Industria de vedete („idoli”) din Japonia costumează cântărețe aspirante, adesea de vârste fragede, și le transformă în staruri. Dar prețul succesului nu e ușor de plătit: fetele sunt puse să mimeze inocența, îmbrăcate fiind cu ținute provocatoare. Televiziunea France24 a realizat un reportaj pe tema acestui fenomen din ce în ce mai răspândit.

Criticii acuză industria de „idoli” că face bani din exploatarea minorelor. Spectacolele au aparența unor reprezentații pentru liceeni, dar sunt concerte plătite care se desfășoară în cluburi de la subsol, iar publicul acestora e alcătuit preponderent din bărbați de vârsta a doua. 

În Japonia, termenul de „idoli” desemnează vedetele de muzică pop idolatrizate de fani. Majoritatea acestor cântărețe obțin succesul după o rețetă simplă: combinația dintre ținutele provocatoare și mimarea farmecului inocenței copilărești. Există peste 10.000 de astfel de vedete în Japonia.

Acest fenomen atrage din ce în ce mai multe critici din cauză că vârsta fetelor care devin „idoli” este din ce în ce mai fragedă. Unele grupuri sunt formate din minore de 11-13 ani, în timp ce majoritatea fanilor au aceeași vârstă ca părinții „artistelor”.

După concert, aceștia au șansa de a-și întâlni „idolii”. Pentru 25 de euro, aceștia primesc o fotografie cu autograf din partea minorei și posibilitatea de a vorbi cu ea timp de un minut. Aceste fotografii sunt pentru colecția personală, dar uneori imaginile sunt postate și pe Internet. Mulți dintre fani ajung să cheltuie sume mari de bani la aceste întâlniri, de ordinul sutelor de euro pe lună.

„Ceea ce mă atrage e faptul că sunt foarte feminine”, declară unul dintre admiratori.

„Fizic, fetele sunt cele mai frumoase în jurul vârstei de 12 ani, nu credeți?”, se exaltează un altul. „Când sunt aproape adulte, dar nu încă. Cred că aceasta e vârsta la care strălucesc cu adevărat”, subliniază bărbatul.

Deși aceste sentimente sunt la limita pedofiliei, spectatorii susțin că nu simt vreo atracție sexuală, ci doar o admirație idealizată față de aceste copile. Părinții lor spun că nu s-au înregistrat incidente de hărțuire din partea fanilor. Pentru a înțelege mai bine la ce nivel idolatrizarea tinerelor fete a devenit o fantezie colectivă, este de ajuns să arunci o privire în centrul capitalei japoneze Tokyo. Oriunde te uiți, dai peste postere cu personaje feminine din jocuri video sau mangas, hipersexualizate, dar afișând un aer copilăresc. 

În schimb, organizatorii de concerte susțin că fanii sunt atrași nu atât de fanteziile sexuale, cât de dorința de a se simți din nou copii.

„Din cauza stării actuale a societății și economiei noastre, a devenit din ce în ce mai greu să ne căsătorim și să creștem copii. Fanii „idolilor” lucrează de obicei în medii dificile, sunt stresați și mereu sub presiune. Când merg la concerte, dansează și interacționează cu „idolii”, simțindu-se ca și cum ar redeveni copii. E ca și cum și-ar ajusta vârsta mentală la cea a fetelor din fața lor. E un fel de eliberare care-i ajută să-și golească mintea și să se simtă mai bine. Cred că pentru ei este o formă de terapie”, susține un organizator de concerte cu vedete minore.

În țara în care numărul bărbaților necăsătoriți e în creștere, industria „idolilor japonezi” are peste 3 milioane de fani.