ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, este victima unui linșaj mediatic pentru că a declarat ceea ce orice ortodox practicant, mai ales un ierarh, este dator să mărturisească: ortodocșii pot participa la slujbe doar în bisericile ortodoxe, neavând comuniune liturgică cu alte culte creștine și nu se pot împărtăși cu catolicii, conform canoanelor. Motivul real al linșajului pare să fie însă faptul că Ierarhul s-a pronunțat tranșant împotriva „căsătoriilor” homosexualilor.
 
În speță, arhiepiscopul Teodosie a declarat joi, la Radio Dobrogea, răspunzând unui ascultător din Anglia, că este păcat să meargă, în calitate de creștin ortodox român, la o biserică a catolicilor, ci că îi recomandă să meargă la o biserică a ortodocșilor greci. În cadrul aceleiași emisiuni au mai fost adresate și alte întrebări referitoare la catolici, precum chestiunea căsătoriilor, botezului și euharistiei săvârșite de catolici, ierarhul arătând că un ortodox nu poate avea părtășie liturgică cu alte confesiuni, iar dacă o face el părăsește Ortodoxia. Situația este, de altfel, reciprocă: nici catolicii nu participă la slujbe în lăcașurile de cult ortodoxe, anglicane sau lutherane și nu se împărtășesc la ortodocși. 

Ierarhul i-a explicat și unui român ortodox din Spania că nu poate să participe la slujbe și mai ales să se împărtășească în lăcașurile catolice. „Sunt ortodox, lucrez în Spania, merg la catolici. E păcat că la slujbe eu merg și iau ostia (pâine care se dă în loc de împărtășanie -n.red.)?”, a fost întrebarea adresată online de un ascultător.

„E păcat, pentru că noi nu avem comuniune. De aceea, faceți-vă timp, mai rar, mai când puteți, dar mergeți numai la Biserica Ortodoxă. Trebuie să vă mărturisiți acest păcat”, a răspuns ÎPS Teodosie.
 
O poziție similară, conform canoanelor, a avut și în ceea ce privește botezarea unui copil de către o familie rezultată din căsătoria dintre un catolic și o ortodoxă. „Dacă e botezat în Biserica Ortodoxă, cu naș ortodox, atunci botezul e valabil; dacă e botezat în biserica romano-catolică, trebuie rebotezat”, a lămurit ierarhul ortodox.
 
„Doamne, ferește! Este uluitor!” 
 
Cel mai tranșant a fost însă la adresa așa-numitelor căsătorii dintre persoane de același sex, care nu se pot oficia religios în Biserica Ortodoxă, din cauză că sunt contrare învățăturii creștine, Sfintei Scripturi și Voii lui Dumnezeu.
 
„Cred că (cei care încurajează „căsătoria” homosexualilor - n.r.) sunt total pe dinafară, în afara realității. Cum să încurajăm așa ceva, când în Sfânta Scriptură avem atâtea referiri că păcatul împotriva firii este atât de grav. A pierdut Dumnezeu cetățile Sodoma și Gomora pentru acest păcat. Este un păcat atât de grav, cum să încurajezi căsătoria? Doamne, ferește! Este uluitor!”, a mărturisit ÎPS Teodosie.

Aceste învățături fac parte, de altfel, din tradiția canonică ortodoxă, care ar trebui cunoscută de orice creștin practicant, ele nefiind o părere personală sau exclusivă a ierarhului, ci fiind împărtășite de întreaga Biserică Ortodoxă.
 
Totodată, este important de subliniat că ÎPS Teodosie nu a spus că ortodocșii nu ar trebui să intre în lăcașurile catolice ca turiști sau iubitori de artă, ci s-a referit la participarea liturgică și sacramentală, care nu e permisă în relație cu bisericile cu care B.O.R. nu are comuniune.
 
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei, Pr. Eugen Tănăsescu, a comentat scandalul declanșat laconic, dar la obiect: „Ortodoxia e Liturghie nu Fakenews. IPS Teodosie a vorbit despre împărtășirea la catolici, nu de vizita la catolici”, a scris acesta pe net.
 
Reacții nepotrivite

Mărturisirea curat ortodoxă a ierarhului ortodox care, prin natura funcției și a credinței pe care o împărtășește, nu putea suna altfel, indiferent de persoana lui, a fost întâmpinată cu revoltă de o parte a presei și a intelectualilor botezați ortodocși, dar nepracticanți sau cu viziuni globaliste. Unii dintre ei nu au ezitat să denatureze sensul declarației ierarhului și să își facă imagine pretins pozitivă prin lepădarea de rânduiala ortodoxă sau prin ridicarea exemplului personal la rang de regulă general-valabilă. Este de remarcat că unii dintre reprezentanții catolicismului din România au avut reacții moderate, în timp ce alții s-au afișat cu declarații critice.
 
Astfel, monseniorul Ieronim Iacob din Constanța, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Catolice pentru Vicariatul de Dobrogea, a declarat că ÎPS Teodosie are o atitudine „nuanțată” în cadrul întâlnirilor interconfesionale.   

„Fără să vorbesc în numele Arhiepiscopiei (catolice -n.red.) de la București, ci în nume personal, cunosc această abordare mai tranșantă a IPS Teodosie, dar, la întâlnirile dintre noi își nuanțează discursul, și, ca atare, niciodată nu au fost probleme interconfesionale la Constanța”, a explicat prelatul catolic pentru Dobrogea Live, potrivit ziarului Adevărul

La polul opus, preotul Francisc Doboș de la Catedrala romano-catolică „Sfântul Iosif” din București a postat pe Facebook o captură de ecran cu știrea dată de ziarul Libertatea - cunoscut pentru înclinațiile sale anticreștine -, în care mărturisirea elementară a ÎPS Teodosie e considerată „controversată”, având titlul „E mare păcat să mergi la o biserică catolică. Duceți-vă la o biserică greacă ortodoxă” și a comentat: „Mare păcat că n-am zis eu fraza asta. Obțineam cu siguranță efectul contrar”. Probabil că preotul catolic ar fi vrut să spună fraza: „E păcat să mergi la o biserică ortodoxă, duceți-vă la o biserică greco-catolică”. Astfel, efectul ar fi fost, într-adevăr, contrar. 

Jurnalistul Rafael Udriște i-a transmis un comentariu preotului catolic Francisc Doboș, arătându-i că astfel de postări nu ar trebui făcute, pentru a nu semăna zâzanie între creștinii de confesiuni diferite:

„Părinte Francisc Dobos, nu aș fi postat aici. Ați obținut efectul invers: iarăși ură, dezbinare între creștini șamd. Sunt postări pe care în mod normal (fără a cenzura) ar fi trebuit să le ștergeți. Nu e târziu nici acum. Sunați-l pe IPS Teodosie (sau pe părintele Eugen Tănăsescu) și astfel vom avea cu toții ceva de învățat. Iertare!”.
 
La Baconschi găsim apostazie și sectarism

De partea cealaltă, intelectualul Teodor Baconschi, cunoscut pentru postările sale în care ia apărarea homosexualilor și îi pune la zid pe ortodocși, în același timp în care se folosește de tribune ale Bisericii Ortodoxe precum Radioteleviziunea Trinitas și Editura Doxologia, nu pierde ocazia să dea o nouă lovitură de imagine pe seama Ortodoxiei.

„Un român ortodox din Anglia a aflat de la ÎPS Teodosie că e ”un mare păcat" dacă intră și se roagă într-o biserică catolică. După cum era de așteptat, acestă inabilitate l-a reintrodus pe ierarhul tomitan ”în gura presei”. 

Ce-l costa să spună adevărul, într-o formă delicat-ecumenică și diplomatică? Anume că un ortodox nu participă la viața sacramentală a altor confesiuni creștine, fără ca intrarea într-o biserică să-i invalideze pietatea și rugăciunea, mai ales dacă se află într-o țară majoritar catolică sau protestantă, unde lăcașurile ortodoxe sunt rare: Dumnezeu e omniprezent, veșnic și infinit, sau are cumva doar buletin de Constanța? 

Eu m-am rugat adesea la bazilica San Pietro și în splendidele biserici bizantine ale Romei, așa cum am resimțit sacralitatea difuză a multor altor locuri - chiar necreștine - dar cu veche destinație spirituală, de la Delphi și Ispahan, până în Lhassa. Păcătos în toată regula!”, a scris Teodor Baconschi pe social media

Că este păcătos e treaba lui și a duhovnicului să evalueze, dar adoptând cunoscuta frază „Dumnezeu e omniprezent”, cu sensul că același Dumnezeu e în bisericile din Constanța ca și în cele din Roma, Teodor Baconschi se plasează în curentul relativismului religios folosit de unii sectari pentru a face prozelitism. Desigur că Dumnezeu nu are „buletin de Constanța”, dar robii lui Dumnezeu născuți în Constanța - și pretutindeni în România - au certificat de botez cu antetul Bisericii Ortodoxe Române, mărturisind un crez diferit de creștinii botezați la Roma.
 
Radu Tudor, nivel de mahala TV

O poziție critică, dar ceva mai radicală decât a diplomatului Baconschi, a avut-o jurnalistul Radu Tudor de la Antena 3, care s-a dezlănțuit pe Facebook împotriva Arhiepiscopului Tomisului, potopindu-l cu insulte. 

„Un troglodit corupt, un personaj de Ev Mediu care face de rusine Biserica Ortodoxa Romana. De ce se complace BOR cu asemenea figuri sinistre?! Stie acest inapoiat ca milioane de romani din Italia, Spania si alte tari se roaga in biserici catolice puse la dispozitie de autoritati pentru slujbe ortodoxe? Cate evenimente de acest gen se petrec invers?”, a scris jurnalistul Radu Tudor pe contul lui de social media

Ce nu știe jurnalistul care îi ridica mingi la fileu lui Klaus Iohannis, inamicul „fanaticilor religioși”, punându-i întrebări mai lungi decât răspunsurile la dezbaterea cu circuit închis din campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 2019, e că poziția exprimată de ierarhul ortodox e chiar poziția Bisericii Ortodoxe Române, care ar fi avut de ce să-l mustre doar dacă ar fi exprimat ceva contrar canoanelor ortodoxe. Cât despre argumentul cu cedarea spațiului unor biserici catolice din Occident către ortodocși, aceea e doar o parte din adevăr. Aceste situații sunt îngăduite în ceea ce privește folosirea clădirii și nu presupun comuniune liturgică între cele două culte, ortodocșii având obiectele de cult și rânduiala proprie. Majoritatea locașurilor sunt cedate de catolici ortodocșilor contra cost, fie că e vorba de închiriere sau de vânzare, gestul nefiind atât unul de solidaritate, cât de slăbiciune al unor comunități îmbătrânite sau depopulate, care aleg „răul mai mic” dintre desființare și convertire.
 
Un tânăr sincer: Ștefan Paraschiv îl apără pe Arhiepiscopul Tomisului
 
Pentru ieșirea lui Radu Tudor, juristul Ștefan Paraschiv și-a îndemnat prietenii de pe Facebook să boicoteze Antena 3 și i-a luat apărarea arhiepiscopului Teodosie, mărturisind că deși inițial nu era un fan al acestuia, și-a schimbat părerea datorită atitudinii demne cu care ierarhul și-a apărat Biserica și credincioșii de abuzurile statului român, ale cărui autorități au încălcat libertatea religioasă și cea de întrunire, interzicându-le românilor să meargă la Biserică în postul Paștilor, de Înviere și în săptămânile de până la Odovania Praznicului

Boicot
În calitate de creștin-ortodox, sub păstorirea arhiepiscopului Teodosie, fac un apel către cunoscuții mei să boicoteze postul de televiziune Antena 3, care se încăpățânează să păstreze printre angajați personajul imund al cărui comentariu se găsește în imagine.
În ceea ce mă privește, am renunțat de la începutul anului să zăbovesc cât de puțin pe acest post.
Mențiuni:
i) am fost invitat sporadic al Antenei 3, iar aceasta numai în probleme de cultură;
ii) am fost unul dintre cei care, din ignoranță, l-au luat peste picior pe IPS Teodosie de câte ori au putut. Dată fiind conduita lui exemplară din timpul stării de urgență, în răspăr cu atitudinea inacceptabilă și chiar cu măsurile incalificabile (mai ales în ceea ce privește Împărtășania) ale actualului Patriarh și ale celorlalți membri ai clerului de vârf, îmi pun cenușă în cap”, a afirmat Ștefan Paraschiv pe Facebook.

Nu este exclus să își pună cenușă în cap mai târziu și pentru criticile aduse Patriarhului Daniel, care a adoptat în starea de urgență o poziție mai moderată, dar fermă în ceea ce privește practica liturgică.
 
Sfinți Români uciși de catolici

Trebuie menționat în context un episod foarte puțin mediatizat de presa centrală care, neavând cultura teologică necesară, nu l-a sesizat. Cu ocazia vizitei din 2019 a papei Francisc, mult-hulitul - de unii - patriarh Daniel l-a primit pe liderul catolic în Catedrala Națională Ortodoxă, inaugurată în București în preajma aniversării Centenarului Marii Uniri, dar nu a liturghisit împreună cu delegația catolică, ci doar a asistat la spectacole de muzică corală și, cel mult, la rostirea pe rând a rugăciunii „Tatăl nostru” în latină și română, această rugăciune care, fiind de proveniență dumnezeiască și redată în Sfânta Scriptură, este deci comună și identică pentru ambele culte. 

Ce nu a fost observat atunci este că așezarea înaltului prelat catolic în catedrala ortodoxă a fost gândită în așa fel încât acesta să aibă în fața ochilor icoana unor sfinți martiri români care au fost persecutați și uciși în Ardeal de stăpânirea habsburgică pentru că au refuzat să treacă la catolicism. Este vorba de sfinții mărturisitori pentru dreapta-credință în Ardeal, martirii Visarion, Sofronie, Oprea, Ioan din Galeș și Moise Măcinic din Sibiel care, obligați fiind să aleagă între propria viață și credința ortodoxă, au ales să-și păstreze cu orice preț mântuirea sufletului și s-au opus politicii imperiale de catolicizare a Transilvaniei, dar și a Maramureșului, unde sfinții martiri năsăudeni au avut o soartă similară. Să mai amintim de tunurile lui Bucow puse pe bisericile și mănăstirle ortodoxe românești? Ceea ce alți români dau astăzi pentru avantaje materiale trecătoare, strămoșii lor au plătit cu prețul vieții, în cumpăna veșniciei. Patriarhul României a dovedit la vizita papei că românii sunt ospitalieri și iertători, dar nu-și uită istoria și rădăcinile.
 
Cuvântul Duhovnicului
 
Despre toate acestea a vorbit deja Părintele Justin Pârvu, marele Duhovnic al Ortodoxiei:

"Dar dacă presa este în mâna străinilor și nu este în mâna noastră proprie, ce să mai zici? Și interesul acestor neromâni este să distrugă Ortodoxia. De exemplu, s-au apucat ei, unii, să trateze problemele Bisericii, când ei habar n-au de rânduielile bisericești. Am greșit și noi, dar s-a greșit și la budiști, s-a greșit și la mahomedani, s-a greșit și la evrei și la catolici, s-a greșit peste tot! Dar vezi prea bine că nu se leagă nimeni de ei, se leagă numai de noi, ortodocșii, asta fac, ca să poată lovi cât mai mult în țara și credința noastră. Așa îi și recunoști... Deși mai sunt și unii printre noi care-și pun haină de oaie peste blană și fac pe ortodocșii... Parcă există un front, un duh, străin și dușman, anti-Ortodoxie!" (PĂRINTELE JUSTIN PÂRVU: "De nu ne vom păzi ortodoxia, ne vom pierde și neamul”  – Convorbiri cu Victor Roncea, Petru Vodă, 2020.)