Comisia Europeană a arătat că 9% dintre produse aveau o compoziție diferită, deși partea din față a ambalajului era identică. Nu au fost înregistrate decalaje între Est și Vest în privința compoziției produselor de marcă. Studiul a fost realizat în 19 state ale UE iar România nu a fost inclusă.

Centrul Comun de Cercetare (serviciul intern al Comisiei pentru știință și cunoaștere) a analizat aproape 1 400 de produse alimentare din 19 state membre ale UE și a arătat că 22% din produse aveau o compoziție diferită, în pofida faptului că partea din față a ambalajului era similară. Deși partea din față a ambalajului era identică, 9% din produse erau realizate din materiale diferite.

Tibor Navracsics, comisarul pentru educație, cultură, tineret și sport, responsabil cu Centrul Comun de Cercetare, a declarat: „Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est și vest în ceea ce privește compoziția produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziție clar diferită, deși erau comercializate sub mărci identice sau similare.”

Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „În cadrul pieței unice europene nu vor exista standarde duble. Atunci când își vor face cumpărăturile, consumatorii europeni vor putea avea încredere deplină că ceea ce văd este și ceea ce cumpără.”

Biscuiți, sucuri sau șampon la dublu standard

Studiul a evaluat 1 380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eșantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE, informează Comisia.

În marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele: 23% din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită.

Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.

La sondaj au participat Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Țările de Jos. România nu a fost inclusă în studiu.

În continuare, Comisia Europeană lansează o nouă cerere de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane de euro.