ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


O imagine postată pe contul de Twitter a echipei MAE ce promovează România în cadrul expoziției universale Expo Milano 2015 a stârnit reacții negative dure din partea comunității La Blouse Roumaine, cea mai importantă comunitate online dedicată iei şi costumului tradiţional românesc, informează B1.ro

Fotografia criticată înfăţişează trei fete care întâmpină vizitatorii purtând o ţinută stilizată, compusă dintr-o cămaşă albă cu mâneci bufante, trei dungi negre şi bordură roşie la gât, precum şi o fustă neagră simplă având pe brâu un mic model popular. 

Imaginea a fost prezentată de MAE astfel: „Hostessele pavilionului nostru au cel mai drăguţ outfit - bluza tradiţională românească, numită «ie»".

Comunitatea La Blouse Roumaine consideră acest mesaj de promovare a României ca fiind ofensator

„Imaginea prezintă trei domnişoare drăguţe îmbrăcate în trei bluze urâte, de o calitate îndoielnică, care sunt prezentate oficial ca ii tradiţionale. Ţinutele aduc un deserviciu atât designului românesc, cât şi culturii tradiţionale. Ia este o adevărată matrice culturală, un simbol al identităţii şi creativităţii româneşti, fiind purtată de regine şi celebrităţi”, scrie asociaţia pe pagina sa de Facebook.

În comparaţie, comunitatea oferă o imagine de la Expoziţia Universală de la New York din 1939, în care Maria Tănase era îmbrăcată într-un autentic şi elegant port tradiţional românesc. Ţinuta fusese aleasă de însuşi Dimitrie Gusti, preşedintele Academiei Române în acea perioadă. Diferenţa de clasă dintre cele două imagini, de ieri şi de azi, este foarte mare.

"Azi, mai mult ca niciodată, este nelipsită din colecţiile marilor designeri ai lumii, care realmente o copiază, promovând-o sub numele de «peasant blouse» - bluză ţărănească. În România există zeci de mii de femei care cos ii. În România există colecţii impresionante de ii vechi, care rivalizează cu orice creaţie de designer din lume. România trebuie să îşi recupereze cel mai iubit brand de ţară din câte au existat vreodată, să îl oficializeze şi să îi arate respectul cuvenit", afirmă Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine.

Centrul de presă MAE a răspuns acestor critici explicând că bluzele respective sunt o interpretare modernă a iei tradiționale.

„Costumaţia a fost realizată de două tinere absolvente ale Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti: Emilia Tudoran si Iulia Ghenea. Costumele hostesselor sunt o interpretare modernă a unei ţinute cu influenţe din zona Vrancei, respectiv ia cu mâneca răsucită. Vestimentaţia este compusă dintr-o fustă creion neagră, o reinterpretare modernă a iei «răsucite», un brâu şi o bentiţă, accesorizate elegant. Ţinutele au fost adaptate la obiectivul prezenţei lor în cadrul expoziţiei, fiind transformate în costumaţii (folosind ţesături naturale: in pentru bluză, inserţii de catifea, ornamente şi podoabe cusute manual – pentru bentiţă şi brâu; fusta – combinaţie de bumbac şi elastan pentru lejeritate)”, este mesajul MAE.