ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Executivul a avizat negativ proiectele de lege care prevăd că persoanele de același sex pot încheia în fața notarului sau la starea civilă un parteneriat civil în scopul organizării, respinse de Senat, motivând că parteneriatul civil nu este reglementat la nivelul UE.
 
„Considerentele conform cărora «Relațiile de cuplu consensuale, protejate prin parteneriat civil, sunt o realitate de fapt recunoscută juridic în legislația majorității statelor membre ale Uniunii Europene: Andora, Austria, Belgia, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Islanda, Irlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Olanda, Norvegia, Portugalia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria» sunt irelevante întrucât parteneriatul civil ține de un domeniu care, cel puțin deocamdată, nu este supus reglementării la nivelul Uniunii Europene, fiecare stat membru având libertatea de opțiune în privința unei astfel de reglementări”, arată reprezentanții Guvernului, în punctul de vedere pe cele două proiecte de lege, obținut de agenția Mediafax.

Executivul mai arată că „prin adoptarea Codului civil, Parlamentul și-a exprimat deja opțiunea de politică legislativă în materia relațiilor de familie, reglementând ca unica formă de conviețuire recunoscută, căsătoria între persoane de sexe diferite”. De asemenea Guvernul Executivul susține că prevederile juridice europene și internaționale consacră principiul căsătoriei, nu cel al parteneriatului civil.

„ Precizăm faptul că numeroase prevederi ale actelor juridice europene și internaționale consacră principiul căsătoriei și nu pe cel al parteneriatului civil, această realitate fiind recunoscută de Declarația Universală a Drepturilor Omului1, Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, precum și alte norme europene și internaționale referitoare la drepturile omului. Mai mult, la pct 4. 40 din Decizia Curții Constituționale nr. 580/20165 se stabilește faptul că art. 48 din Constituție consacră și protejează dreptul la căsătorie și relațiile de familie rezultând din căsătorie, distinct la dreptul la viață familială/respectarea și ocrotirea vieții familiale, cu un conținut juridic mult mai larg, consacrat și ocrotit de art. 26 din Constituția României”, potrivit sursei citate.

Executivul menționează dispozițiile din Codul civil care reglementează căsătoria și familia, precizând că „din punct de vedere al dreptului european, reglementarea parteneriatului civil nu reprezintă o cerință europeană, ci cade exclusiv sub incidența reglementărilor naționale ale statelor membre”.

„Menționăm că, potrivit dispozițiilor art. 258 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată cu modificările și completările ulterioare, «(1) Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora, precum și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea și educarea copiilor lor. (2) Familia are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului. (3) Statul este obligat să sprijine, prin măsuri economice și sociale, încheierea căsătoriei, precum și dezvoltarea și consolidarea familiei. (4) În sensul prezentului cod, prin soți se înțelege bărbatul și femeia uniți prin căsătorie». Din punct de vedere al dreptului european, reglementarea parteneriatului civil nu reprezintă o cerință europeană, ci cade exclusiv sub incidența reglementărilor naționale ale statelor membre”, conform sursei citate.

Reprezentanții Guvernului mai spun că, cele două proiecte privind parteneriatul civil implică cheltuieli suplimentare din bugetul asigurărilor sociale de stat. „În cazul parteneriatului civil deschis persoanelor de sex diferit, obligația de întreținere a copiilor proveniți dintr-o astfel de relație este preluată de asigurările sociale sub forma pensiei de urmaș, pe când în cazul copiilor proveniți din afara relației de parteneriat, obligația de întreținere este recunoscută doar în raport cu părintele decedat. În cazul decesului unuia dintre partenerii aflați într-o relație de parteneriat civil asigurările sociale nu pot prelua obligația de întreținere prin acordarea unei pensii de urmaș din sistemul public. De asemenea, menționăm faptul că în expunerile de motive se precizează că măsurile propuse nu implică alocare de resurse suplimentare de la bugetul de stat, fără a se face referire la impactul asupra bugetului asigurărilor sociale de stat. În același context, menționăm că măsurile propuse implică cheltuieli suplimentare din bugetul asigurărilor sociale de stat, având în vedere faptul că se extinde sfera beneficiarilor de pensie de urmaș prin modificarea condițiilor de eligibilitate la această categorie de pensie”, susține Executivul.

Guvernul mai precizează că Executivul mai precizează că CEDO a statuat „în jurisprudența sa privind adopția de către un partener a copilului celuilalt partener - că nu se poate considera că un cuplu homosexual necăsătorit se află într-o situație juridică similară celei a unui cuplu heterosexual căsătorit (Gas și Dubois c. Franței, hot. din 15 martie 2012, § 68)”.

De asemenea, „potrivit Recomandării CM/Rec(2010)5, cu privire la combaterea discriminării întemeiate pe orientarea sexuală sau identitatea de gen, adoptată de Comitetul Miniștrilor al Consiliului Europei, la data de 31 martie 2010, în cazul în care legislația națională recunoaște parteneriatele înregistrate între persoane de același sex, statele membre trebuie să încerce să se asigure că statutul lor juridic, precum și drepturile și obligațiile acestora, sunt echivalente celor ale cuplurilor heterosexuale aflate într-o situație comparabilă (pct. 24)”, mai arată sursa citată.

Prin urmare, Guvernul nu susține adoptarea inițiativelor legislative privind parteneriatul civil. 
Senatul a respins, pe 18 martie, două proiecte de lege care prevedeau că persoanele de același sex puteau încheia în fața notarului sau la Starea civilă un parteneriat civil în scopul organizării vieții comune ca familie. Actele normative arătau drepturile și obligațiile partenerilor.