ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Un proiect de lege al guvernului liberal din Canada, care ar obliga companiile de social media să plătească mass-media canadiană pentru conținutul de știri partajat pe platformele lor, a fost adoptat săptămâna trecută de Camera Comunelor, în ciuda unei reacții masive din partea criticilor, potrivit LifeSiteNews.

Proiectul de lege C-18 - numit și „Legea privind știrile online" - a trecut miercurea trecută de cea de-a treia și ultima lectură în Camera Comunelor și a fost trimis rapid la Senat, unde a trecut apoi de prima verificare.

Proiectul de lege este adoptat cu sprijinul deplin al liberalilor aflați la guvernare sub conducerea premierului Justin Trudeau, precum și al Partidului Nou Democrat (NPD), de stânga, și al Blocului Quebecois.  

Urmărirea rapidă a proiectului de lege vine în ciuda faptului că acesta a fost criticat i ca fiind un atac la adresa presei independente, unii avertizând că ar putea duce la „moartea" presei libere din Canada. 

Proiectul de lege C-18 a fost introdus în Camera Comunelor de către ministrul Patrimoniului lui Trudeau, Pablo Rodriguez, în aprilie 2022, și urmărește să implice platformele de socializare Big Tech, precum Facebook și Google, în reglementarea conținutului internetului în Canada.   

Potrivit textului proiectului de lege, agențiile de știri care primesc eticheta de „organizație jurnalistică canadiană calificată" ar putea beneficia de clasamente favorabile pe platformele Big Tech și ar avea chiar dreptul la o „compensație echitabilă" ori de câte ori conținutul lor de știri este partajat pe astfel de site-uri. 

Chiar și gigantul social media Facebook a criticat proiectul de lege, avertizând guvernul că acesta va duce la inaccesibilitatea conținutului de știri pentru canadieni.

Dacă acest proiect de lege va deveni lege, creând forme de răspundere financiară fără precedent la nivel global pentru link-uri sau conținut de știri, am putea fi forțați să ne gândim dacă vom continua să permitem partajarea conținutului de știri pe Facebook în Canada, așa cum este definit în cadrul Online News Act", a declarat Marc Dinsdale, care ocupă funcția de șef al parteneriatelor media pentru Facebook în Canada.  

Parlamentarii Partidului Conservator din Canada (CPC) au criticat, de asemenea, proiectul de lege și implicațiile sale pentru o presă liberă și corectă.

„Pur și simplu, această lege ar forța Facebook, Google și alte companii de internet să acorde prioritate CBC (Canadian Broadcasting Corporation) și altor canale de știri aprobate de guvern pe feed-ul nostru în detrimentul platformelor mai mici de știri alternative care ar putea fi mai critice față de viziunea NPD-Liberal despre lume", a declarat deputatul CPC Brad Redekopp în timpul dezbaterii despre proiectul de lege săptămâna trecută. 

Michael Geist, care ocupă catedra de cercetare în domeniul legislației privind internetul și comerțul electronic la Universitatea din Ottawa, a comentat într-o postare recentă pe blog că faptul că proiectul de lege C-18 a ajuns în Camera Comunelor este o "rușine".  

„Guvernul a întrerupt dezbaterea la a doua lectură, a exclus în mod activ zeci de potențiali martori, a extins proiectul de lege la sute de radiodifuzori care s-ar putea să nici nu producă știri, a denigrat serviciile de știri online ca fiind "nu știri adevărate" și a dat din umeri încălcările legislației internaționale privind drepturile de autor", a acuzat expertul. 

Canada, la fel ca multe națiuni occidentale, a înregistrat în ultimii ani o creștere a presei independente de știri online, în condițiile în care încrederea în mass-media tradiționale a scăzut vertiginos. 

Potrivit lui Derek Fildebrandt, care este editorul și directorul general al publicației independente Western Standard, proiectul de lege C-18 este un atac direct la adresa presei care nu primește finanțare guvernamentală.

„În toate scopurile practice, modul în care canadienii consumă mass-media va avea ceasul dat înapoi cu 30 de ani [cu proiectul de lege C-18]. Nu veți mai citi știrile pe telefon sau pe tabletă dimineața. Pregătiți-vă să plătiți un abonament zilnic la un ziar fizic de modă veche pentru a citi dimineața și rezervați-vă o oră liberă după cină pentru a vă așeza și a urmări știrile de seară la televizor", a scris Fildebrandt într-o postare recentă pe blog.  

„Ar însemna moartea noilor mijloace de comunicare în Canada, așa cum le cunoaștem". 

Fildebrandt a folosit o analogie cu un „băiat de hârtie" pentru a explica de ce, în opinia sa, proiectul de lege C-18 nu are sens.

„În 2022, Facebook este noul paperboy. Acesta livrează produsul editorului către cititori, iar editorul poate încerca apoi să îi transforme în abonați și să vândă reclame", a remarcat Fildebrandt. „Dar Legea privind știrile online ar impune ca băiatul nostru de hârtie din 2022 (Facebook), să plătească editorului pentru privilegiul de a le distribui produsul în locul lor."

Observând modul în care această problemă s-a prezentat deja, Fildebrandt a scris: "Legea privind știrile online a fost în mare parte ignorată de mass-media tradiționale, deoarece a fost creată de mass-media tradiționale, pentru mass-media tradiționale. Dacă va trece, aceștia sunt oamenii pe care va trebui să vă bazați pentru "știrile" dumneavoastră".

Proiectul de lege C-18 este doar unul dintre multiplele proiecte de lege privind reglementarea internetului prezentate de guvernul Trudeau.

Proiectul de lege foarte controversat C-11, care s-a confruntat, de asemenea, cu critici imense pentru implicațiile sale asupra libertății de exprimare, a trecut recent de a doua lectură în Senat.

Criticii au avertizat de mult timp că proiectul de lege C-11 va înăbuși libertatea de exprimare online și chiar și giganții Big Tech YouTube și Apple, care au o istorie de cenzură, au îndemnat Senatul să blocheze adoptarea proiectului de lege.