ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Portul Constanța este blocat din cauza mărfurilor ucrainene. Această situație va continua pe termen scurt până când investițiile demarate de statul român și de unii operatori din acest domeniu vor fi finalizare, spun oficialii din ministerul Transporturilor, potrivit Bursa.ro, citată de RTV.

„Este datoria Guvernului să asigure logistica generată de conflictul de securitate de la granița țării noastre și să transforme această situație într-o oportunitate pentru toți cei din domeniul transporturilor din România și pentru economia națională. (…) De aceea, Ministerul Transporturilor a dispus ca CFR să mute 700 de vagoane care erau abandonate pe liniile de cale ferată din Portul Constanța, iar restul au fost valorificate de ANAF în contul datoriei pe care o are către bugetul statului compania CFR Marfă. În acest moment se lucrează la reparația a 35 de linii de cale ferată din Portul Constanța, dintre care două încă sunt ocupate de vagoane, și în paralel a fost demarată licitația pentru efectuarea lucrărilor de reabilitare și modernizare pentru restul rămas din cele 99 linii de cale ferată existente în zona respectivă. În perspectivă avem un proiect în valoare de 900 milioane euro pentru modernizarea întregii infrastructuri feroviare din Portul Constanța, proiect care urma, după aprobarea finanțării din fondurile europene, să fie executat în termen de maximum cinci ani. Pe termen scurt, dorim reabilitarea rapidă a celor 99 de linii prin finanțarea asigurată de la bugetul de stat. Cert este că perioada următoare va fi una dificilă, în care vom încerca să gestionăm cât putem de bine lucrurile în zona respectivă”, a declarat Ionuț-Cristian Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, responsabil de sectorul feroviar.

Acesta a vorbit de asemenea, despre o altă serie de proiecte referitoare la Portul Constanța: 

„Trebuie ca aceste proiecte să fie preluate într-un masterplan nou, ce ar trebui finalizat în termen scurt, pe baza căruia să ne adresăm Comisiei Europene, cu care am început deja discuții în acest sens, prin intermediul doamnei Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, pentru proiecte în Portul Constanța și în zona Galați-Brăila. Rămâne de văzut ordinea în care vor fi proritizate aceste proiecte, printre care se numără și modernizarea în zona Ungheni-Iași unde vrem să achiziționăm și să punem în funcțiune echipamente noi pentru transbordarea mărfurilor care vin din Ucraina și din Republica Moldova”, a mai spus secretarul de stat Ionuț Săvoiu.

Autoritatea Vamală Română este acuzată că în loc să fluidizeze traficul de marfă în Portul Constanța și la frontiera de est, îl îngreunează din cauza procedurilor actuale.

„Criza generată de războiul din Ucraina a însemnat pentru Autoritatea Vamală Română o presiune foarte mare pe frontieră, la granița cu Ucraina, cu Republica Moldova și Marea Neagră, deoarece valorile de trafic s-au dublat și chiar s-au triplat în anumite perioade, și ne-am preocupat de scăderea timpului de așteptare în aceste zone pentru trecerea frontierei. Dacă în primă fază lucrurile au fost în regulă, odată cu creșterea volumului de marfă am început să ne confruntăm cu probleme privind timpii de așteptare. Menționez că timpul de așteptare depinde de patru factori. În primul rând, infrastructura din punctele de frontieră și din portul Constanța nu a fost proiectată și gândită pentru un astfel de volum de mărfuri. Pe zona rutieră, în punctele de frontieră și în port nu avem parcări sau terminale pentru 100-200 de camioane, ci numai pentru 40 de camioane. Un alt factor îl reprezintă procedura, iar aici am încercat să găsim o procedură simplificată de declarație vamală pentru ca timpul petrecut în vamă să fie cât mai mic, dar nu toate propunerile noastre au fost acceptate de funcționarii Comisiei Europene. Sperăm că, după ce vor veni în vizită în perioada următoare și vor vedea problemele reale cu care ne confruntăm la punctele de frontieră și în portul Constanța, să fie de acord cu propunerile noastre. Lipsa personalului necesar reprezintă și el un factor de influențare a timpului de așteptare la trecerea frontierei. La 1 aprilie aveam 500 de posturi vacante pe care sperăm să le ocupăm până în 10 august, în urma concursurilor organizate pe o procedură simplificată care durează 10-15 zile. Alt factor este reprezentat de capacitatea limitată a funcționarilor vamali de a procesa declarațiile vamale. Sistemul de declarație vamală este digitalizat de foarte mulți ani, dar declarațiile trebuie făcute de comisionari vamali din Uniunea Europeană, chiar și în cazul ucrainenilor. Noi le-am oferit datele agenților vamali din țara noastră, dar chiar și așa 89% din transporturile ucrainene ajung în frontieră fără această declarație, iar întocmirea ei în punctul de frontieră durează 30 de minute. Dacă ar apela la agenții vamali din țara noastră, timpul s-ar reduce la 5-10 minute”, a declarat Marcel Mutescu, director general al Direcției generale proceduri vamale din cadrul Autorității Vamale Române.