Olivia Steer scrie la ActiveNews: MOMÎRLANII. Cei ce trăiesc în munți, cu fruntea lipită de stele. FOTO-REPORTAJ


De-i întrebi de unde le vine numele, ăi mai
vechi și mai înțelepți dintre momîrlani, îți vor spune că de la Oamenii
de Piatră, numiți și momîrle, ridicați pe Kogayon, muntele sfînt al
dacilor, locul unde preoți zalmoxieni desfășurau ritualuri în
rang celest, întru slava Atotputernicului.
Redus la
cifre seci, ce nu-i spun veneticului nimica, acest ținut ancestral ce
respiră basme și prin ale cărui vene curg, clocotitor, legendele cele
vii și pătimașe, numără azi 6 orașe, 6 masive muntose, 3 stațiuni și o
singură vale - care n-a fost și nu va fi în veci a plîngerii. 3
și 6 și (prin justă adunare) 9 sînt, de altfel, cifrele magice cu care
momîrlanii măsoară și spațiul, și timpul, și laptele alb al oilor, după
un ritual al cărui sens îl mai afli doar în vorba puțină a bătrînilor
locului ori pe buchea stearpă a cărților de demult, dacă tot te rod
statornic, precum păcatele grele, #dece-ul și #cum-ul și #pentruce-ul
vieții.
GALERIE FOTO CU 50 DE FOTOGRAFII ÎN BAZA TEXTULUI
Zbîlcitul, strunga și scorțarul
Sîmbătă, 2 iulie,
la Stîna Mutu, din Straja, unul dintre cele aproape 40 de astfel de
locașuri pastorale din Valea Jiului, s-a petrecut un fapt de neînțeles
pentru orice orășean prins, pînă peste urechi, cu virusul cetit de OMS
în cafea, cu pandemia nouă ce i s-a mai arătat lui Gates, în pixelii
digitali, ori cu zeama de mătrăgună pe care a mai învîrtit-o cu coada
măturoiului, în cazanul global, Schwab, la Davos.
Mai exact
s-au "măsurat oile", o expresie aparent inexactă, cîtă vreme nu
chestiunile superficiale, ca lungimea, lățimea ori înălțimea corporală a
animalelor, lăsate la pășunat, în devălmășie, pe plaiurile curate ale
momîrlanilor, îi interesează pe băcionii din Straja. Nu! Ci cele
de substanță, cum ar fi puterea fiecăreia de a mai da lapte gras și
dulce, două luni mai tîrziu după prima măsurătoare, cînd condițiile de
climă, care influențează lactația, sînt mult schimbate și nu în bine. 10
oi bune ori "breze" pot da lapte cît 15 mai proaste și asta știe orice
momîrlan, cu cușma-ntreagă. Ca treaba să fie treabă, cinstea - cinste,
iar vorba - vorbă, blănoasele se coboară, de pe plaiurile înalte, în
stînă, și nu se măsoară decît după ce, cu o seară înainte, la vremea
vecerniei (orele 18-19), au fost bine mulse, într-un ritual numit "zbîlcitul oilor",
pentru ca ugerele să fie golite și de ultima picătură de lapte
(zbîrcite, adică), iar, pînă a doua zi, la marea întrecere, nimeni să nu
fure startul.
Probabil, cel mai important
moment din viața oierilor din Valea Jiului, "măsuratul oilor" e prilej
de multiplă socoteală: e ziua cînd bacii și ciobanii își iau brînza
cuvenită după întîiul măsurat, cel din mai, totodată ziua cînd fiece
oaie e evaluată după cantitatea de lapte pe care o dă (și care devine
etalon pentru restul zilelor, pînă de Sfîntă Mărie Mică, atunci cînd se
coboară oile din stînă și în funcție de care se împarte brînza), dar și
ziua în care proprietarii își arată mîndri, iar, priceperea în selecția
berbecilor de prăsilă și a rasei mai mănoase: de lapte, de carne, de
lînă. Pentru astfel de ocazie rară, pregătirile care se fac, se
înțelege, sînt minuțioase, fastuoase, ritualice. Un preot urcă în stînă
pentru a sfinți, înainte de muls, oile cu agheazmă mare, adică apa
sfințită numai o dată-n an, de Sfînta Bobotează - deci nu de ici, de
colo!
Adunați în strunga lungă de vreo trei-patru metri și înaltă de doi, acoperită cu prăștilă (regionalism pentru șindrilă) ori scoarță de brad, ce se podește
(pardosește, altfel spus) cu lemn subțire, să nu se noroiască nimeni,
ciobanii (adică proprietarii de oi, ce nu se confundă cu bacii, care-s
vătafi peste stînă, simbriași și oile primite-n grijă) șed sub scorțar (scut împotriva ploilor, de-or fi - și au fost grozave, oho!, și acum
două zile) și mulg oile. Fiecare pe ale sale, sub privirile curioase și
agere ale suflării întregii comunități, urcate cu caii (mai nou,
caii-putere din bolizi și ATV-uri) ori, deseori, pe jos.
16
ciobani și peste 350 de oi numără Stîna Mutu, numită astfel după legenda
băietanului blestemat de lupi să nu mai vorbească și să nu mai
povestească ce-a văzut și a auzit, după ce i-a surprins, pe furiș,
adunați la Soborul Necuratului.
Regula dintîi spune că
măsuratul oilor nu se face în zi de sărbătoare cu cruce roșie-n
caldendar și nici în zilele de post de peste săptămîni. Miercurea și
vinerea, adică. Regula de-a doua zice să citești semnele și să cunoști
vremea, dinainte de a te apuca de orișice treabă. Așa că băcionii,
cu muieri și prunci, s-au suit sîmbăta trecută pînă-n amiază, în stînă,
să apuce să dea gata mulsul, "pînă n-a veni furtuna". Rînduiți în
strungă, cu găleata (de vreo șapte-opt litri, făcută pe vremuri numai
din lemn curat) întoarsă la început cu fundul în sus, arătînd, astfel,
tuturor că e goală, ciobanii pornesc apoi a-și mulge oile, deodată.
Întîi, își mulg oile stăpînii cu turma cea mai mare, lăsîndu-i pe cei cu
oi mai puține la urmă, ca să apuce animalele să mai strîngă-n ugere
niște lapte-n plus. Și cînd te aștepti mai puțin, cînd crezi că ai
înțeles cum se cuvine obiceiul, că stăpînești terminologia, vin să te
împiedici de ele cîteva, nu multe!, mistere profunde, ce nu-s de ochii
și urechile barabelor, cum le zic momîrlanii veneticilor.
3-6-9 sau ce au Nikola Tesla și dacii în comun?
De
cînd se știu, momîrlanii măsoară laptele cu cioiul, cepcelul (găleata),
veadra (vadra) și cupa, vase cioplite toate-n lemn, pe vremuri, care
merg (de unde-ai privi), crescător și descrescător, din șase-n șase.
Deci, o cupă trebuie să aibă șase vedre. O vadră, șase găleți. Iar o
găleată, șase cioiuri. Cu țancul ori haracul, un răboj de lemn lung,
de-un metru, pe care sînt scrijelite unitățile mai sus pomenite, se
calculează cu precizie de linguriță, laptele turnat apoi în ciubăr. Așa
se știe, cu exactitate de ceas elvețian, cu cît a contribuit fiecare și
cu cîtă brînză va pleca acasă, la vremea maturării. Acuma, cei care au
studiat principiile măsuratului laptelui pentru pășunatul de obște,
garantează cu capul că ele sînt identice cu cele ale măsuratului
timpului, la vechii daci. Și te îndrumă spre bibliografie bogată, dacă
te văd că ai gură (cască) să-ntrebi:
"Este suficient să luăm
în considerare două dintre traseele sanctuarului mare rotund de la
Sarmisegetuza și anume triunghiul lui Pythagora, cu laturile de
15-12-10, și diametrul cercului interior al sanctuarului, pentru a ne da
seama că unitatea de măsură utilizată în construcția sanctuarului este
aceeași pentru lungime (spatiu - s.n) și pentru timp. Astfel, traseul
triunghiului reprezintă în lungime 36 de unități de măsură, iar în timp,
36 de săptămîni. Același lucru este valabil și pentru diametrul
cercului interior, care în lungime este egal cu 18 unități de măsură,
iar în timp redă perioada de o jumătate de an, echivalentă cu 18
săptămîni.
Caracteriasticile acestui sistem de măsurat, în
care unitatea este aceeași pentru timp și pentru lungime (spațiu- s.n.)
ne amintesc de sistemele de măsurat ale altor popoare antice, chiar dacă
acestea se referă la suprafață sau volum. Astfel, diametrul cercului
interior se prezintă ca fiind alcătuit din trei segmente. Fiecare
segment este alcătuit din șase unități de măsură. Ideea reapare
transpusă arhitectural în sanctuarul mic patrulater, alcătuit din 18
stîlpi.
În ambele cazuri, unitatea de măsură (pentru
diametru) și stîlp (pentru sanctuar) reprezintă o săptămînă. Un segment
delimitat de praguri, respectiv un rînd din sanctuar, reprezintă o
perioadă superioară de timp și anume a șasea parte din an: trei
segmente, respectiv trei rînduri, corespund "perioadei de lumină" a
anului, egală cu 18 săptămîni. Este de remarcat faptul că, în practicile
vieții de păstorit, au fost întrebuințate sisteme de măsurat volumul -
cantitatea de lapte - care nu diferă cu nimic de principiul sistemului
de măsurat timpul și spațiul, principiu aplicat în sistemul arhitectural
al sanctuarelor geto-dacice." (2)
Analogiile merg mai departe, însă, și sînt mai strinse și mai profunde, de atît:
"Este surprinzător să constatăm că măsuratul laptelui în practica
păstoritului din regiunea Hunedoara se identifică, în principiu, cu
sistemul arhitectural al sanctuarului patrulater de la Costești,
alcătuit din 36 de stîlpi, și, de asemenea, cu sistemul calendaristic al
geto-dacilor, după care anul era împărțit în 36 de săptămîni. Comparînd
aceste sisteme, observăm următoarele:
- o mică găleată
corespunde unui stîlp din sanctuarul de la Costești, alcătuit din 36 de
stîlpi, iar, în sistemul calendaristic, unei săptămîni;
- șase găleți mici - o măsură
- șase stîlpi - un rînd
- șase săptămîni - perioadă superioară de timp, echivalentă cu a șasea parte din an, respectiv 60 de zile;
- o cupă - șase măsuri
- santuarul patrulater - șase rînduri
- 1 an - șase perioade de 60 de zile.
Prin
urmare, o cupă are 36 de găleți mici, sanctuarul are 36 de stîlpi, anul
are 36 de săptămîni (36 X 10, săptămîna fiind de 10 zile, la daci)"
(3).
Totul, absolut totul se învîrte, deci,
inevitabil, obsesiv, ritualic, în jurul acelorași numere. Nu numai de
sute, ci de mii de ani, chiar. Ceea ce te duce cu gîndul la Nikola
Tesla, care zicea: "Dacă ai cunoaște măreția lui 3,6 și 9, ai avea cheia
Universului"...
Timpul profan și timpul sacru
În
vremea asta, într-un adăpost mic, de șindrile, se gătea mălai vîrtos,
făcut din făină de porumb, turnată fără număr, fără număr, direct în
ceaun, în mii de cocoloașe. Tocana de oaie s-a facut, ca de obicei, în
căldare smălțuită, dar și în tuci, să fie sigur că-i destulă și ajunge să-i
ospăteze și să-i sature pe toți.
S-a băut toată ziua bere, direct din pet și sticle, dar, mai presus, țuică de prună curată.
Mult după ce a apus soarele, pe muzică de floieră, s-au tot jucat bătute ori hore și s-au chiuit strigături (zise și minciuni): "Foaie
verde, flori mărunte / Îmi duc mîndra sus, la munte / La oițe bălăioare
/ Să mă-ntrec la mulgătoare / Și la caș de frămîntat / Și la dulce
sărutat / Că nu-i cașul prea de soi / De nu-i frămîntat în doi".
Și, așa și numai așa, timpul profan a devenit iar sacru, regenerîndu-se...
(1)
Nedeie - petrecere cîmpenească populară de origine pastorală,
organizată, de obicei, cu prilejul unei sărăbători sau al unui hram.
(2) Ioan Rodean, "Enigmele pietrelor de la Sarmizegetusa", Editura Albatros, București, 1984, pp 85-88
(3)
Ioan Dan Bălan, "Măsuratul - tradiție milenară. Sisteme de măsurare
geto-dacice", în Revista de etnografie, antropologie și folclor, nr.
1/2007, pag. 24-26
GALERIE FOTO CU 50 DE FOTOGRAFII:
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!

RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect

Bombă de proporții: JUSTIȚIA A SUSPENDAT LOVITURA DE STAT! Curtea de Apel a anulat hotărârea abuzivă a CCR. Turul II Înapoi

După ce au ”pierdut” Coiful Dacic, olandezii vor și sculpturile lui Brâncuși

PANICĂ în Spania, Portugalia și Franța după ce țările UE au fost afectate de o pană masivă de curent electric. ACTUALIZARE: Motivul ”științific” este enunțat ca fiind un ”fenomen atmosferic rar”. Peninsula Iberică PARALIZATĂ - Noaptea aduce HAOSUL

SISTEMUL CONTRAATACĂ: Alexandru Vasile, judecătorul curajos care a suspendat anularea alegerilor, atacat de CSM! - SOLIDARITATE! Cine este eroina Gheorghița Popescu, cea care a încercat urgentarea deciziei motivând apropierea alegerilor

Bombă cu ceas pe masa CNSAS! ”Dosarul de Securitate al președintelui CCR, Marian Enache, este la DGIA, serviciul secret al Armatei”. Paralela cu cazul Traian Băsescu, alias ”Petrov”

Viganò: Conclavul este falsificat – De aceea, viitorul Papă nu va avea autoritate
Recomandările noastre

22 aprilie 1990, startul Pieței Universității. În urmă cu 35 de ani începea cea mai amplă manifestație anticomunistă din Europa Centrală și de Est. VIDEO și GALERIE FOTO

Alex Jones și Tucker Carlson despre Lupta pentru Adevăr: Globalism, Trump, Israel, Planuri Secrete pentru Al Treilea Război Mondial, WEF, CIA, 9/11 - O EMISIUNE-BOMBĂ tradusă în română - VIDEO
Secțiuni: Cultură Eveniment Foto Locale Prima pagină Știri Trăiește Românește
Persoane: Nikola Tesla Olivia Steer
Locații: Munții Apuseni România Straja Valea Jiului
Subiecte: măsuratul oilor Ținutul Momîrlanilor
Organizații: Poporul Român Stîna Mutu
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (4)