ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


O investigație care a implicat mai multe publicații internaționale a scos la iveală o grupare israeliană specializată în hacking, sabotaj și manipulare în masă pe rețelele de socializare. Reporteri sub acoperire au înregistrat mărturisiri potrivit cărora aceasta a manipulat 33 de campanii electorale prezidențiale, în țări din Europa, America, Africa și Asia, scrie Biziday. 

Potrivit TheGuardian și LeMonde, citați de ȘtiripeSurse, este vorba de o vastă activitate de dezinformare pe care o desfășoară o firmă israeliană. Unitatea este condusă de Tal Hanan, un fost agent al forțelor speciale israeliene în vârstă de 50 de ani, care în prezent lucrează în domeniul privat sub pseudonimul „Jorge". Investigațiile jurnaliștilor par să indice că de peste două decenii el a lucrat pe ascuns și s-a implicat în alegerile din diferite țări.
 
Tal Hanan

Investigația dezvăluie detalii extraordinare despre modul în care dezinformarea este folosită ca armă de către „Team Jorge ”, care gestionează un serviciu privat care oferă servicii de intervenție clandestină în alegeri fără a lăsa urme. Grupul lucrează, de asemenea, pentru diferite corporații, care le sunt clienți.

Hanan le-a spus reporterilor sub acoperire că serviciile sale, pe care alții le descriu drept „operațiuni secrete", erau disponibile pentru agențiile de informații, campaniile politice și companiile private care doreau să manipuleze în secret opinia publică. El a spus că acestea au fost folosite în Africa, America de Sud și Centrală, SUA și Europa.

Unul dintre serviciile cheie ale echipei Jorge este un pachet software sofisticat, Advanced Impact Media Solutions, sau Aims, care controlează o armată vastă de mii de profiluri false de socializare pe Twitter, LinkedIn, Facebook, Telegram, Gmail, Instagram și YouTube. Unele avataruri au chiar și conturi Amazon cu carduri de credit, portofele bitcoin și conturi Airbnb.

Consorțiul de jurnaliști care a investigat Team Jorge include reporteri de la 30 de instituții, printre care Le Monde, Der Spiegel și El País. Proiectul, care face parte dintr-o investigație mai amplă privind industria dezinformării, a fost coordonat de Forbidden Stories, o organizație non-profit franceză a cărei misiune este de a urmări munca reporterilor asasinați, amenințați sau încarcerați.
 
 Imaginile sub acoperire au fost filmate de trei reporteri, care au abordat echipa Jorge dându-se drept potențiali clienți. În mai mult de șase ore de întâlniri înregistrate în secret, Hanan și echipa sa au vorbit despre modul în care ar putea aduna informații despre rivali, inclusiv prin utilizarea tehnicilor de hacking pentru a accesa conturile Gmail și Telegram. S-au lăudat că au plantat materiale în surse de știri legitime, care sunt apoi amplificate de software-ul de gestionare a roboților Aims. O mare parte din strategia lor părea să se învârtă în jurul întreruperii sau sabotării campaniilor rivale: echipa a pretins chiar că a trimis o jucărie sexuală livrată prin Amazon la domiciliul unui politician, cu scopul de a-i da soției sale falsa impresie că are o aventură.

Metodele și tehnicile descrise de Team Jorge ridică noi provocări pentru marile platforme tehnologice, care de ani de zile se luptă să împiedice actorii neaveniți să răspândească neadevăruri sau să încalce securitatea pe platformele lor. Dovezile privind existența unei piețe private globale de dezinformare care vizează alegerile vor trage, de asemenea, semnale de alarmă pentru democrațiile din întreaga lume

 Hanan și-a descris echipa ca fiind „absolvenți ai agențiilor guvernamentale", cu expertiză în finanțe, social media și campanii, precum și în "război psihologic", operând din șase birouri din întreaga lume. Patru dintre colegii lui Hanan au participat la întâlniri, inclusiv fratele său, Zohar Hanan, care a fost descris ca fiind directorul executiv al grupului.
 
În prezentarea sa inițială către potențialii clienți, Hanan a afirmat: „Acum suntem implicați într-o alegere în Africa... Avem o echipă în Grecia și o echipă în [Emiratele]... Urmăriți pistele. [Am finalizat] 33 de campanii la nivel prezidențial, dintre care 27 au avut succes". Ulterior, el a declarat că este implicat în două „proiecte majore" în SUA, dar a susținut că nu se implică direct în politica americană.
 
 Săptămâna aceasta, Meta, proprietarul Facebook, a eliminat de pe platforma sa roboții legați de Aims, după ce reporterii au transmis companiei un eșantion de conturi false. Marți, un purtător de cuvânt al Meta a făcut legătura între roboții Aims și alții care au fost legați în 2019 de o altă firmă israeliană, acum dispărută, pe care a interzis-o de pe platformă.

„Această ultimă activitate este o încercare de revenire a unora dintre aceleași persoane pe care le-am eliminat pentru că ne-au încălcat politicile", a declarat purtătorul de cuvânt. "Cea mai recentă activitate a grupului pare să se fi axat în jurul difuzării de petiții false pe internet sau a semănării de povești inventate în principalele instituții media."  Pe lângă Aims, Hanan le-a vorbit reporterilor despre „mașina sa de bloggeri" - un sistem automatizat de creare de site-uri web pe care profilurile de social media controlate de Aims le-ar putea folosi apoi pentru a răspândi știri false pe internet. „După ce ai creat credibilitate, ce faci? Apoi poți manipula", a spus el.
 
După demascarea activităților Team Jorge, Hanan nu a răspuns la solicitări detaliate de comentarii, susținând că are nevoie de „aprobarea" unei autorități nespecificate înainte de a face acest lucru. Cu toate acestea, el a adăugat: "Pentru a fi clar, neg orice abatere". Zohar Hanan, fratele și partenerul său de afaceri, a adăugat: „Am lucrat toată viața mea în conformitate cu legea!"