Președintele Ucrainei Volodimir Zelenski a semnat legea „cu privire la învățământul secundar”, informează Agenția BucPress din Cernăuți.


Potrivit site-ului Radei Supreme, legea reglementează accesul egal al copiilor la învățământul secundar general, în special: accesul persoanelor cu nevoi educaționale speciale, precum și accesibilitatea teritorială la instituțiile de învățământ secundar general, obligația autorităților de a asigura accesibilitatea adecvată; asigurarea calității educației secundare generale și asigurarea integrității academice în învățământul secundar general; limba educației în instituțiile de învățământ secundar general, certificarea personalului pedagogic (informațională, științific-metodică, materială); principiile auditului instituțional; autoguvernarea în instituțiile de învățământ, inclusiv educația studenților și a părinților; drepturile și responsabilitățile participanților la procesul educațional; separarea puterilor autorităților executive și a autoguvernării locale în domeniul învățământului secundar general etc.

Legea prevede că limba educației este limba de stat și reglementează, de asemenea, problema „învățării limbilor popoarelor indigene și ale minorităților naționale”.

La 16 ianuarie, 327 de deputați ai poporului din Ucraina au votat pentru proiectul de Lege nr. 0901 privind învățământul secundar. Legea continuă și aprofundează logica controversatei Legi a Educației din 2017, împotriva căreia românii din Ucraina au protestat în repetate rânduri, aminteste Bucpress.

Din păcate, Parlamentul nu a ținut cont de opiniile minorităților naționale și a aprobat un sistem compus din trei modele pentru școlarizarea elevilor care aparțin minorităților naționale.

Primul model este prevăzut pentru popoarele indigene din Ucraina care nu locuiesc în mediul lingvistic matern și care nu au un stat care protejează și dezvoltă această limbă. În primul rând, este vorba de tătarii din Crimeea. Pentru ei, primul model include predarea în limba maternă a tuturor disciplinelor de învățământ în clasele 1-12, împreună cu învățarea aprofundată a limbii ucrainene.

Al doilea model este prevăzut pentru școlile cu instruire în limba minorităților naționale care aparține limbilor UE. În funcție de grupul de limbi și mediul lingvistic, utilizarea acestui model poate fi diferită, dar elementele de bază sunt:

– ​​în limba maternă, împreună cu studiul limbii de stat – în clasele 1-4;

– în clasa a V-a, cel puțin 20% din volumul anual de ore ar trebui efectuat în limba ucraineană, cu o creștere treptată a volumului, astfel încât în ​​clasa a IX-a să se ajungă la cel puțin 40% din materii care sunt studiate în limba de stat;

– în liceu (clasele 10-12), cel puțin 60% din timpul anual de studii ar trebui efectuat în limba de stat.

Al treilea model va funcționa pentru restul comunităților naționale din Ucraina. Se referă la minoritățile naționale a căror limbă aparține uneia dintre familiile de limbi apropiate de ucraineană, precum și la comunitățile care trăiesc în principal într-un mediu lingvistic omogen (limba rusă). Acolo, școala primară va fi, de asemenea, în limba maternă, iar din clasa a 5-a cel puțin 80% din volumul de studii va fi în limba de stat. De precizat că Legea permite școlarizarea în limba maternă în școlile particulare, adică în instituțiile de învățământ care nu sunt finanțate de statul ucrainean.

Ministerul Educației a dat asigurări în cadrul unui comunicat de presă că articolul privind limba de studii a fost scris în conformitate cu rezultatele consultărilor cu minoritățile naționale. Serviciul de presă al Ministerului a menționat că articolul corespunzător al noii legi a fost scris „pe baza rezultatelor a numeroaselor consultări cu reprezentanții minorităților naționale și pe baza recomandărilor Comisiei de la Veneția”.

În același timp, reprezentanții comunității românești, care au participat la consultări cu Ministerul Educației al Ucrainei, susțin că la toate întâlnirile desfășurate până acum  au respins modelul propus de Kiev pentru elevii români, solicitând studierea tuturor disciplinelor în limba română. În februarie 2018 delegația din Cernăuți a respins la Kiev articolul nr. 7 ca articol de bază pentru elaborarea Legii Învățământului Secundar, precizând că Legea Învățământului Secundar trebuie să se bazeze doar pe Constituție.

Comunitatea românească din Ucraina, i-a tot solicitat în mod oficial lui Volodimir Zelenski să introducă de urgență unele amendamente la art. 7 al Legii Educației, utilizând normele Constituției Ucrainei: „Cetățenilor care aparțin la minoritățile naționale, în baza legii, le este garantat dreptul la învățământ în limba maternă”, ceea ce corespunde art. 8, 10, 22, 24, 25 și 53 ale Legii Fundamentale a Ucrainei. Românii, care sunt o comunitate autohtonă și locuiește pe pământul său de mii de ani, are tot dreptul să vorbească, să-și învețe copiii în școli în limba maternă, să-și păstreze patrimoniul cultural și să se bucure de toate drepturile consfințite de Constituția Ucrainei. „Ne pronunțăm în mod categoric împotriva politicii de asimilare, prevăzută, de fapt, de Legea Educației (art. 7), care va fi implementată de noul ministru al Învățământului”, potrivit unei adresări a Consiliului Național al Românilor din Ucraina.

Reprezentanții mediului asociativ românesc consideră că Legea privind învățământul mediu general a fost „adoptată contrar recomandărilor Comisiei de la Veneția și contrar rezultatelor obținute în cadrul puținelor consultații cu comunitatea românească, care, la toate întâlnirile, a solicitat asigurarea drepturilor constituționale la educație în limba maternă”.

Volodimir Zelenski, care a fost susținut de etnicii români la alegerile din 2019, a fost rugat să retrimită în parlament Legea Ucrainei privind învățământul mediu general, „întrucât această lege îi lipsește pe cetățenii românofoni din Ucraina de dreptul la educație în limba maternă”, se spune în memoriul semnat de reprezentanții mediului asociativ românesc din inițiativa  Consiliului Național al Românilor din Ucraina.

Din păcate, solicitarea mediului asociativ românesc a fost ignorată.