MALMKROG sau filmul ca obiect contondent

(Atenție: conține dezvăluiri ale unor secvențe din film; continuați doar dacă nu vă deranjează acest lucru)
De la „Malmkrog” al lui Cristi Puiu ieși năucit. Ieși aidoma unui boxer care, timp de 3 ore și 20 de minute, a primit încontinuu pumni, dar, în acest caz, ești năucit de bombardamentul de replici la care ești supus. Dense și copleșitoare, ele vin în rafală, unele după altele, nu găsești timpul și resursele să le rumegi, să meditezi asupra lor, să ți le cristalizezi, să ți le fixezi în memorie, căci ai pierde-o pe următoarea și pe următoarea și pe următoarea.
Realizat după o carte a lui Vladimir Soloviov de la finele secolului al XIX-lea, „Trei dialoguri despre sfârșitul istoriei universale sau Povestire despre Antihrist”, temele sunt grave și se adâncesc tot mai mult, se esențializează, se sublimează: sfânt și soldat, necesitatea sau nenecesitatea unei „armate a lui Hristos” sunt doar temele de plecare, pentru a urma în cascadă problematica unei Europe unite (controversă-conflict pe care Soloviov, iată, o anticipează de peste 100 de ani), sau a unei Pan-Europe care să cuprindă întreaga „lume civilizată”; valoarea sacrificării „culturilor minore” și nesemnificative; Hristos și Biserica, Antihrist și lume; opoziția sau neopoziția la rău (controversă între însuși Soloviov și Tolstoi la vremea lor); pacea, iubirea, sacrificiul; valoarea Învierii, contrastul dintre învierea personală și învierea de obște. Sunt doar câteva din temele în jurul cărora se țes replici, tensiuni, retorici solide, întrebări care își găsesc sau nu-și găsesc răspunsul. Dacă ești atent, dacă ai forța de concentrare necesară, dacă țesătura te prinde în mrejele ei, nu știi când trec trei ore.
Cele șase secvențe ale filmului au între ele momente de acalmie, de reverie, de relaxare, în spațiul unui conac, în curtea acestuia, printre obiectele de interior ale unei vieți de secol apus. Se întâmplă și lucruri bizare, la care spectatorul este invitat să-și formuleze singur explicațiile. Câteva personaje sunt împușcate la un moment dat, aparent de către niște revoluționari gălăgioși ce năvălesc pe neașteptate – probabil o trimitere spre actele violente ale istoriei umane, care au tulburat de-a lungul timpului, regulat, consecvent, nimicitor, discursul pur de idei. Deci, sunt împușcate, pentru ca în secvența următoare să reapară, impasibile, îmbrăcate însă diferit și cu coafuri schimbate. După noi este indiciul că desfășurarea dialogurilor este atemporală, a-sincronică, sustrăgându-se cronologiei, accidentând timpul inexorabil, sau, mai îndrăzneț spus, am putea vedea în personaje chiar puteri cerești, eonice dacă doriți, un soi de îngeri care, în conacul unui Dumnezeu retras și aparent neinteresat, neintegrat (colonelul bătrân, orb și neputincios din pat, mereu depinzând de disponibilitatea valeților), dezbat, desfășoară, decid, influențează evenimentele lumii.
Undeva, cineva cântă colinde, e Ajunul Nașterii Domnului. E seara de dinainte de nașterea Cuvântului. În alt moment se aude, cântată mai stricat, la pian, o altă melodie, „Marble Halls” a suavei interprete contemporane Enya, moment căruia nu-i putem descifra, cel puțin pe moment, decât semnificația estetică.
Momentele de acalmie dintre secvențe sunt benefice, necesare. Spectatorul atât de solicitat ajunge în sfârșit să se odihnească, lasă toate tensiunile deoparte și se limitează la a fi doar martorul agitației valeților, al unei plimbări printr-o grădină afundată în iarnă sau al unor încremeniri ale imaginii (decupate parcă din Tarkovski, via von Trier) unde personajele sunt surprinse din spate, acestea privind ori înspre bătrânul din pat, ori privind pe fereastră un nimic ce se desfășoară afară în decor hibernal.
În accepția modernă, „Malmkrog” este un anti-film. În accepție artistică, este un act original al regizorului de a pune în scenă, de a „vânzoli”, de a învolbura idei. Natura dialogurilor este deasemenea foarte departe de „dezbaterile” de astăzi. Elocvența personajelor e acompaniată de o politețe impecabilă, un numitor comun fiind eleganta empatie față de conlocutor. La un moment dat se desfășoară chiar un dans al unor replici date în locul altor personaje pe moment absente la discuție: cutare ar fi spus așa, dacă aș fi în locul cutăruia aș fi obiectat următoarele etc., lăsând impresia că personajele se completează, se pot înlocui reciproc. Jocul e extrem de calm, dezbaterea clocotește interior, dar îmbracă incredibila haină a unei decențe ce nu mai este nici pe departe atmosfera confruntărilor din ziua de azi. Comportamentul perfect controlat al fiecărui personaj ne face o dată în plus să afirmăm că acestea sunt de fapt ireale, sau, într-o anumită măsură, o personificare a unor principii imuabile de existență.
Regia e atentă la unghiuri și expresii, nimic nu este în plus, tensiunile acumulate se dizolvă în momente de contemplație, iar contemplația plonjează în abis. Centrul de greutate îl poartă limba franceză, dar se mai vorbește în rusă și germană. Amănunte casnice detașate de povara dezbaterilor colorează atmosfera conferind autenticitate, întreaga atmosferă îmbrăcând haina unui realism mistic seducător.
Filmul nu se termină; cei care vor rezista până la sfârșit vor vedea de ce. Poți să pleci oricând, regizorul însuși a afirmat-o. Fiecare spectator stă la „Malmkrog” atât cât poate duce. E la fel de bine și perfect să te ridici și să pleci oricând. Deci, filmul nu se termină. Sau se termină făcându-l pe spectator, pe coparticipant, după trei ore și 20 de minute de pumni năucitori de idei, să-și mai dorească cel puțin încă o secvență, cea promisă acolo, și care este exact punctul de plecare al întregului construct. E un final deschis. E un final care stă să se întâmple.
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Acad. Zoe Dumitrescu Bușulenga despre Mircea Cărtărescu: ”Unul dintre detractorii cei mai notorii ai lui Eminescu - nu există lucru mai lipsit de delicatețe și de sensibilitate”

În același timp cu Tezaurul Dacic din Olanda, Oberlander a trimis celebrele statuete Gânditorul și perechea sa, cu o vechime de 7000 de ani, în Danemarca, pentru 9 luni. Le mai vedem în august, teoretic - FOTO

CONTROVERSĂ: România, obligată să reia Turul 2? SPS: Două aberații juridice emise de Maria Vasii, autointitulată avocata lui Călin Georgescu. BTI: ”Mi-e să nu fie plantată de băieți în preajma candidatului...”. CE SPUNE GEORGESCU

Cine este Ilie Bolojan. ZIUA.EU: UN HOȚ ȘI PUȘCĂRIAȘ, VÂNAT PRIN INTERPOL!

S-a stins la nici 66 de ani - și la puțin timp după colaboratorul ei mult mai vîrstnic, Marin Diaconu - Dora Mezdrea, cercetătoare la Muzeul Literaturii Române

JD Vance, vicepreședintele SUA, mesaj dur în apărarea lui Călin Georgescu: Alegerile din România au fost anulate pe baza unor suspiciuni nefondate ale unei agenții de informații și a presiunii UE - DISCURSUL INTEGRAL
Recomandările noastre

18 februarie: 73 de ani de la ridicarea la Ceruri a lui Valeriu Gafencu. Sfântul Închisorilor: Fericirea vine din sufletul vostru, unde sălășluiește Domnul Iubirii, Hristos. VIDEO: NOAPTEA PĂTIMIRILOR

Disperare în Sistem: Zelenski, folosit ca stindard pentru mobilizarea românilor împotriva lui Trump
Secțiuni: Știri Teatru / Film
Persoane: Cristi Puiu Iisus Hristos
Locații: județul Sibiu Mălâncrav România Sibiu Transilvania
Subiecte: Malmkrog
Organizații: ESTE FILM Festival Sibiu MALMKROG by Cristi Puiu
Tip conținut: Opinii
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (0)