ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Guvernul își cumpără imaginea, creînd presei obligația morală de a nu-l critica pentru măsurile excesive luate, de a-i promova deșănțat pe unii membri ai guvernului sau pentru a prezenta exhaustiv chiar și vizitele acestora la WC, scrie jurnalistul Ion Spînu în Cotidianul. Analizând modul în care guvernul a decis să pună la bătaie, în pandemie,  40 de milioane de euro, pentru mass-media, conform Ordonanței de Urgență 63/2020, care a fost aprobată de guvernul liberal în prima săptămână a lunii trecute, jurnalistul arată cum au primit „pomană guvernamentală” 744 de societăți media naționale și locale. 
 
Considerând că, în criza actuală, orice sprijin pentru presă este binevenit, Ion Spînu susține că, prin această metodă, „de a obliga media să vină cu jalba în proțap la Guvern pentru a cere milă și pomană este, mai degrabă, o lovitură dată libertății presei decît un sprijin real”. În tot acest timp, premierul României susține că alocațiile copiilor sunt „pomeni”, cerând parlamentarilor să nu mai voteze astfel de „pomeni”.

„Ideea că astăzi în România ar exista „presă” în adevăratul sens al cuvîntului este o metaforă. Oazele care au mai rămas ici-colo sînt doar rămășițele care să amintească lumii că, într-o vreme, pe aceste locuri au existat cîndva ziare de mare tiraj, cu oameni care stau chiar la coadă pentru a-și lua porția zilnică de informație, cu politicieni care țineau cont de ce se scria în presă, știind că altfel îi putea lua mama dracului din partea opiniei publice.

Mais où sont les neiges d’antan? „România liberă” a lui Băcanu, „Evenimentul zilei” al lui Cristoiu sau Nistorescu, „Ziua” lui Roșca Stănescu au ajuns la George Constantin Păunescu, la Elena Udrea și Sorin Ovidiu Vântu după ce Adrian Năstase a desființat Rodipet-ul, cel care ne aducea lîngă blocul din cartier toate publicațiile. A urmat apoi decizia primarilor de a desființa și chioșcurile de ziare, pe care le-a pus pe același plan cu micile buticuri, ajutînd și ei, în acest fel, la dispariția informației obiective de pe tarabe, deschizînd astfel spre o nouă etapă a jurnalismului: „presa de casă”, a familiei mogulului, în care interesele acestuia au devenit primordiale în politica editorială.

În acest fel, ziarele au depins din ce în ce mai mult de contractele de publicitate guvernamentale sau de pomenile de partid, jurnaliștii adevărați, „elefanții”, cum le zicea Traian Băsescu, au fost trecuți pe linie moartă, fiind înlocuiți de lupii tineri care s-au îngrămădit să mănînce cuminți din mîna Puterii, indiferent de culoarea sa politică.

Dar, parcă niciodată nu s-a întîmplat ca acum, cînd guvernul PNL sau, mai exact, „Guvernul Meu” al lui Klaus Iohannis a decis să instituie „pomana guvernamentală”, mascată sub denumirea „OUG nr. 63/2020 privind organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19”!

Au fost în lume războaie, pandemii cu milioane de morți, crize economice majore, dar niciodată guvernele nu s-au gîndit să dea pomeni de acest fel. Unele țări, cum este Franța, de pildă, au derulat programe de sprijinire a presei prin facilități economice la transportul ziarelor, altele au aplicat o politică fiscală avantajoasă care să ajute presa, altele au găsit metode pentru ca ziarele să ajungă la oameni mai ușor decît țigările sau băuturile alcoolice.

Dar toate acele măsuri s-au luat prin legi! Această OUG 63/2020 are o caracteristică ciudată: nu e o lege în sensul exact al cuvîntului, în care contabilii ziarelor să aplice niște normative, ci cadrul cvasi-legal prin care presa trebuie să se ducă cu jalba în mînă la Guvern și să ceară: „dați-mi și mie!”, așa cum fac cerșetorii în Franța cu acea expresie celebră: „Donnez-moi s’il vous plaît!”

Am parcurs uimit acel „Raport informativ” de pe site-ul Secretariatului General al Guvernului referitor la solicitările în baza acestei OUG 63/2020 și am constatat că au cerut „pomana guvernamentală” 744 de societăți comerciale care au în obiectul de activitate „media”! Sînt grupate în acest Raport pe categorii: televiziuni naționale, televiziuni locale, radiouri naționale, radiouri locale, site-uri, publicații diverse și chiar agenții de publicitate.

Am întocmit astfel o sinteză a acestui Raport, cifrele indicînd pozițiile solicitanților, care arată astfel:
– de la 3-29 Televiziuni naționale
– de la 30-112 Televiziuni locale
– de la 113-122 Radiouri naționale
– de la 123-280 Radiouri locale
– de la 281-723 Site-uri și publicații diverse
– de la 724-744 Societăți cu activitate media și publicitate.
Intrînd în amănunte, remarcăm că pe listă se află toate televiziunile naționale, inclusiv cele de sport și chiar „Bollywood”-ul cu filme indiene”.
 
 
Citiți  articolul integral AICI.