Din cauza efectelor nedorite asupra sănătății copiilor și a educației, „școala online” nu este în folosul beneficiarilor direcți (elevii) sau al beneficiarilor secundari (familia) ai procesului educațional, elevii neprimind o învățătură corespunzătoare, se spune în textul unei petiții online care cere redeschiderea școlilor și a adunat peste 2.000 de semnături. Petiția, care poate fi semnată AICI,  este formulată de Bogdan Stanciu, tatăl a doi copii minori, din care unul cu cerințe educaționale speciale. 


Adresată Ministerului Educației și președinților Comisiilor de Învățământ din Camera Deputaților și Senat, petiția cere redeschiderea unităților de învățământ și stoparea așa-zisei „școli online”, luarea tuturor măsurilor pentru desfășurarea activității educaționale în școli în condiții de deplină siguranță pentru elevi și pentru profesori precum și modificarea cadrului legislativ, în așa fel încât posibilitatea trecerii la „școala online” să fie limitată strict la perioada stării de urgență.  

Inițiatorii petiției susțin că „școala online” este un pseudo-act educațional, iar folosirea în exces a tehnologiei nu aduce niciun plus educației, sau chiar îi dăunează. În plus, relațiile interumane nu se pot construi la distanță. „Pentru a construi o înțelegere profundă, conceptuală, și o gândire superioară este nevoie de interacțiuni intensive între profesori și elevi, iar tehnologia uneori distrage de la aceste valoroase legături umane”, se arată în text.
În același timp, utilizarea excesivă a computerului  are efecte negative asupra sănătății fizice și psihologice a copiilor. „Prin sistemul on-line de „învățare” se săvârșește o discriminare multidirecțională: mulți copii, în special în mediul rural, nu au acces la internet; în multe familii sunt mai mulți copii și prin urmare ar trebui dispozitive pentru fiecare, precum și camere distincte de lucru pentru ca fiecare copil să își desfășoare adecvat activitatea, ceea ce este irealizabil în mod practic”, se mai spune în petiție.
 
Un alt aspect asupra căruia se atrage atenția este că școala online are  efecte negative suplimentare asupra copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). ”O situație încă mai grea este cea a școlilor speciale, mai ales a celor destinate elevilor cu deficiențe grave, severe, profunde sau asociate, unde organizarea online a procesului de educare/evaluare este adesea imposibilă”, afirmă inițiatorii. Nu în ultimul rând, profesorii au fost abandonați în haos și incertitudine, adaugă petiția.

”Posibil cel mai îngrijorător aspect ale actualei situații este acela că recentele modificări legislative adoptate în viteză, în scopul de a conferi temei legal „școlii online”, respectiv amendarea legii nr. 1/2011 a Educației naționale și prevederi ale legii nr. 55/2020 [12], permit autorităților administrative să emită reglementări cu exces de putere. Se va putea ajunge, doar prin decizia unor funcționari, la permanentizarea acestei situații alarmante”, avertizează petiția.

Solicităm ministerelor Educației și Sănătății întoarcerea elevilor ÎN școală și LA școală cât mai curând, înainte ca actuala situație să devină de netolerat, se spune în finalul textului.