ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Mihaela Popescu, realizatoarea emisiunii de la Trinitas TV „Timpul reîntoarcerii”, se întreabă, pe pagina sa de Facebook, care au fost eforturile organizatorice ale părții olandeze, Muzeul Drents din orășelul Assen, Țările de Jos, de a găzdui cele 673 de artefacte din tezaurul României, piese de o valoare inestimabilă, mult mai mare decat cea a pieselor expuse în Gent și care au fost eforturile părții române pentru a se asigură că sunt îndeplinite toate condițiile de securitate?
 
„Am avut privilegiul sa lucrez la Primaria orasului flamand Gent, chiar la Oficiul de Turism, in perioada pregatirii si deschiderii expozitiei dedicate marelui pictor flamand Jan van Eyck (1390-1441), expozitie cuprinzand lucrari originale ale marelui pictor, aduse din toata lumea si intitulata "Van Eyck. Een optische revolutie" (Van Eyck, o revolutie optica), la prestigiosul MSK ( Muzeul de Arte Frumoase) din Gent. 

Expozitia a fost pregatita timp de 4 ani pana la ultimul detaliu, pregatire in care au fost implicate o multime de institutii, pentru a nu scapa din vedere nici cel mai mic amanunt, inclusiv compania aviatica belgiana Brussels Airlines si aeroportul Zaventem din Bruxelles fiind parte a acestei campanii de pregatire. 

O parte extrem de dificila a acestui proces a constat in negocierea cu muzeele gazda ale operelor care urmau sa fie expuse in Gent. In toata lumea mai sunt doar 20 de lucrari pastrate, iar 10 dintre ele au calatorit catre Gent. Una dintre piese, "Portret de barbat cu tichie albastra", a calatorit catre Belgia de la Muzeul National Brukenthal din Sibiu. 

Costul expoziției a fost de 9192133 de euro. Cea mai mare parte a cheltuielilor a mers catre transportul tuturor acelor opere de artă, care s-a realizat in vehicule speciale, care asigurau o temperatura constanta. Numai transportul tuturor acestor opere la Gent a costat 1,5 milioane de euro. Asigurarea pentru toate acele opere de arta impreună a costat inca 850.000 de euro. In timp ce muzeele au perceput in total inca 350.000 de euro pentru a împrumuta operele ( unele erau gazduite de muzee din Belgia, probabil le-au imprumutat cu titlu gratuit).

Adaptarea si mobilarea muzeului au costat încă 1.425.000 de euro.

Asigurarea securitatii exponatelor a costat orasul Gent inca 1.080.000 de euro. Acesti bani au fost folositi pentru a construi un scut de camere video si un nou centru de comanda. Douazeci de paznici au asigurat paza pe durata intregii expozitii. Fiecare camera a expozitiei avea un supraveghetor permanent. 

La vernisaj au participat, pe langa oficialitati, 130 de jurnalisti din toata lumea si 70 de jurnalisti belgieni. Noi, angajatii primariei, am putut participa la vernisaj ca institutie implicata in organizare si am beneficiat de alte doua vizite gratuite, in zilele in care biletele nu erau complet epuizate. Biletul a fost, din cate imi aduc aminte, 25 eur /persoana.

A fost o expozitie fabuloasa, de la exponate pana la modul in care au fost prezentate acestea. La intrare fiecare vizitator primea un dispozitiv audio care putea fi activat in 5 limbi straine. In cele 13 sali dedicate lui Van Eyck, in dreptul fiecarui exponat exista un alt dispozitiv care, la simpla apropiere, la cca 30cm, a dispozitivului primit la intrare, activa un ghid audio extrem de bine realizat. In limba aleasa de la bun inceput. 

Expozitia a fost deschisa la 1 februarie 2020 si urma sa fie deschisa pana la data de 30 aprilie 2020 ( in urma negocierilor aceasta a fost perioada maxima acceptata de directorii muzeelor), insa, din nefericire, a intervenit pandemia si a fost inchisa mult mai devreme, pe 13 martie. Chiar si in aceste conditii 130 000 de vizitatori din toata lumea au reusit sa vada laolalta aceste capodopere aduse din marile muzee ale lumii si inca 144 000 cumparasera bilete. Turisti din toata lumea ( eu personal am discutat cu cupluri venite din Canada, Australia, de poeste tot din Europa) special pentru aceasta expozitie au adus venituri considerabile orasului Gent.

Avand in vedere toate aceste eforturi organizatorice facute de orasul Gent, de toate institutiile implicate, pe masura valorii lucrarilor expuse, ma intreb care au fost eforturile organizatorice ale partii olandeze, Muzeul Drents din oraselul Assen, Tarile de Jos, de a gazdui cele 673 de artefacte din tezaurul Romaniei, piese de o valoare inestimabila, mult mai mare decat cea a pieselor expuse in Gent si care au fost eforturile partii romane pentru a se asigura ca sunt indeplinite toate conditiile de securitate?

Cati vizitatori a avut expozitia in cele 6 luni in care a fost deschisa si ce beneficii a adus tarii noastre?”, a scris Mihaela Popescu.

Foto: arhiva personala, la deschiderea oficiala a expozitiei de la MSK, Gent.