Faptul că Guvernul aplică dublul standard în măsurile pe care le impune pentru pretinsa limitare a răspândirii coronavirusului este dovedit, încă o dată, de HOTĂRÂREA CNSU nr. 49 din 13.10.2020 privind propunerea prelungirii stării de alertă și de Anexa nr. 1 conținând Măsurile de prevenire și control a infecțiilor propuse a se aplica pe durata stării de alertă. Concret, această anexă interzice organizarea de mitinguri, demonstrații și procesiuni în aer liber și a activităților culturale, artistice, sportive în spații închise (punctul 12), dar permite organizarea de reuniuni electorale în contextul apropierii alegerilor parlamentare (punctul 28). În ceea ce privește mitingurile, la punctul 27 aflăm că cele organizate în condițiile Legii nr. 60/1991 sunt totuși permise, însă doar în limita a 100 de participanți și cu respectarea unui întreg set de măsuri de protecție și igienă. 

Limitarea libertății religioase și a libertății de mișcare în ceea ce privește procesiunile este propusă încă o dată de CNSU, deși aceste măsuri au fost deja contestate în instanță, fiind considerate nelegale și neconstituționale.

„19. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor și rugăciunilor colective, se desfășoară în interiorul și/sau în afara lăcașurilor de cult cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne.

20. În condițiile pct. 19, pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni și/sau pelerinaje religioase este permisă numai cu participarea persoanelor care au domiciliul sau reședința în localitatea unde se desfășoară respectiva activitate.

21. Se propune interzicerea participării la procesiunile și/sau pelerinajele religioase prevăzute la pct. 19 a persoanelor care nu au domiciliul sau reședința în localitățile în care se desfășoară aceste activități”, se arată în Anexa 1 a Hotărârii CNSU nr. 49 din 13.10.2020.

La capitolul 23, „se propune interzicerea organizării de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc.)”.

Pe de altă parte, „procesiunile” electorale sunt permise, chiar dacă, în mod evident, într-o campanie electorală candidații se plimbă și între județe, spre deosebire de pelerinii ortodocși, care n-au voie.

„Se permite organizarea și desfășurarea evenimentelor/întrunirilor în cadrul campaniei electorale cu obligația organizatorilor de a asigura respectarea următoarelor măsuri:

a) purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, de către toți participanții la evenimente/întruniri;
b) efectuarea triajului observațional și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care intră/sosesc în spațiul în care se desfășoară evenimentele/întrunirile;
c) menținerea distanței fizice de minimum 1 metru între participanții la evenimente/întruniri, inclusiv cele desfășurate pe stradă sau din ușă în ușă;
d) afișarea regulilor de acces și de protecție individuală în locuri vizibile în spațiile în care se desfășoară evenimentele/întrunirile;
e) limitarea numărului participanților la maximum 20, în cazul evenimentelor/întrunirilor/acțiunilor desfășurate în spațiu închis și a duratei acestora la maximum două ore;
f) limitarea numărului participanților la maximum 50, delimitarea prin semne vizibile a perimetrului și asigurarea unei suprafețe de minimum 4 mp/persoană, în cazul evenimentelor/ întrunirilor/acțiunilor desfășurate în aer liber;
g) limitarea numărului persoanelor care se deplasează în grup sau formează un grup la maximum 6, în cazul acțiunilor desfășurate pe stradă;
h) limitarea numărului persoanelor care compun echipele la maximum 2, în cazul acțiunilor din ușă în ușă;
i) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie materialele de propagandă electorală, înaintea începerii acțiunii;
j) aplicarea regulilor de igienă colectivă și individuală pentru prevenirea contaminării și limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2”, se arată la punctul 28 din Anexa 1 a Hotărârii CNSU nr. 49 din 13.10.2020.

Cum ceea ce le este permis politicienilor nu le este permis și cetățenilor, la punctul 29 aflăm că „se propune menținerea interdicției de circulație în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri”.

Având în vedere că în situații identice membrii Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU) propun măsuri diametral opuse, nu putem concluziona decât că ele sunt dictate de interesul politic sau de incompetența celor care taie și spânzură peste capetele românilor și în paralel cu legile și Constituția României, pe care le eludează. Indiferent de motivația acestor propuneri, caracterul lor nelegal și discriminatoriu rămâne ca o tristă constantă.