ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


„Din exterior, viața ca dansator de balet clasic ar putea părea să se desfășoare în primul rând pe scenă. Dar dansatorii își petrec o mare parte din viața profesională în culise, lucrând cu antrenori, profesori și colegi de încredere pentru a-și perfecționa meșteșugurile. De înțeles, dansatorii vor face tot posibilul să găsească un antrenor care să-i ducă la următorul nivel, o recompensă pe care o aseamănă cu o medalie de aur.

Antrenoarea artistică principală Magdalena Popa a fost „aur” artistic pentru generații de dansatori de elită ai Baletului Național al Canadei, cu care a format relații de-a lungul vieții.

Fostul dansator principal Greta Hodgkinson a numit-o „o comoară” a companiei și nenumărați alții îi laudă intuiția, atenția la detalii și experiența bogată în performanță ca fiind calități neprețuite ale coaching-ului ei.

Magdalena Popa se retrage din personalul artistic cu normă întreagă luna aceasta, după 40 de ani la Baletul Național, deși va rămâne în funcția de consilier artistic.

„Dragostea și pasiunea Magdalenei pentru această formă de artă sunt inspiratoare”, spune Hope Muir, director artistic Joan și Jerry Lozinski.

„Ea a avut un impact de neșters asupra companiei și a jucat un rol esențial în modul în care artiștii noștri spun povești pe scenă. Ea va face întotdeauna parte din familia National Ballet și aștept cu nerăbdare oportunitățile de a o invita înapoi pentru a-i antrena pe dansatorii noștri principali în multe dintre rolurile pe care le cunoaște atât de bine, continuând tradiția de grijă și excelență pe care o aduce în studio.”

Născută în România, Magdalena Popa a fost o prima balerină celebră la nivel internațional, salutată de ziarul francez L’Humanité drept „una dintre marile vedete ale timpului nostru”.

Contemporană a lui Rudolf Nureyev și Natalia Makarova, a interpretat aproape toate rolurile din repertoriul clasic cu companii precum - Opera din Bucursti, the Bolshoi and Kirov Ballets, London Festival Ballet, Les Ballets de Monte-Carlo, the Festival de Champs-Élysées . La Festivalul Champs-Élysées din Paris, a fost distinsă cu Steaua de Aur în 1965, considerată echivalentul unui premiu al Academiei de dans. Magdalena Popa a primit cea mai mare onoare a României, Ordinul Steaua României, în 2002.

Magdalena Popa a fugit dintr-un regim represiv din România, lăsându-și cariera în urmă și s-a alăturat Baletului Național în calitate de Mistress de balet în 1982.

A devenit maestru principal de balet în 1984 și a fost numită antrenor artistic principal în 2005.

Magdalena Popa a făcut parte din juriile internaționale pentru concursuri de balet și a a pus în scenă și a produs balete în întreaga lume.

„Magdalena a fost o lumină călăuzitoare pentru mine și pentru mulți alți dansatori de-a lungul carierei noastre”, spune dansatorul principal la baletului canadian Heather Ogden.

„Îmi amintesc când am avut ocazia să lucrez cu ea pentru prima dată, am fost atât de inspirat de frumusețea și grația ei, dar și de cunoștințele incredibile despre structura pe care le-a adus în studio. Ea m-a învățat multe lecții neprețuite despre cum să abordez un rol, cum să fiu artist și cum să fiu puternic mental pe scenă și în viață.”

Magdalena Popa își descrie filosofia de coaching în termeni de „construire a unei piese de artă”, în timp ce îi îndrumă pe dansatori către cea mai înaltă expresie a ei înșiși ca artiști.

Ea spune:

„Ceea ce contează nu este doar să stăpânești tehnica și să ai un răspuns prompt, dar mecanic, la coregraf. De asemenea, ai nevoie de o înțelegere profundă a rolului pe care îl interpretezi i și a ceea ce reprezintă acesta, atât din punct de vedere intelectual, cât și din punct de vedere muzical. Trebuie să duci dansul la un nivel superior de percepție și abia apoi să-ți transformi corpul într-un „instrument” prin care poți comunica cu oamenii și să faci publicul să perceapă acest amestec de muncă, idei, pasiune și orice altceva.”

Pentru dansatorii Baletului Național Canadian generozitatea, cunoștințele și angajamentul Magdalenei Popa au lăsat o impresie de neșters.

„Magdalena a devenit ca o familie pentru mine și sunt mereu recunoscătoare pentru generozitatea și dragostea ei”, spune Ogden. „Ea m-a ajutat să invăt să fiu balerină, m-a ajutat să-mi revin după accidentări, m-a restabilit după două concedii de maternitate și rareori ratează un spectacol!

Am amintiri frumoase despre pregătirea multor balete împreună, inclusiv primul meu rol in Lacul Lebedelor în calitate de tânără balerină, și este minunat să putem pregăti acum, împreună, acest nou Lac al Lebedelor și să ne bucurăm de pasiunea și grija pe care le pune în toate. Îmi va fi foarte dor de ea și mă bucur că se va întoarce în continuare pentru a ne oferi îndrumarea ei tuturor.”

Articolul de mai sus este semnat de Caroline Dickie, purtator de cuvânt la National Ballet of Canada, și a fost tradus de Observatorul de Canada.

Cine este Magdalena Popa?


Prin mama ei este urmașa a pașoptistului Axente Sever, colaboratorul lui Nicolae Bălcescu. Prin tatăl ei este nepoata prof. Șerban Popa care a făcut parte din grupul celor care s-au ocupat de construirea Ateneului Român și apoi de activitățile artistice din cadrul acestei instituții. Mama ei a fost pianistă iar tatăl doctor în științe fizico- chimice având diploma la Universitatea din București și apoi la Sorbona –Paris.

Uluitoarele ei calități artistice s-au manifestat din frageda copilărie atrăgând atenția profesorilor coregrafi: Elena Penescu-Liciu și apoi Anton Romanovski care o considerau „un bulgăre de aur”.

Integral la Observatorul