ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Wade Lovett are probleme de respirație de la deraierea trenului Norfolk South și explozia toxică din 3 februarie din Ohio. De fapt, vocea lui sună ca și cum ar fi inhalat heliu, potrivit unui articol publicat de NewYorkPost.

Medicii spun că am cu siguranță substanțele chimice în mine, dar nu există nimeni în oraș care să poată face testele toxicologice pentru a afla care sunt acestea", a declarat Lovett, 40 de ani, un detailer auto, cu o voce extrem de ascuțită. „Vocea mea seamănă cu cea a lui Mickey Mouse. Vocea mea normală este joasă. Este greu să respiri, mai ales noaptea. Mă doare atât de tare pieptul noaptea încât simt că mă înec. Tușesc foarte des cu flegme. Mi-am pierdut locul de muncă pentru că doctorul nu-mi dă drumul să mă duc la serviciu."

În ciuda problemelor sale de sănătate, Lovett și logodnica sa, Tawnya Irwin, în vârstă de 45 de ani, și-au petrecut joia trecută timpul, livrând apă îmbuteliată localnicilor. Ei au ridicat noi lăzi în fața unei case de pe East Clark Street, care a devenit inima campaniei locale din East Palestine pentru a lupta împotriva forțelor care au dat peste cap viețile a aproximativ 4.700 de locuitori și ale animalelor lor. Localnicii sunt frustrați și furioși din cauza a ceea ce ei spun că a fost o lipsă de informații reale și de ajutor atât din partea oficialilor locali, cât și din partea administrației Biden. Săptămâna trecută, primarul din East Palestine, Trent Conaway, l-a criticat pe președintele Biden pentru că s-a îndreptat spre Ucraina pentru o vizită surpriză, în loc să se deplaseze la locul deraierii trenului toxic, numind-o „cea mai mare palmă peste față".

În fruntea luptei pentru comunitate se află Jami Cozza, în vârstă de 46 de ani, o localnică, care are 47 de rude apropiate aici. Mulți dintre ei se confruntă cu probleme de sănătate din cauza incendiului chimic, precum și cu prețul psihic al faptului că orașul lor a devenit, după cum spunea un om de știință care a vizitat zona joi, noul „Love Canal" - o referire la cartierul Niagara Falls, New York, care a devenit o problemă fierbinte în 1978, deoarece oamenii se îmbolnăveau din cauza faptului că locuiau deasupra unei gropi de gunoi contaminate.
 
 Jami Cozza
 Jami Cozza.

Deși faimoasa activistă de mediu Erin Brockovich a ținut vineri seară o adunare publică, mulți localnici spun că  energica Cozza a întrecut-o. „O cunosc pe Jami de o viață întreagă și este feroce", a declarat pentru The Post Jason Trosky, în vârstă de 47 de ani, rezident de o viață în East Palestine. „Suntem norocoși să o avem. Brockovich a venit însoțită de avocatul ei.
 
Jason Trosky
 Jason Trosky.
 
 
Ne va ajuta ea? Poate, dar ea încearcă, de asemenea, să rămână relevantă. Jami va fi aici pentru noi și după ce circul va părăsi orașul". Cozza, în vârstă de 46 de ani, care a locuit în acest mic sat din Ohio Valley, aproape de granița cu Pennsylvania, cea mai mare parte a vieții sale, are mult de lucru. Ochii i se umplu de lacrimi când vorbește despre cum bunica ei văduvă, în vârstă de 91 de ani, a încercat să curețe substanțele chimice de pe mobila din casa în care a locuit timp de 56 de ani - înainte de a renunța și de a se muta într-o cameră de hotel unde nu poate dormi noaptea.

Ordinele de evacuare au fost ridicate la 8 februarie, dar mulți localnici spun că au avut erupții inexplicabile și dureri de gât când s-au întors acasă. Pârâurile care împânzesc orașul încă se unduiesc cu culoarea curcubeului revelatoare a contaminării dacă arunci o piatră în ele. O analiză independentă realizată de Texas A & M University a datelor Agenției pentru Protecția Mediului, publicată vineri, a descoperit nouă poluanți atmosferici la niveluri care ar putea ridica probleme de sănătate pe termen lung în East Palestine și în împrejurimi, contrazicând aparent declarațiile autorităților de reglementare federale și de stat, potrivit cărora aerul de acolo este sigur.

„Logodnicului meu i s-a făcut atât de rău încât aproape că l-am dus la spital", a declarat Cozza pentru The Post în timp ce stătea pe veranda casei mătușii sale de pe East Clark Street, cu câteva ore înainte de a conduce joi propria sa ședință la primărie.

„Nu numai că mă lupt pentru viața familiei mele, dar simt că mă lupt pentru viața întregului oraș. Când merg pe jos și aud aceste povești, ele nu sunt de la oameni. Sunt de la familia mea. Sunt de la prietenii mei cu care am crescut", a spus ea. „Oamenii sunt disperați în acest moment. Murim încet. Ne otrăvesc încet." Deși președintele Trump, secretarul pentru transporturi Pete Buttigieg, fostul deputat american Tulsi Gabbard și Brockovich au vizitat East Palestine în ultima săptămână, Cozza și alți locuitori au spus că știu că lumina reflectoarelor din mass-media va dispărea. Sunt hotărâți să mențină presiunea odată ce orașul lor va deveni o știre veche.

O mare parte din lupta lui Jami și a orașului implică întrebări legate de faptul dacă decizia Norfolk Southern de a bombarda efectiv orașul cu substanțe chimice mortale în ceea ce ei au numit o „explozie controlată" a fost cea corectă - sau dacă a fost doar mai ieftină decât curățarea mizeriei de pe teren. Un proces colectiv intentat în numele a sute de locuitori susține că Norfolk Southern a acționat necinstit atunci când a decis să arunce în aer încărcătura din cinci vagoane de tren care conțineau clorură de vinil mortală la trei zile după deraiere, otrăvind efectiv orașul și regiunea din apropiere. Aproximativ 1,1 milioane de kilograme de clorură de vinil toxică au fost deversate și ulterior arse, trimițând în aer coloane groase de fum negru și contaminând solul și sursele de apă, se susține în proces.

Un purtător de cuvânt al Norfolk Southern a declarat pentru The Post că societatea a consultat experți, inclusiv pe guvernatorul Mike DeWine, după ce a descoperit, la două zile după accident, că dispozitivele de reducere a presiunii dintr-un vagon de tren nu mai funcționau. El a mai spus că a trebuit să ia măsuri sub forma unei arderi controlate pentru a evita ceea ce compania a numit o potențială „defecțiune catastrofală a vagoanelor".

Raportul National Safety Transportation Board (Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor) susține descrierea Norfolk Southern cu privire la creșterea temperaturii în vagonul unui tren și la motivul pentru care compania a decis să explodeze substanțele chimice deasupra Estului Palestinei. Dar sunt mulți cei care se întreabă dacă nu exista o cale mai bună.

„Decizia companiei a fost foarte suspectă", a declarat pentru The Post Rene Rocha de la firma de avocatură Morgan & Morgan și unul dintre avocații principali în cazul de acțiune colectivă. „Norfolk Southern a deversat într-o zi mai multă clorură de vinil într-o zonă mică din estul Ohio decât deversă toate industriile combinate din America într-un an". Rocha a mai spus că statul Ohio a eliminat daunele punitive, astfel că cel mult Norfolk Southern ar fi obligată să plătească locuitorilor din East Palestine un total de 350.000 de dolari. Norfolk Southern a replicat spunând că a vărsat deja 8 milioane de dolari în ajutor pentru oraș, inclusiv cecuri controversate de 1.000 de dolari plătite locuitorilor, precum și bani pentru echipamente noi, un fond comunitar și costul testelor preliminare ale orașului și ale locuitorilor săi. (Compania are o valoare de 51 de miliarde de dolari).

Ceea ce ar fi putut face și ar fi trebuit să facă este să scoată toată clorura de vinil din vagoanele de tren și să le pună în vase de reținere sigure", a declarat Rocha. "Apoi ar fi trebuit să excaveze tone de sol și să monitorizeze și să remedieze solul și apele subterane". Compania feroviară a reparat șinele de tren, a pus niște pietriș nou deasupra și a început să circule trenurile la o zi după așa-numita explozie „controlată". Cozza și sutele de locuitori prezenți la o primărie organizată de Cozza și River Valley Organizing nu au fost impresionați de eforturile companiei feroviare de a ajuta orașul - în special de cecurile de 1.000 de dolari, pe care mai mulți locuitori au declarat pentru The Post că le-au primit doar după ce au semnat ceva prin care au spus că nu vor cere mai mult.

„Nu-mi pasă dacă mă urâți pentru că v-am bătut cu ani în urmă sau nu", a spus Cozza la adunarea orașului sub un panou mare pe care scria „Faceți Norfolk Southern să plătească!".„Trebuie să lăsăm deoparte toate diferențele noastre și să arătăm lumii că suntem puternici în Palestina de Est. Suntem în război cu lăcomia corporatistă. Avem nevoie de responsabilitate și avem nevoie de răspunsuri. Suntem aici pentru a face orașul nostru sigur. Și, apropo, nu ne spuneți că nu ne îmbolnăvim, că totul este în capul nostru. Noi ne îmbolnăvim." Audierea lui Cozza a inclus un grup de oameni de știință de la Universitatea din Pittsburgh, un avocat specializat în probleme de mediu și un expert veteran în materiale periculoase din Ohio. Niciunul dintre ei nu a zugrăvit o imagine roz a viitorului orașului, în ciuda insistențelor Norfolk Southern că zona este sigură și că va fi curățată și testată mai mult.

Experții au ascultat în timp ce locuitorii disperați întrebau despre siguranța alăptării copiilor lor și a obținerii apei din fântânile lor. Sezonul de plantare se apropie în curând într-o zonă în care mulți se ocupă de agricultură. O femeie a plâns atunci când a vorbit despre îngrijorarea ei pentru caprele sale gestante. Stephen Lester, un toxicolog format la Harvard la Centrul pentru Sănătate, Mediu și Justiție, cu 40 de ani de experiență, a declarat că zona fierbinte de la East Palestine a fost una dintre cele mai îngrijorătoare pe care le-a văzut vreodată - și a subliniat pericolele reprezentate de dioxina chimică eliberată în timpul arderii controlate și care va fi încorporată în sol și în apă.

„Până când guvernul nu va lua acest lucru în serios, vor exista probleme reale", a spus Lester. „Este criminal faptul că EPA nu a venit cu informații despre dioxină și nu a început să facă teste pentru aceasta." Jason Trosky, un manager de proiect în domeniul telecomunicațiilor, a declarat pentru The Post că este unul dintre norocoșii din oraș. Ipoteca sa este achitată și are suficienți bani pentru a-și muta familia într-un apartament în afara zonei roșii în care se află casa sa. El, la fel ca mulți alții, își face griji pentru oameni precum Shelby Walker și familia ei, care locuiesc într-o casă aflată la câțiva metri de epicentrul accidentului și al exploziei și care nu-și permit să se mute, chiar dacă se simt rău.

„Mirosul urât vine și pleacă", a spus Walker. „Ieri a fost prima zi în probabil trei sau patru zile în care am putut mirosi ceva. Mi-am pierdut mirosul și simțul gustului. Am avut o infecție oculară la ambii ochi. Aveam probleme respiratorii, de parcă nu mai puteam respira. Alți membri ai familiei mele au avut infecții oculare și angină streptococică. Echipa de curățare trece noaptea pe lângă noi și nici măcar nu se uită la noi. E ca și cum nu am exista. Nimeni nu ne-a întins o mână sau nu ne-a spus nimic."