ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un nou proiect de lege a fost lansat de Ministerul Cercetării, privind securitatea și apărarea cibernetică a României.  APADOR -CH susține că acest lucru aer ca scop militarizarea internetului prin „pasarea” atribuțiilor înspre Ministerul Apărării Naționale, în contextul sporirii securității virtuale.

Acest lucru este considerat dăunător pentru o societate democratică, conform celor de la APADOR- CH- Asociația Drepturilor Omului în România : Comitetul Helsinki și, prin urmare, au trimis mai multe propuneri de modificare privind legea în cauză. Redăm mai jos sesizările Asociației: 

 1. Legea militarizează Internetul privat sub pretextul securizării

La Art. 3 al. 1 lit. c din proiect se prevede că legea aflată în dezbatere se aplică atât rețelelor și sistemelor informatice deținute de autorități și instituții publice, cât și persoanelor juridice care furnizează servicii publice ori de interes public. Practic, proiectul de lege vizează orice furnizor de internet și orice rețele sau sisteme informatice, pentru că această activitate poate fi considerată ca fiind de interes public.

APADOR-CH cere eliminarea din lege a referirii la persoanele juridice care furnizează servicii publice ori de interes public și lăsarea unui spațiu liber, care să nu intre sub reglementările cvasi militare ale acestui proiect de lege, pentru rețelele și sistemele informatice „civile”, care nu interesează securitatea națională. A introduce toate rețelele și sistemele informatice în sistemul de protecție a securității naționale este excesiv și dăunător pentru libertatea de exprimare și dreptul la viață privată.

2. Un consiliu consultativ va emite hotărâri obligatorii

La art. 8 din proiect se prevede că COSC (Consiliul Operativ de Securitate Cibernetică) este un organ consultativ, care emite hotărâri obligatorii, ceea ce reprezintă un oximoron, deoarece organele consultative nu ar trebui să poată emite decât recomandări, nu hotărâri obligatorii.

3. Armata vrea să apere cu forța și Internetul civil

Art. 11 din proiect prevede că MApN „este autoritate competentă la nivel național în domeniul apărării cibernetice” primind atribuții în domeniul apărării cibernetice atât asupra rețelelor și sistemelor informatice militare și de apărare, cât și asupra sistemelor civile.

Aceasta indică o militarizare a spațiului cibernetic, sub pretextul apărării securității acestuia. APADOR-CH consideră că ar fi de dorit ca spațiul cibernetic să nu fie apărat de militari, ci de civili cu pregătire adecvată. Prin urmare asociația cere eliminarea din art. 11 a formulării „Ministerul Apărării Naționale, denumit în continuare MApN, este autoritate competentă la nivel național în domeniul apărării cibernetice”. Astfel, se păstrează doar partea din art. 11 care prevede că MApN se ocupă de problemele de securitate cibernetică strict militare.

 4.MApN va conduce Internetul național ca pe o unitate militară

La art. 29 din proiect, se prevede că, în domeniul apărării cibernetice, MApN are și alte atribuții decât cele de a apăra și proteja sistemele și rețelele informatice aparținând MapN, cum ar fi:

– planifică și conduce operații în spațiul cibernetic prin Centrul Național Militar de Comandă;

– planifică și execută operații defensive în spațiul cibernetic, pe timp de pace, prin Comandamentul Apărării Cibernetice;

– dezvoltă și implementează capabilități militare de execuție a operațiilor în spațiul cibernetic prin Comandamentul Apărării Cibernetice;

– participă la activități de descurajare în spațiul cibernetic;

– elaborează și implementează politici și standarde în domeniul apărării cibernetice, în acord cu interesul național, precum și cu standardele și cerințele instituțiilor sau agențiilor NATO ori ale Uniunii Europene.

Toate aceste atribuții acordate MApN de proiectul de lege, suplimentar față de atribuția – rezonabilă – privind apărarea și protecția sistemelor și rețelelor informatice aparținând MApN, vor duce la o implicare excesivă a militarilor în spațiul cibernetic, care este de nedorit din perspectiva normală că spațiul cibernetic, ca și cel geografic, ar trebui să fie un spațiu predominant civil, în care armata/autoritățile militare să nu aibă un rol central și dominant, ci să reprezinte o excepție, ca prezență, participare și implicare.

APADOR-CH cere eliminarea din art. 29 din proiect a atribuțiilor prevăzute pentru MApN la lit. b,c,d,g și i. Acestea, dacă sunt indispensabile menținerii securității cibernetice, ar putea fi prevăzute pentru autorități civile, nu militare.

5. Recrutarea și instruirea furnizorilor de Internet

Art. 30 din proiect prevede că MApN poate convoca mediul privat pentru formare și instruire periodică, după cum apreciază necesar, pe baza unor criterii pe care tot MApN le va stabili printr-o lege pe care urmează să o inițiere.

APADOR-CH consideră că acest drept prevăzut pentru MApN este excesiv, dacă se pleacă de la premisa că societatea în care trăim este preponderent civilă și că armata, deși este o componentă indispensabilă a societății, nu este totuși componenta primordială. Asociația cere eliminarea completă a articolului 30 din proiectul de lege.