ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Grota funerară în care este înmormântată Salomeea, moașa lui Iisus, se află în regiunea Lahiș și va deveni un obiectiv inclus în proiectul turistic „Drumul Regilor Iudei”, lung de 100 de kilometri.

Înaintea apropiatei deschiderii pentru public a grotei funerare a Salomeei, vechi centru de pelerinaj creștin, arheologii continuă să facă o serie de descoperiri excepționale.

Zvi Firer, de la Autoritatea pentru Antichități a Israelului, a declarat pentru Times of Israel:

„Potrivit tradiției creștine, Salomeea a fost moașa din Betleem care a participat la Nașterea lui Iisus. Nu i-a venit să creadă că este chemată să ajute la nașterea copilului unei fecioare. Din acest motiv, mâna i s-a uscat și nu i s-a vindecat decât în momentul în care a atins Pruncul.”

În icoana ortodoxă tradițională a Crăciunului, apar de obicei două moașe: Salomeea și Zelemi, așa cum sunt ele pomenite de textele apocrife.

Acestea au fost chemate de Iosif, dar nu a fost nevoie de intervenția lor. Nașterea s-a petrecut în mod minunat, la fel ca și Zămislirea de la Duhul Sfânt, iar Maica și-a păstrat Fecioria.

Grota Salomeei a fost redescoperită în 1982 de către jefuitorii de antichități, iar cercetările  arheologice au început în 1984, sub conducerea profesorului Amos Kloner.

În ciuda valorii sale religioase și arheologice excepționale, ea nu a fost niciodată deschisă publicului în epoca modernă.

În ultimele două luni, arheologii au făcut ultimele cercetări, în zona unei curți de circa 350 de metri pătrați aflată la intrarea în peșteră, unde se găsesc scobituri în piatră, arcade și o podea cu mozaicuri.

De asemenea au fost descoperite urmele unei prăvălii unde pelerinii creștini puteau închiria lămpi cu untdelemn pentru a-și lumina drumul în peșteră când intrau să se închine.

Firer spune:

„Am găsit zeci de astfel de lămpi acoperite cu cioplituri în formă de rodie sau modele geometrice.”

Mormântul este asemănător celor aparținând familiilor de iudei înstăriți din perioada celui de-Al Doilea Templu (sec. VI î.Hr.- anul 70 d.Hr.) și are mai multe încăperi cu osuare, potrivit tradiției iudaice.

Creștinii locali au identificat pentru prima dată mormântul Salomeei în epoca bizantină, acesta devenind în scurt timp loc de pelerinaj, spune Firer.

Arheologul a explicat că Salomeea sau Shlomit era un nume iudaic obișnuit în perioada celui de-Al Doilea Templu.

Pereții grotei sunt plini de inscripții, inclusiv „Salomeea”, „Iisus” sau nume ale pelerinilor veniți la închinare.

Cea mai importantă inscripție este în greacă: „Zaharia ben Kerelis, dedicată Sfintei Salomeea”.

Arheologii cred că Zaharia era un iudeu creștin bogat care a finanțat o parte din lucrările la grotă și la curtea din fața ei.

Pentru moment, nu a fost prezentată o dată certă pentru deschiderea grotei Salomeei, dar se așteaptă ca acest eveniment să aibe loc curând.