CCR a declarat, joi, neconstituțional art. 3, lit.f din Legea nr.51/1991 privind securitatea națională, lege în baza căreia SRI a obținut mandate pe siguranță, deoarece articolul prevede sintagma „ori altor asemenea interese ale țării”, care încalcă principiul privind previzibilitatea legii, scrie Mediafax.
 

Curtea Constituțională a decis că este neconstituțională sintagma "ori altor asemenea interese ale țării", cuprinsă în dispozițiile art. 3, lit. f) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României. Potrivit unui comunicat al CCR, Plenul Curții Constituționale a luat în dezbatere excepția de neconstituționalitate a sintagmei „ori altor asemenea interese ale țării", cuprinsă în art. 3, lit. f) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României. CCR a discutat și excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală și pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții procesual penale.

ImunoMedica


Art. 3, lit. f) din Legea nr. 51/1991 prevede: "Constituie amenințări la adresa securității naționale a României următoarele: (...) f) subminarea, sabotajul sau orice alte acțiuni care au ca scop înlăturarea prin forță a instituțiilor democratice ale statului ori care aduc atingere gravă drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor români sau pot aduce atingere capacității de apărare ori altor asemenea interese ale țării, precum și actele de distrugere, degradare ori aducere în stare de neîntrebuințare a structurilor necesare bunei desfășurări a vieții social-economice sau apărării naționale".

Art. 4, alin. (2) din Legea nr.255/2013 stipulează: "Nulitatea oricărui act sau oricărei lucrări efectuate înainte de intrarea în vigoare a legii noi poate fi invocată numai în condițiile Codului de procedură penală".

Excepția de neconstituționalitate

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că sintagma "ori altor asemenea interese ale țării" cuprinsă în art. 3, lit. f) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României este neconstituțională. Pe de altă parte, CCR a respins, cu unanimitate de voturi, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală și pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții procesual penale.

"În motivarea soluției de admitere, Curtea a constatat că sintagma 'ori altor asemenea interese ale țării' încalcă prevederile constituționale cuprinse în art.1 alin. (5) care consacră principiul legalității - în componenta sa referitoare la claritatea și previzibilitatea legii, art. 26 referitor la viața privată și art. 53 care reglementează condițiile restrângerii exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți", afirmă sursa citată.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și instanței de judecată care a sesizat Curtea Constituțională, respectiv Curtea de Apel Brașov - Secția penală.