ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Este binecunoscut faptul că în ultimii ani s-au răspândit concepțiile conform cărora dacii sunt singurii strămoși ai românilor, dar nu numai atât, religia dacilor fiind considerată de către unii drept un fel de precursoare a creștinismului.

În aceste condiții, adepții unor idei new-age-iste se duc în zona siteurilor arheologice dacice, mai ales la Sarmisegetuza, pentru a „se încărca de energii pozitive” sau a se „ruga”. Majoritatea celor care participă la aceste practici exotice sunt însă, botezați creștini. Din păcate pentru ei însă, aceste practici nu sunt compatibile cu creștinismul.

Acest aspect a fost subliniat cu tărie de către părintele Visarion Alexa, preot paroh al bisericii cu hramul „Pogorârea Sfântului Duh, Sfântul Nicolae – Militari”. 

„E foarte bine că există în România o tradiție a mersului la mănăstire. În concediu, omul își ia familia, se urcă în mașină și pleacă să vadă mănăstirile: în nordul Moldovei, în Ardeal, Dobrogea, peste tot. Și e foarte bine așa.  În mănăstire te poți ruga, și te poți odihni. Însă, eu nu m-aș duce să mă rog la Sarmisegetuza dintr-un singur motiv: acolo a existat o credință demoniacă pentru că dacii își omorau pe cei mai tineri și îi trimiteau în ceruri.  Decebal este un sinucigaș. El este un rege și un simbol, dar din punct de vedere al relației cu Hristos și venirea lui Dumnezeu pe pământ, eu nu pot să mă închin lui Decebal. El este un simbol al neamului românesc, dar nu un dumnezeu și nici înger păzitor.


Din punctul meu de vedere ca preot și creștin, Sarmisegetuza este un loc unde s-au făcut practici demoniace.

N-aș recomanda unui creștin să meargă să se roage pe Bucegi la Sfinx sau la Sarmisegetuza. Eu știu că există o întreagă tradiție în care se spune că sunt niște porți energetice prin Bucegi, inclusiv la Sfinx ar fi o poartă energetică 'extraordinară', cu tunele și că de-acolo va veni 'salvarea lumii'. Din punctul meu de vedere sunt basme. Cred din toată inima în Hristos și pe El L-am urmat și de-aceea sunt preot și creștin. În opinia mea, în afara lui Hristos nu există energie benefică.

Dacă vine cineva la mine și îmi spune că vin în diferite locuri să mă încarc de energie, printre care altarul de la Sarmisegetuza, atunci eu îl opresc de la împărtășanie și nici nu o să-l pot spovedi, până nu-și stabilește identitatea spirituală. Sau dacă îl vezi că poartă amulete, sau nu-știu-ce pietre, chestiuni care nu privesc ortodoxia, atunci iarăși nu-l primesc la spovedanie. Putem vorbi, dar nu mai mult. Iertarea se dă în numele lui Iisus Hristos, iar dacă omul este amestecat, atunci Hristos nu are ce căuta în această tocăniță spirituală. Biserica pe care o reprezint asta spune. Acestea sunt regulile jocului”, a afirmat părintele Visarion Alexa la B1 TV.
 
Reacțiile "dacomanilor" nu au întârziat să apară, unul dintre promotorii acestui curent comparându-l pe părintele Alexa cu teroriștii Statului Islamic, fiind făcut "habotnic" și "ignorant".
 
Cercetările arheologice au stabilit că dacii practicau sacrificiile umane, această practică fiin atestată încă din epoca bronzului.

Astfel, de exemplu în fața intrării în megaronul templului de la Sălacea (cultura Otomani), la numai 1,20 m distanță s-a descoperit o groapă cu diametrul de 1,10 m si 1,30 m adâncime, din conținutul căreia făceau parte oase de copil, un vas mare și un suport de vas.

Este vorba cu siguranță de o groapă rituală și de un sacrificiu. Tot din epoca bronzului, în cadrul necropolei de la Cândești (cultura Monteoru) s-a constat, în câteva cazuri că, înainte de a se ridica construcția funerară din piatra, în groapă au fost depuse 1-3 capete de adulți și apoi s-a procedat la înhumarea celui care îi era destinat mormântul. În alte cazuri la picioarele înhumatului s-au depus resturi incinerate a 1-2 capete omenești sau după ce înhumatul a fost acoperit cu pământ s-au depus resturi umane incinerate. Rostul unor asemenea sacrificii umane este greu de deslușit. 

Iată o serie de sacrificii umane pe care le practicau dacii și sursele acestor informații:

1. Sacrificiul în beneficiul unor divinități – Zalmoxe și un Zeu al Războiului (Herodot, IV,94; Iordanes, 41).
2. Sacrificiul la fondarea unor construcții: schelete sub locuințe, la Gradiștea (Brăila),Bordușani (Ialomița), Poiana (Galați).- 8 copii sub locuințe deși unii au putut fi înhumați aici datorită unei morți premature.
3. Sacrificiul la moartea soțului - Sighișoara-Wiettenberg, Orlea, Căscioarele.
4. Sacrificiulla moartea regilor și aristocraților era ucisă soția, poate și unii servitori:(Ștefan din Bizanț, „Lexicon”, p.337; Eustathius, 304; Pomponius Mella, II, 2, 19-21, plus descoperirea de la Agighiol) Brad, Orlea.
5. Sacrificiul sacrificarea copiilor pentru motive greu de precizat (gropile din așezări sau incinte sacre cu mai mulți copii) Grădiștea, Orlea, Poiana.
6. Sacrificii pentru obținerea de cranii (cultul craniului): Columna lui Traian plus descoperirile arheologice: Brad, Budești, Popești, Poiana.
7. Uciderea rituala a unor prizonieri: Berea (16 schelete chircite într-o groapa de la Berea).
8. Sacrificii de fecundare