Platforma civică apolitică ÎMPREUNĂ a adresat Ministerului Educației și Cercetării o scrisoare deschisă prin care se opune adoptării celor patru variante de plan-cadru pentru gimnaziu, care prevăd înjumătățirea orelor pentru anumite discipline, eliminarea completă a altor materii sau renunțarea punerii de note la orele de Religie, Desen, Educație fizică, Muzică. Liderul Mihai Gheorghiu își exprimă îngrijorarea că aceste restructurări în cazul unor materii-cheie pot periclita formarea cultural-identitară a personalității elevilor și acuză lipsa de predictibilitate a reformelor inițiate periodic de minister, precum și absența unei consultări reale cu toți factorii implicați.
 
„Luând act de cele patru variante de plan-cadru pentru gimnaziu, „aflate pe masa de lucru” a Ministerului Educației și „obținute" de presa online, Platforma ÎMPREUNĂ se opune adoptării lor, din următoarele motive:

1. Se înjumătățesc orele de la Limba modernă numărul 2, de la Fizică, Chimie, Biologie, Geografie și Istorie;
2. La unele discipline de la gimnaziu elevii vor putea primi note, iar la altele doar calificative, ca de exemplu la Religie, Desen, Educație fizică, Muzică;
3. Se elimină complet disciplinele "Consilierea și dezvoltarea personală” și "Educația tehnologică”;
4. Se elimină disciplina "Limba latină”;
5. Dispare Muzica sau Desenul dintre orele obligatorii.

Remarcăm, cu profundă îngrijorare, preocuparea constantă a M.E.C. de a diminua – cu încălcarea gravă a disp. art. 3 din Legea Educației - până la dispariție importanța disciplinelor care contribuie la formarea personalității elevului, din punct de vedere cultural și identitar (Istorie, Geografie, Limba latină, Religie, Muzică, Desen).

Reamintim și că ultima reînnoire curriculară tocmai urma să se încheie în acest an școlar (2020-2021). Vedem din nou lipsa de predictibilitate, necesară atât pentru adaptarea personalului didactic, cât și a beneficiarilor direcți și indirecți ai sistemului educațional. Modificările preconizate nu afectează, în mod simplist, doar numărul de ore, ci și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare – învățare și evaluare, încadrarea cu personal, programele și manualele școlare.

În concluzie considerăm că, în contextul experimentelor actuale care se fac cu copiii noștri, care au pandemia Covid-19 drept pretext, al timpului foarte scurt rămas până la începerea noului an școlar, precum și al preconizatei campanii electorale, adoptarea pripită a unui nou plan-cadru pentru gimnaziu nu ar face parte decât din lungul șir al măsurilor pe care timpul le-a dovedit ca fiind destructurante pentru personalitatea, competența și identitatea culturală românească a viitorilor adulți. Îndemnăm conducerea Ministerului să găsească soluțiile adecvate timpului rămas până la începerea anului școlar, iar viitoarele măsuri de reformă să fie luate doar după o consultare reală – și nu on-line sau prin trimitere de formulare tipizate - cu părinții și cadrele didactice, Academia Română și alte organizații care activează în domeniu.

Așteptăm, în concluzie, invitația dvs. oficială la consultări pe marginea variantelor de plan-cadru propuse”, a scris pe Facebook Mihai Gheorghiu, Președintele Platformei ÎMPREUNĂ, în scrisoarea deschisă adresată Ministerului Educației și Cercetării.

Potrivit portalului Edupedu, Ministerul Educației este obligat ca, din 14 septembrie, să pună în aplicare legea care prevede tăierea cu până la 5 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu, motiv pentru care grupul ministerial de lucru a realizat 4 variante de plan-cadru pentru clasele V-VIII, care prevăd tăieri de ore și eliminări de materii.