ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători este un dezastru pentru toate cele șase companii cu capital românesc, inclusiv CFR Călători, care vor fi „spulberate”, susține Iulian Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML). El suspectează că documentul nu face altceva decât să pregătească terenul pentru intrarea în România a multinaționalelor, respectiv DB (Deutsche Bahn AG) și OBB. Sindicatele din transporturi pregătesc o serie de amendamente pe care le vor aduce acestui proiect de act normativ, care, în forma actuală, va determina scoaterea de pe piață a companiilor românești.

„Lucrăm la ele (la amendamente - n. r.) ca să ne încadrăm în termenul de 10 zile să le depunem, pentru că în forma în care acest proiect a fost promovat de Autoritatea de Reformă Feroviară este un dezastru nu doar pentru CFR Călători, ci și pentru celelalte cinci societăți cu capital privat românesc. Vor fi spulberate. De fapt, HG pregătește terenul pentru multinaționale, pentru multinaționala DB-ului și a OBB-ului pentru intrarea în România. Nu suntem de acord cu forma actuală. Vor fi afectate și celelalte 5 societăți cu capital românesc. Vor fi scoase de pe piață și ele”, a declarat, pentru Agerpres, Iulian Măntescu. 

Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă atrage atenția că proiectul de HG, în forma actuală, va genera pierderi de peste 600 de milioane de lei în anul 2020 pentru CFR Călători.

„Afectează și compania CFR Călători, pentru că până acum subvenția acordată era pe doi indicatori: unul cantitativ și unul calitativ, respectiv km-tren și călători-km. Scoțând călători-km, au împărțit în două această subvenție pe km-tren în 36%, care se dă pe trenurile InterRegio și restul de 64% pe Regio. În cazul CFR Călători, din cele 48 de milioane 660 și ceva de mii de tren-km, aproape 30 de milioane sunt InterRegio și, atunci, subvenția nu va asigura diferența dintre venituri și costurile de operare și va duce undeva la o pierdere de peste 600 de milioane de lei pentru anul 2020. ARF nu trebuia să intervină în zona comercială! Ei intervin în zona comercială, impunând un număr de călători. Dacă nu se realizează numărul de călători impus, atunci vin cu acele penalități - 3%, 6% sau dacă sunt mai mari de 30% cu cât nu realizează se penalizează compensația, se reduce din compensație, ceea ce este un dezastru pentru toți cei șase operatori, nu doar pentru CFR Călători. Numai că CFR Călători va fi mai afectată, pentru că are un număr foarte mare de trenuri, cam undeva la 1.100 de trenuri care circulă în 24 de ore, astfel că la ei efectul va fi mult mai mare decât la ceilalți cinci operatori. Aceștia fiind mai micuți și având un număr de tren-km și trenuri mai puține, sunt afectați mai puțin”, a explicat Iulian Măntescu.

Întrebat dacă ia în calcul un protest în cazul în care amendamentele nu vor fi acceptate, președintele FML a răspuns că forma actuală este inacceptabilă, prejudiciind interesele statului român.

„Noi vom depune amendamente și nu suntem de acord cu această mizerie. Nici nu mă gândesc să rămână la forma asta, pentru că atunci unde este interesul statului român? Cele două firme care au făcut consultanța și au venit cu acest proiect, eu spun clar că în cazul lor este un conflict de interese. Șeful celor care au lucrat pe această consultanță este un reprezentant și angajat al DB. Deci, este un conflict major. Una dintre firme este spaniolă. Vreau să vă spun că în Spania nu există nicio firmă de transport de călători privată, nici cu capital spaniol, nici cu capital străin. Mai mult, ei și-au securizat, și-au derogat de la Regulamentul 1370 prin legislația națională și interzic apariția de operatori privați pe piața spaniolă până în 2032, însă vin să ne facă reguli nouă în țară, ceea ce este inadmisibil pentru noi, ca cetățeni ai statului român!”, consideră Iulian Măntescu.

El a dezvăluit că statul român mai are de liberalizat doar atribuirea secțiilor de circulație, cu termen până în decembrie 2023, deși ARF ar fi putut cere o derogare pe 10 ani.

„Noi am liberalizat piața, mai avem de transpus Pachetul 4 Feroviar, mai avem de liberalizat doar atribuirea. Acum se face încredințare directă tuturor celor care s-au autorizat și au mers la Infrastructură și și-au luat trasee de circulație. Ei (ARF - n. r.) au încercat din decembrie 2018 să scoată la licitație inclusiv traseele. Eu, cu colegul Maxim Rodrigo (președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România - n. r.) ne-am opus, am amenințat că oprim lucrul, că scoatem oamenii în stradă și au cerut o derogare. Normal, derogarea trebuia să fie cerută pe 10 ani și ne-au mințit că au cerut-o pe 10 ani și de fapt ne-am trezit că derogarea a fost cerută numai pe 4 ani, așa cum de altfel este și termenul limită în Regulamentul 1370. Termenul limită de liberalizare a atribuirii secțiilor este în 2023 decembrie. Și, atunci, ei au atribuit până la limita maximă a Regulamentului, dar puteau să ceară pe 10 ani. Mă refer la ARF, ei trebuiau să se ocupe cu această solicitare. Îi bănuim de alte interese”, a arătat sindicalistul.

Președintele FML a atras atenția că nicio companie națională de transport feroviar de călători nu este rentabilă, însă guvernele altor țări fac infuzie de capital în aceste societăți, iar eventualele pierderi sunt trecute la sfârșitul anului la datoria publică, pentru a nu genera penalități și accesorii. De altfel, în cazul lor nu există penalități impuse pentru nerespectarea indicatorilor ca tren-km sau călători-km.

„La companiile de cale ferată străine subvenția este undeva la peste 70%, la noi subvenția este între 45-55%. De la an la an, subvenția a fost mai mică. Printr-o HG, ca strategie a Ministerului Transporturilor, CFR Călători în 2018 trebuia să ajungă la 80 de milioane tren-km ca și pachet social. Nu numai că nu au crescut pachetul social, dar l-au redus, pentru că s-a redus și subvenția, și am ajuns ca, dacă în urmă cu trei ani aveam 60 de milioane tren-km, acum mai avem 48,661 milioane. În afară, nicio cale ferată nu este rentabilă, dar statele respective - Germania, Austria, Italia, Spania, Elveția - fac infuzie de capital puternică, iar în cazul în care, la sfârșitul anului, societatea statului este pe pierdere, acea pierdere trece la datoria publică a statului și le șterge datoria, ca să nu plece în anul următor cu datorie care să le creeze penalități și accesorii, care să le nenorocească, așa cum se întâmplă la noi cu CFR Marfă și CFR Călători. Noi avem o politică proastă, în sensul că am acceptat toate mizeriile și experimentele altora și n-am făcut nimic în interesul statului român”, a precizat Iulian Măntescu.

Acesta nu s-a arătat încrezător nici în actuala guvernare cu privire la sprijinul financiar pentru calea ferată română, menționând că a primit promisiuni de alocare a unor sume mai mari de bani la rectificarea bugetară din vară.

„Deocamdată nu este mai deschisă. Au dat-o pe moștenirea grea de la PSD. Am discutat și cu domnul Cîțu (ministrul Finanțelor - n. r.) și cu domnul Antonel Tănase (secretar general al Guvernului - n. r.), toți ne promit că, dacă este posibil, la rectificarea din vară ne vor da mai mulți bani. CFR Călători ar trebui să aibă cam aceiași bani pe care i-a avut anul trecut ca și compensație. Dar, de exemplu, în zona infrastructurii, unde este dezastrul cel mai mare, avem pe mentenanță mai puțin cu aproape 300 de milioane de lei față de anul trecut. Din 2011, la CFR Călători s-au tăiat banii de investiții și de aceea s-a ajuns la situația jalnică din punct tehnic - nu mai au vagoane, locomotive, nu au putut să repare, nu au putut să achiziționeze material rulant nou. ARF - sarcina principală a lor când s-au înființat a fost ca să poată cumpăra material rulant nou pe bani europeni, însă nu au reușit nici în ziua de astăzi să cumpere nici măcar un șurub, nu un tren. De la an la an am pierdut bani. Acum mai avem în jur de 250-260 de milioane de euro pe care îi vom pierde, dacă nu îi cheltuim. Dacă nu îi tragem anul acesta, ăștia sunt pe exercițiul financiar 2014-2020, care se închide la sfârșitul anului, și i-am pierdut și pe ăștia și nu știu dacă ne mai dau alții pe 2021-2027”, a atras atenția Iulian Măntescu.

În prezent, pe piața din România activează Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA și cinci operatori privați - Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Trans Carpatic și Softrans.

Potrivit proiectului de HG pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători, repartizarea compensației către fiecare operator de transport feroviar de călători se face în funcție de un singur indicator, respectiv indicatorul „tren-km”, pe rang de tren, proporțional cu volumele de tren-km prevăzute a fi realizate în cadrul obligației de servicii publice ce vor face obiectul contractelor de servicii publice și a actelor adiționale la acesta. Valoarea unitară a indicatorului tren-km se va calcula diferențiat pe rang de tren, respectiv 64% pentru rangul de tren Regio și 36% pentru rangul de tren InterRegio.

Prin art. 9.3 al contractelor de servicii publice ce urmează să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului, se va institui un sistem penalizator, după cum urmează: pentru o scădere a indicatorului călători-km cu un procent cuprins între 5% inclusiv și 15% exclusiv, față de volumul total de călători-km realizat în cadrul obligația de serviciu public (O.S.P.) contractat, se va aplica o penalitate de 3% din valoarea totală a compensației calculată conform reglementărilor în vigoare; pentru o scădere a indicatorului călători-km cu un procent cuprins între 15% inclusiv și 30% inclusiv față de volumul total de călători-km realizat în cadrul O.S.P. contractate, se va aplica o penalitate de 6% din valoarea totală a compensației calculată conform reglementărilor în vigoare; pentru o scădere a indicatorului călători-km cu un procent de peste 30% față de volumul total de călători-km realizat în cadrul O.S.P. contractate, înregistrat în anul calendaristic anterior pe durata de valabilitate a prezentului contract de servicii publice pentru transportul feroviar, se va aplica o penalitate egală cu procentul nerealizat din valoarea totală a compensației calculat conform reglementărilor în vigoare.

„Începând cu data de 1 ianuarie 2020, nerealizarea veniturilor minime obligatorii de realizat prevăzute în prezentul contract de servicii publice/actele adiționale la acesta va avea ca efect penalizarea operatorului prin diminuarea compensației primite cu suma nerealizată din valoarea veniturilor minime obligatorii de realizat, separate pe rang de tren”, se menționează în cuprinsul documentului.