ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Atribuirea numelui marii artiste parcului din fața Ateneului Român - acest templu al culturii noastre de care era atât de profund legată - e un gest extraordinar al Bucureștiului, de recunoaștere a unei glorii mondiale a Artei Sacre a Cântului și a unei conștiințe naționale exemplare.

Terminase cu brio studiile la Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde ajunsese prin concurs, și se afirma fulgerător cu splendoarea vocii sale, cu tehnica vocală desăvârșită, cu strălucirea și profunzimea fără egal a interpretărilor sale.

Câștiga la Milano cea mai mare competiție de canto din acel timp, Concursul Internațional Voci Rossiniane. Era imediat invitată de marele dirijor Thomas Schippers să debuteze în America în La Bohème de Puccini, și obținea fulgerător două alte succese intrate în istorie, interpretând la Teatrul La Fenice din Veneția rolul titular din capodopera belliniană Beatrice di Tenda, când e imediat așezată de critică lângă marea Giuditta Pasta, creatoarea rolului, cu Bellini în sală, tot la Teatrul La Fenice. Și strălucește la faimosul festival Maggio Musicale Fiorentino de la Florența, în rolul Violettei Valéry din capodopera verdiană La Traviata, fiind considerată de la bun început la nivelul unor Claudia Muzio, Renata Tebaldi, Maria Callas.

E aclamată în lumea întreagă într-un vast repertoriu, mergând de la baroc la belcanto, adorată de public și salutată de presa internațională cu titluri ca Primadonna Assoluta, Regina della Scala, Regina del Belcanto, Diva Divină.

Și, în timp ce fusese condamnată la cinci ani închisoare pentru a nu se fi întors în țară imediat după terminarea studiilor la Roma și câștigarea Concursului Internațional Rossini, ea cutreera planeta purtând la cel mai înalt nivel gloria țării: Il Grande Soprano Rumeno, La Gran Diva Rumana, The Great Romanian Soprano, La Diva de tous les records, Diva Divină.

S-a întors în România după peste două decenii și a întâlnit pentru prima oară publicul din țara natală la 27 iulie 1991 la Ateneul Român, susținând un memorabil Concert de Gală la Ateneul Român, când a ridicat sala în picioare în ovații nesfârșite nu mai puțin de 17 ori, după fiecare arie și bis.

După acel triumf atât de emoționant pentru public și pentru marea artistă, Mariana Nicolesco ia inițiativa restaurării Ateneului Român, aflat într-o stare deplorabilă, contribuind cu fonduri proprii pentru a reda imediat demnitatea cuvenită mai întâi fațadei acestuia, comandând apoi în Germania fabricantului orgii Ateneului piesele care trebuiau înlocuite și oferind templului muzicii un mare pian de concert Steinway de 120.000 U$ cumpărat anume de la celebrul fabricant.

Toare Recitalurile, Concerteleei Extraordinare, tot ce a făcut în țară din 1991 încoace a fost cu titlu gratuit, așa cum avea să fie și în cazul marii sale ctitorii dedicată memoriei Haricleei Darclée, nume readus de Mariana Nicolesco în conștiința națională și internațională, Festivalul și Concursul Internațional de Canto, Cursurile de Măiestrie Artistică, Master Classes, oferite de ea reunind la Brăila într-un sfert de veac nu mai puțin de 3000 de speranțe ale artei lirice din 50 de țări și cinci continente. Mulți dintre laureați fiind invitați de Mariana Nicolesco să se afirme și pe scena atât de prestigioasă a Ateneului bucureștean.

În virtutea atâtor împliniri fără egal, Mariana Nicolesco a primit Medalia UNESCO pentru Merite Artistice, titlul de Artist UNESCO pentru Pace, pe acela de Ambasador Onorific UNESCO și Înaltul Patronaj UNESCO.

Prima ei întâlnire cu iubitorii marii muzici, ai artei sacre a cântului, a avut loc la Ateneul Român și de acolo, dintre colonadele somptuoase ale acestuia a plecat spre altitudinile celeste către care s-a îndreptat întotdeauna vocea ei divină.

Câteva aprecieri din presa internațională

O divă autentică, aclamată la Milano, la München, sau la Salzburg. O voce maleabilă, flamboaiantă, o frazare perfectă, un legato somptuos, o prezență scenică incandescentă. L’Express / Paris

Cântul ei dramatic a extaziat publicul.   Asahi Shimbun / Tokyo

Divina Mariana Nicolesco.  Corriere della Sera/ Milano

Mariana Nicolesco a provocat un adevărat cutremur la Scala cu argintul viu al acelui surprinzător Mi tradìThe Independent / Londra

O mare voce, o măiestrie supremă.   Süddeutsche Zeitung/ München

Cu greu și-ar putea cineva aminti să fi asistat la Balshoi Teatr sau la Marea Sală a Conservatorului la o astfel de perfectă, desăvârșită împlinire, ca acest concert al Marianei Nicolesco, Belcanto Gala, susținut cu Orchestra Națională a Rusiei.  Vecernii Club/ Moscova

O adevărată revelație. Sunt rarisime azi sopranele care posedă o măiestrie atât de desăvârșită. 

Il Gazzettino / Veneția

Nici un alt artist liric n-a creat un eveniment comparabil cu debutul Marianei Nicolesco la New York. Nici unul n-a avut un astfel de impact. Vocea ei a răsunat cu o extraordinară expresivitate, revelând semnificații și trăiri pe care nimeni nu le-ar fi crezut posibile.  The New York Post / New York

O Divă excepțională numită Mariana Nicolesco.  Il Mundo Diario / Barcelona

Mariana Nicolesco dă acestui rol (Beatrice di Tenda) o dimensiune inimaginabilă, ce ne taie pur și simplu respirația, ne uluiește și ne umple sufletul de bucurie. Nu există azi soprană care să se poată compara cu Mariana Nicolesco. Ce cânt desăvârșit, cu adevărat dramatic, ce virtuozitate, ce linie muzicală! Bravo pentru această nouă și sclipitoare înregistrare belcantistică!      Orpheus / Berlin

Mariana Nicolesco, Regina della Scala.    La Notte / Milano

Mariana Nicolesco, voce de star și prezență de star.  Le Point / Paris

Creația ei în rolul Violettei din La Traviata este superbă. Una dintre cele mai extraordinare apariții din câte ne putem aduce aminte.  The New York Times / New York

Mariana Nicolesco remarcabilă în recitative, strălucită în arii. Die Bühne / Viena

Vibrant, formidabil de bine cântat de Mariana Nicolesco.  The Guardian / Londra

Mariana Nicolesco, noua stea a belcantoului, triumfă la Scala și cucerește Parisul.  Paris Match / Paris

Mariana Nicolesco a devenit din prima clipă favorita iubitorilor de operă din New York. O mare voce cu un timbru cald, cu o personalitate distinctă, pură, cu acel vibrato ce-i asigură un vast registru de expresie. Controlul perfect al forțelor vocale permite sunetului să planeze cu o neobișnuită ușurință și siguranță.  The New York Times / New York

O mare TraviataIl Noticiero Universal / Barcelona

Una dintre cele mai frumoase voci ale timpului nostru.  L’Evènement du Jeudi / Paris

Mariana Nicolesco a cântat cu un astfel de impact tragic încât până și alți artiști în scenă, odată cu o parte din public, erau mișcați până la lacrimi.  The Boston Herald / Boston

Mariana Nicolesco, superbă voce de soprană lirico-spinto cu acute strălucitoare; fiecare sunet e în control ferm, ca și întreaga linie de canto.  Chicago Tribune / Chicago

Mariana Nicolesco, extraordinară soprană drammatico d’agilità, cu mari calități de actriță, pe care publicul Teatrului alla Scala o cunoaște de ani și ani, a dat personajului o forță și o autenticitate superbe, meritând din plin ovațiile primite după fiecare arie și la sfârșitul spectacolului.

          Gente / Milano

Senzația anului trecut a fost Mariana Nicolesco. După premiera de ieri seară apare limpede că senzația acestui an e tot Mariana Nicolesco. Temperament fascinant, născută pentru scenă, de o frumusețe ce-i servește talentul, ea este exact genul de artistă capabilă să declanșeze pasiuni, dacă nu chiar adevărate bătălii în rândul iubitorilor de operă. Eventualele ei slăbiciuni vor fi întotdeauna considerate mai interesante decât virtuțile altor soprane.  The New York Post / New York

Mariana Nicolesco, o voce plină, cu o emisie naturală și cu un timbru de o evidentă eleganță tragică.          San Francisco Chronicle / San Francisco

Cea mai atașantă voce era aceea a sopranei românce Mariana Nicolesco, voce dramatică, admirabil modulată, condusă cu o mare măiestrie.     The Cleveland Press / Cleveland

Interpretarea marii dive românce Mariana Nicolesco a fost o adevărată lecție de canto.     ABC / Barcelona

Instrumentul vocal de o excepțională siguranță al Marianei Nicolesco demonstrează, cu măiestria ei, de la un cap la altul al operei, o virtuozitate de neimaginat.  Das Opernglas / Hamburg

Populara arie a Gildei îi oferă Marianei Nicolesco oportunitatea de a ne arăta cum melodii degradate prin uzură, decăzute, pot fi readuse la prospețimea inițială și la o sublimă virtuozitate de o voce superb antrenată, printr-o concepție nouă și o trăire de o intensă spiritualitate. Fără îndoială, vocea Marianei Nicolesco este cea mai frumoasă voce care a cântat vreodată la O’Keefe Center.  Toronto Sun / Toronto

Recitalul Marianei Nicolesco la Scala: un triumf senzațional.   Orpheus/ Berlin

Prima Donna Assoluta.  Opera Quarterly / New York

Fapt mai curând unic decât rar pentru o operă modernă, Mariana Nicolesco a fost aplaudată la scenă deschisă la Teatrul alla Scala din Milano. La Stampa / Torino

Diva Divină.   Vanity Fair / New York