ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Academia Română anunță, prin intermediul unui punct de vedere, publicat pe site-ul instituției, că "a luat act cu îngrijorare de propunerile formulate în cadrul celor trei variante ale Planului-cadru pentru învățământul gimnazial din România de către Institutul de Științe ale Educației și care se află acum în dezbatere publică".

Practic, măsurile propuse de Institutul de Științe ale Educației sunt dispariția singurei ore de limba latină în gimnaziu, la clasa a VIII-a, amputarea unei ore de limba și literatura română la clasele a V-a și a VI-a
și diminuarea drastică a numărului de ore de istorie, oricum insuficiente în urma reducerilor impuse de ultimul plan-cadru din 2001.

"Semnalăm că toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt materii cu un puternic caracter identitar, contribuind împreună la dezvoltarea conștiinței naționale, europene și umaniste a tinerei generații. Studiul limbii latine, limbii și literaturii române și istoriei (naționale și universale) oferă copiilor repere existențiale, orientându-i ca cetățeni ce aparțin unui popor european, vorbitori ai unei limbi de origine latină, înrudită cu alte câteva limbi europene descendente din același trunchi comun, purtători ai unor valori culturale și etnice care s-au aflat întotdeauna în deplin respect și armonie cu valorile altor popoare", spune Academia în punctul de vedere transmis ministrului. Identitatea românească nu poate fi înțeleasă fără componenta sa latină, indentitatea europeană, la rândul ei, nu poate ignora această componentă", se arată în documentul Academiei.

Cu această ocazie, "Academia Română atrage deci atenția asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine și diminuarea numărului de ore la limba și literatura română și istorie, discipline care, alături de componenta lor identitară amintită, au cea mai importantă vocație formativă dintre toate disciplinele - dacă ar fi să amintim numai dezvoltarea gândirii logice, a capacității de exprimare, a creativității, a spiritului civic și a celui democratic, înțelegerea integratoare, în spiritul valorilor umaniste. Vârsta gimnazială, cuprinsă între 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltării unei personalități armonioase, deopotrivă sensibilă, rațională și creativă. Istoria cu deosebire oferă o perspectivă largă asupra realității, situată în orizontul devenirii, și asigură, astfel, cadrul de integrare și capacitatea de a răspunde provocărilor prezentului. Limba și literatura română dezvoltă capacitatea de înțelegere a noțiunilor, conceptelor, fenomenelor, dar și sensibilitatea, bunul gust, receptarea estetică. Și, desigur, atât de necesara capacitate de exprimare corectă și de structurare a unui discurs cu sens. Latina consolidează cunoștințele de gramatică, de logică, furnizează terminologia pentru majoritatea științelor exacte și, nu în ultimul rând, este purtătoarea unor valori care au stat la baza construirii civilizației europeane moderne și contemporane".

Întreg documentul făcut public de Academia Română poate fi consultat AICI.

Procesul de elaborare a planului-cadru pentru învățământul gimnazial este în derulare, termenul asumat pentru adoptarea acestuia prin ordin de ministru fiind sfârșitul lunii februarie. Până în acest moment nu a fost luată o decizie anume, iar dezbaterea pentru găsirea celor mai bune soluții continuă.

"Propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII au generat o vie dezbatere publică, ceea ce mă bucură foarte mult, pentru că arată interes și preocupare în societate. Aceasta a fost și ideea cu care am pornit la drum, aceea de a fi deschiși, transparenți, de a dezbate și de a-i asculta pe toți cei implicați și interesați de subiect. Am primit 18.000 de opinii prin chestionarul online, iar acestora li se adaugă cele formulate în cadrul dezbaterilor județene, precum și cele expuse de grupul consultativ pe care l-am înființat în decembrie 2015", a declarat ministrul Educației, Adrian Curaj, pe site-ul MEC.