ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!



Victor Roncea: Domnule profesor, dacă ar fi să sintetizați într-un compendium descoperirile cele mai importante din arhive, care ar fi primele zece din perspectiva importanței lor fundamentale pentru istoria poporului nostru?

Constantin Barbu: Dragă Victor, m-am gândit și eu că sunt într-adevăr câteva descoperiri importante dar o ierarhie nu cred că aș putea face. Dar cifra zece îmi place fiindcă, așa cum zice un mare mistic, ea conține și unul și vidul... Am căzut deja în poezea...

1. Mă gândesc la actul semnat de Mihai Eminescu, act care se află în arhivele Universității din Berlin, document obținut cu ajutorul domnului Günter Stock, președintele Academiei Germane.


Documentul din Matrikelbuch din 22 ianuarie 1875 privitor la Diploma lui Eminescu rezolvă definitiv problema studiilor universitare ale lui Eminescu și problema diplomei sale de bacalaureat. În documentele tipărite de către Universitatea din Berlin, numele lui Eminescu apare ca student la filosofie. Iar studenții universității erau acceptați ca studenți și cu diplomă de bacalaureat și fără diplomă de bacalaureat. De astăzi înainte lucrurile privitoare la studenția lui Eminescu sunt definitiv clarificate. El a fost student la Universitatea din Berlin în perioada 1872 – 22 ianuarie 1875.

Am găsit în Arhivele Naționale ale României cele două Dosare de interdicție legate de boala lui Eminescu. Anume Dosar de interdicție 968 / 1883 și Dosar de interdicție 645 /1568 / 1889. Eu am regăsit aceste dosare și le-am publicat în facsimil color inedit pentru prima dată în eminescologia din România. De atunci  le-au mai copiat niște analfabeți și analfabete, furând această informație extrem de prețioasă. Sfertodocții se prefac că sunt erudiți  (și nu citează niciodată făcând pe descoperitorii). În 13 aprilie 2015 am ținut în Academia Germană conferința Cine este Eminescu pentru Germania? Cu acest prilej delegația română a donat Academiei Germane 75 de volume din Integrala Manuscriselor Cantemir și 30 de volume din Arhiva Eminescu. Conferința Cine este Eminescu pentru Germania? Am publicat-o în cartea Constantin Barbu - Cine este Eminescu pentru Germania?. Conferință ținută în Academia Germană, 13 aprilie 2015.


Iată și actul de donație.


Arhiva Eminescu a cuprins următoarele 30 de volume:

Vol. 1. M.  Eminescu – Manuscris Nou

    
Vol. 2. M.  Eminescu – Manuscris 2270, Satz von der Erhaltung der Arbeit / Principiul conservării muncii    

Vol. 3. M.  Eminescu. Eclipsa de Viena

Vol. 4. M.  Eminescu – Dosar de interdicție 968 / 1883. Dosar de interdicție 645 /1568 / 1889

Vol. 5. M.  Eminescu . Manuscrisul 2285

M. Lazarus, H. Steinthal - Einleitende Gedanken über Völkerpsychologie

[als Einlandung zu einer Zeitschrift für Völkerpsychologie und Sprachwissenschaft]    
H. Steinthal - Assimilation und Attraction psychologisch Beleuchtet        
H. Steinthal - Assimilation und Attraction psychologisch Beleuchtet [„der Worwurf des Ateismus..."]    
H. Steinthal - Carl Philipp Moritz, Über die unpersönlichen Zeitwörter    
August Friederich Pott - Über mannichfaltigkeit des sprachlichen Ausdrucks nach Laut und Begriff
 
Vol. 6. M.  Eminescu. Eminescu și Antologia americană a lui Strodtmann

Vol. 7. M.  Eminescu. Manuscrisul 2276B

Martin Haug • Max Müller

Cosmogonie der Inder
Scrisoarea I • Rugăciunea unui Dac
 
Vol. 8. M.  Eminescu. Manuscrisul 2289. Immanuel Kant

Vol. 9. M.  Eminescu. Manuscrisul 2291

Vol. 10. M.  Eminescu. Manuscrisul 2280

Dove, Poggendorff, Petermann, du Bois Reymond,

Kiepert, Weber, Bastian, Ebel, Zeller
Über die Prinzipien der hegels’chen Philosophie

Vol. 11. M.  Eminescu.
Manuscrisul 2286

Richard Lepsius - Die Chronologie der Aegypter

Eduard Zeller - Geschichte der Deutschen Philosophie seit Leibniz

Vol. 12. M.  Eminescu. Agenda lui Eminescu.Manuscrisul 2292

Vol. 13. M.  Eminescu. Manuscrisul I, 1
1. A. Sutzu - Autopsia lui Eminescu
2. Dr. Al. Tălășescu - Creerii lui Eminescu

Vol. 14. M.  Eminescu. Manuscrisul 2277 (2r-3r)

19 nume de plante în limba dacă (după Dioscorides)

Gr. G. Tocilescu - Dacia înainte de romani

Johann Gustav Cuno - Die Skyten
H. Leo - Einige Bemerkungen über die Sprache der Geten
Lorenz Diefenbach - Origines Europaeae
August Fick - Vergleichendes Wörterbuch der Indogermanischen Sprachen
Dioscorides - De materia medica

Vol. 15. M.  Eminescu. Pedacii Dioscoridae Anazarbensis

De Materia medica (BNF, manuscrisul grec nr. 2179, secolul IX)


Vol. 16. M.  Eminescu. Eminescu Ms. 2307

August Leskien - Handbuch der altbulgarischen (altkirchenslavischen) Sprache


Vol. 17. M.  Eminescu. Helmholtz – Erhaltung der Kraft. Jordanes – Getica. Corespondență Berlin.

Vol. 18. M.  Eminescu. Manuscris 2258

Vol. 19. M.  Eminescu.Lecturi kantiene. Manuscrisul 2258

Vol. 20. M.  Eminescu. Constantin Barbu – Poezie și nihilism

Vol. 21-22. M.  Eminescu. Caietul roșu al Mitei Kremnitz. Ms. 1183 BCU Cluj. Ms. 4642 - Hieronymus Lorm BCU Cluj

Vol. 23. M.  Eminescu. Gramatica sanskrită. Manuscrisul 357 II-30-I

Vol. 24. M.  Eminescu. Gramatica sanskrită. Manuscrisul 357 II-30-II  

Vol. 25. M.  Eminescu. Gramatica sanskrită. Manuscrisul 357 II-30-III

Vol. 26. M.  Eminescu. Franz Bopp - Kritische Grammatik der Sanskrita-Sprache in kürzerer Fassung (Berlin, 1845)

Vol. 27. M.  Eminescu. Franz Bopp - Glossarium Comparativum Linguae Sanscritae in quo omnes sanscritae radices et vocabula usitatissima explicantur et cum vocabulis graecis, latinis, germanicis, lituanicis, slavicis, celticis comparantur (Berlin, 1867)

Vol. 28. M.  Eminescu. Manuscrisul 2287. Eduard Zeller - Geschichte der Deutschen Philosophie seit Leibniz
Arthur Schopenhauer - Der Satz vom zureichenden Grunde

Vol. 29. M.  Eminescu. Manuscrisul 2257
• Auxentius de Durostor - Epistola laudatorie despre Ulfila    
• Ambrosius - De fide orthodoxa contra Arrianos    
• Wilhelm Wackernagel - Gothische und Altsächsische lesestücke    
• Theodor Mommsen - Corpus inscriptionum latinarum
• Wilhelm Tomaschek - Über Brumalia und Rosalia

Vol. 30. M.  Eminescu. Goethe, Schiller, Petermann, Miklosich. Texte germane

2. Găsirea unor manuscrise originale ale lui Ioan Cassian. Iată o filă din acest celebru manuscris, publicat în Monumenta Romaniae Historica prin grija Arhiepiscopului Teodosie al Tomisului.

 


3. Găsirea unor file originale scrise de Dionysius Exiguus, manuscrisul original fiind din Vatican și, dat pentru transcript, a ajuns un palimpsest care a fost rupt în două părți, una rămânând în scriptoriu din Elveția, cealaltă parte ajungând în Franța. Tot din Dionysius Exiguus am găsit și am publicat rescripturile împăraților Merovingieni și rescriptul Împăratului Carolus Magnus. Ar trebui meditat mai adânc asupra faptului că marii împărați au „învățat teologie" studiind canoanele traduse de Dionysius Exiguus din greacă în latină.

4. Publicarea în facsimil color a manuscrisului cel mai important al lui Dimitrie Cantemir, anume Hronicul vechimei a Romano-Moldo-Vlahilor (în ediția academică există o greșeală pe care, grație manuscrisului, am putut-o îndrepta). Întregirea celor două manuscrise din care Grigore Tocilescu rupsese pagini la Moscova. Este vorba despre Sacrosanctae Scientiae Indepingibilis Imago și Loca Obscura in Catechisi.

5. Manuscris inedit din Vatican în care există, în rezumat, cuvântul lui Mihai Viteazul rostit în Catedrala de la Alba Iulia, cuvânt în care Mihai Viteazul unește cele trei țări române. Ca să se știe.

6. Am luat, ajutat de câțiva prieteni de nădejde, trei manuscrise de la Viena. Într-unul din ele există descrierea ultimelor clipe ale lui Mihai Viteazul.

7. Există un manuscris latinesc, contemporan cu Decebal, în care, într-un mic capitol, sunt descrise ultimele clipe ale marelui rege dac (fără să i se scrie numele).

8. Acte, hărți și documente de proprietate pentru Bucovina de Nord, Transnistria (actul de cumpărare de către boierii moldoveni, în vremea lui Duca-Vodă), Basarabia (Cahul, Ismail și Bolgrad), Insula Șerpilor.

9. Plăcuță de aur cu inițierea marelui rege Burebista, la Dionysopolis.

10. Câteva sute de manuscrise ale călugărilor sciți, ale cărturarilor tomitani, manuscrisele lui Ovidius (Tristele și Ponticele).

V.R.: Mă gândesc că în această săptămână veți mai publica încă zece volume de versuri. după cum ne-ați spus. Din ce colecție publicați și care ar fi titlurile lor? Sunt curios să văd coperțile cărților care totdeauna sunt extrem de interesante.

C.B.: Coperțile sunt frumoase fiindcă le imaginează prietenul meu Orlando Duinea. El se „ajută" de citate din Picasso, Magritte, Miró, Chagall... Continuăm publicarea colecției Stîlpul versului (care va avea peste 240 de volume). Titlurile volumelor 21-30 sunt următoarele:

21. iluminatul va putrezi în craniul meu

22. aerul rotund din delphi
23. zarul cade singur
24. martorul văzuse cum întrerup caligrafia
25. dementul suplinitor
26. la sfîrșitul cărții se schimbă gărzile
27. muribundul strîmbase destul galaxiile
28. clovnița neagră îmi șlefuiește mintea
29. morga goală rămîne goală
30. eram din cumplițenie

V.R.: Să  publicăm și coperțile, care sunt incitante.

C.B.: Iată și coperțile. Și în continuarea lor vom transcrie, dacă ești de acord, câte un poem din fiecare volum.




2030


am steagul
sau așa cred

ajung în mijlocul deșertului
ca să-l fabric
și-l fabric
pînă-nafara morții
pînă-nafara minții
căci altfel
nu

din cutremurul meu
ar fi domnului
o depășire

2107

străin de mine
îmi cînt singur
singurătatea denumită de mine
„singurătate”

într-un fel îmi bat joc
de vedenia mea de minte
care n-a văzut niciodată
nicio realitate
deși am ținut-o mereu
pe podul de deasupra mării negre

2224

stelele se mîncaseră
în adevăr
pînă la descreierare
și caligraful excitat
scria de sărbătoare

2341

era o repetiție-n nervi
și avea sîngele
de culoarea cerului albastru

grație sîngelui albastru
se vedea
o hartă creierească

în timp ce stau
cu creierul din hartă
sub un copac mare
deasupra cîntă privighetoarea
și nu știe nimic

2463

erau regi nenumărați
încă de la marginea chiliocosmului
atît de-ndepărtate erau
regatele lor
că împăratul credea
că sînt păsări negre
și așa le vedea
fără să le mai numere

cu numărătoarea
se ocupa mintea
dar mintea era smintită
iarăși

2567

nu mai știam zgomotul cu cifru
în care înflorea vidul
de la primul la ultimul vers
dacă nu venea îngerul
din greșeală
cel cu zarurile
bine șlefuite de vid

așa era șlefuirea
că zarurile erau fără fețe
cubul părea o sferă
și sfera șlefuită pînă la un punct mare
și punctul atît de mare
și-atît de gol
pe dinăuntru
încît vidul se mărea
și era mai pur
depășind orice descompunere stranie

2623

au putrezit împărații
pe scară
și nu e scara lor

scara era de lemn
de lemn
de la-nceput
cînd grecii aveau
toată materia
și le-o dădeau perșilor
ca să-nnebunească
dar
fără strălucire

2766

zgripțuroaica zbura în fine-n sine însăși
o singură dată

atît era de mare
zgripțuroaica
și doar se depășise
de multe ori
dar numai în bătaie de joc

altfel – nu

în plisc
zgripțuroaica nu ținea nimic
dar zbura
deasupra
mării negre
crezînd
că-i cade totul din plisc

2821

firimituri de pîine
pe masă
or fi din pîinea cea mai mare
n-or fi
eu răspund ce vreau eu
fiindcă eu am pus întrebarea
fiind singur
chiar mai singur decît singurul

nimeni nu știe de nimeni nimic
galaxiile se rotesc degeaba
și fac ce vor ele
fără să știe

mor chiliocosmii
și n-au nicio fotografie

2918

cînd mergeam cu tarasteaua
puteam să număr meteoriții
sau să nu-i număr

numărul lor era
atît de mare
încît nu mai aveau număr

ei cădeau ori zburau
din toate timpurile
deodată
și treceau din galaxie-n galaxie
dar n-a văzut nimeni
fiindcă toți
împărțeau bani
cu azilul de nebuni
și erau miliarde
și n-aveau
nicio duminică

V.R.: Știu că pregătiți de câțiva ani actele Sinodului de la Niceea din anul 325, cu celebrele lor liste, în latină, greacă, coptă, siriacă, arabă și armeană. Este un vechi proiect mental de mare rafinament al Arhiepiscopului Teodosie. Știu că în ultimul an ați primit peste 180 de manuscrise cu listele mitropoliților participanți la Sinodul de la Niceea. Erați foarte bucuros și mi-ați spus că numele mitropolitului Marcus al Tomisului apare în listele celei mai vechi și în toate aceste limbi latină, greacă, coptă, siriacă, arabă și armeană. Înaltpreasfinția Sa Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului și urmașul lui Marcus, Mitropolitul Tomisului din vremea Sinodului de la Niceea, pregătește el însuși o amplă lucrare de aproximativ 3000 de pagini. Subiectul: Marcus, Mitropolit al Tomisului, primul Sinod de la Niceea din anul 325. Care este stadiul arhivei Sinodului de la Niceea? Din ce se compune această arhivă? Când începe publicarea ei?

C.B.: Arhiva Sinodului de la Niceea, la care se lucrează de mai mulți ani sub îndrumarea, grija și stăruința Arhiepiscopului Teodosie, va conține aproximativ 325 de volume, în limbile latină, greacă, coptă, siriacă, arabă și armeană. Sunt manuscrise din arhive celebre adunate din cărți cu bibliografii excepționale, cele mai vechi manuscrise fiind din secolul VI. Manuscrisele Sinodului de la Niceea se publică în colecția Monumenta Romaniae Historica. Știind că ai o bună pasiune pentru manuscrise vechi și imagini puternice, vom publica spre bucuria elitei ortodoxe din România câteva imagini cu numele mitropolitului Marcus al Tomisului.

Iată o filă dintr-un manuscris din anii 500:



Iată o filă dintr-un manuscris din anii 700:


Iată și o filă, din Vatican, din anii 800:

Arhive germane, anii 800:


În Arhivele St. Gallen, anii 800:

Manuscris în arhivele de la Viena, anii 800:


Există în arhivele europene manuscrise celebre și certe în care apar numele mitropoliților, episcopilor și arhiepiscopilor Tomisului: Sinodul I de la Niceea, anul 325, Marcus Metropolitanus Tomensis; Sinodul I de la Constantinopol, anul 381, Gerontius Tomensis (episcop Scythiae); Sinodul de la Efes, anul 431, Timotei, episcopus provinciae Scythiae, episcopus provinciae Scythiae civitatis tomorum, episcop al eparhiei Sciției.

La Sinodul de la Efes din anul 431 participă Timotheus, episcop al eparhiei Sciției, poleos Tomeon.

La Sinodul de la Chalcedon din anul 451, participă Alexander, episcopul tomitanilor.

De rememorat: în anul 325, în Tomis, Marcus era mitropolit.

În anii 399-400, Theotimus I era episcopos metropolites.

În anul 458, Theotimus II este episcopus metropolitanus.

În anul 520, Paternus este misericordia Dei episcopus provinciae Scythiae metropolitus.

În secolul IX există un Tome metropolis anonim.

În secolul X-XII Anicetus este mitropolit ca și Vasile, mitropolit în secolul XI.

Am adunat documente și acte din cele mai celebre arhive și biblioteci ale Europei.

Sper ca toți ierarhii mari ai Bisericii Ortodoxe Române să-și liniștească mințile și să fie fericiți că la Sinodul I de la Niceea, din anul 325, am participat și noi prin Marcus, Mitropolitul Tomisului.

V.R.: De-abia aștept, domnule profesor, publicarea celor 325 de manuscrise despre care vorbiți. Mi-ați spus că în acest an vor fi tipărite peste 100 de volume. Și că împreună cu Academia Tomitană sunteți în posesia tuturor celor 325 de manuscrise (cifră simbolică, nu?). După cum aștept cu mare nerăbdare și interes absolut și lucrarea de 3000 de pagini a Arhiepiscopului Tomisului, Înaltpreasfinția Sa Teodosie, despre care am auzit...