii Habsburgice în Cluj Napoca.

In acestă situație, considerăm că soluția propusă de echipa de proiectanți condusă de Makalic Arnold Erno este lipsită de respect pentru comunitatea românească din Municipiul Cluj Napoca, degradantă pentru simbolurile identitare românești și sovină ca și concepție și atitudine.

Solicităm Primăriei Cluj Napoca să analizeze aceste aspecte negative ale proiectului de modernizare a străzii Mihail Kogălniceanu și să găsească soluțiile tehnice pentru a pune în valoare, în străucire chiar, cele două statui simbol pentru identitatea românească a orașului și a Transilvaniei.

Atragem atețtia Primăriei Cluj Napoca și Direcției de Cultură a Județului Cluj că este a doua încercare de minimalizare a simbolurilor comunității românețti din Cluj Napoca, după tentativa de înlăturare a monumentului Crucii de pe Cetățuie.

Biroul Executiv Național al Societății Cultural- Patriotice Avram Iancu din România”