ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Dorin Cioabă, autointitulatul rege al romilor, a anunțat că va da în judecată Biserica Ortodoxă Română  pentru perioada în care Biserica ar fi contribuit la sclavia romilor din România, conform ProTV.

„Credem noi că trebuie să se facă puțină lumină în situația aceasta. De 167 de ani de când romii au fost dezrobiți, Biserica Ortodoxă nu a făcut nimic și nu și-a cerut niciodată scuze public și tot mușamalizează acest subiect. O să spunem în conferință și de ce. Am cerut public și prin diverse proiecte, pentru că au fost o serie de proiecte cu fonduri elvețiene pe care ei le-au refuzat, pentru că n-au vrut să pună la dispoziție documente”, a spus Dorin Cioabă.

„A venit vremea să recunoască public faptul că au ținut în robie conunitatea de romi, fără să recunoască faptul că au făcut mult rău neamului. Și nici scuze nu și-au cerut public. Papa a făcut un asfel de gest în timpul vizitei în România și și-a cerut scuze în numele Biserici Catolice”, a mai spus Dorin Cioabă în anunțul făcut despre Conferința Romilor Europeni, eveniment care va începe pe 1 martie, în Sibiu.

Iată răspunsul BOR:
 
„Dacă ignorăm complexitatea realului și a istoriei, reducând totul la câteva idei simplificatoare, dacă sfidăm realitatea încercând să judecăm și să tranșăm trecutul cu un instrumentar total inadecvat acestuia, cel al sensibilităților, al actualelor drepturi civice, al avansului cunoașterii și al logicii prezentului, ca și cum acest instrumentar ar fi aplicabil și unor lucruri din afara experienței sociale în care a apărut, atunci ne aflăm cu certitudine în fața unui șir nesfârșit de dileme coborâtoare pe firele milenare ale istoriei. 

Cum vom putea îndrepta, de pildă, atâtea cruzimi și nedreptăți strigătoare la cer consumate în antichitate, în Evul Mediu, în Renaștere, în timpul sângeros al Revoluției Franceze, al Holocaustului nazist și sinistrului Gulag comunist sau în oricare epocă istorică ale cărei reverberații oricât de sublimate ajung încă supărător până la noi? Cum vom putea rescrie istoria în așa fel încât ea să se transforme într-un senin prezent continuu, edificat utopic pe ștergerea radicală a accidentatului relief cultural, social și moral al trecutului? 

Nu este nevoie de un doctorat în istorie universală pentru a afla că lumea, până relativ recent în epoca modernă, a fost organizată strict pe principii ierarhice care structurau piramidal societatea, formată din varii categorii de oameni incluse în sistemul politico-social al vremurilor. Așa a funcționat lumea multe mii de ani, conceptul de autonomie personală sau de persoană juridică apărând foarte târziu. 

În acest context și doar în el poate fi și trebuie înțeleasă și „robia romilor”. Ține de onestitate intelectuală și morală să spunem public și răspicat că nu toți romii erau robi, că nu toți robii din Țările Române erau romi și că robi au fost și foarte mulți români, tătari sau turci în aceeași epocă și în același spațiu geografic.

Așa cum limpede și documentat a arătat în mesajul transmis cu ocazia împlinirii a 160 de ani de la Dezrobirea Romilor în Principatele Române și Părintele Patriarh Daniel, << o cercetare onestă a fenomenului „robiei romilor” din Țările Române trebuie să aibă în vedere contextul internațional al epocii, nu doar pe cel local. Robia a făcut parte din viața socială a Țărilor Române medievale în aceeași măsură în care a fost o instituție a societăților învecinate: Imperiul Bizantin, Serbia, Bulgaria, Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic, Rusia țaristă, dar și la nivel mai larg: America latină, Statele Unite ale Americii, Franța, Marea Britanie, țări în care s-a dezvoltat mișcarea aboliționistă (de abolire a sclaviei), dar care la rândul lor nu au reușit eradicarea sclaviei decât aproximativ în aceeași perioadă ca și în Țările Române sau chiar după Țările Române. Mai trebuie spus că fenomenul robiei țiganilor din Țările Române prezintă diferențe de înțelegere față de sclavia practicată în țările atlantice sau în coloniile unor imperii occidentale, unde sclavii nu aveau atât de multe drepturi precum robii de etnie romă din Țările Române. 

Principala caracteristică a instituției robiei în Țările Române se referă la lipsa de personalitate juridică a individului aflat în această categorie socială. Totuși, în toată perioada robiei în Țările Române romii nomazi erau liberi să colinde țara și să-și practice obiceiurile. În schimb, romii care aveau o slujbă fixă, adică o activitate statornică, erau obligați să stea în aceeași localitate. Deși etnia romă avea cel mai mare număr de robi, în epocă existau robi și din alte etnii și chiar robi români. 

Vânzarea sau răscumpărarea robilor, ori pedepsele fizice aplicate robilor romi constituiau norma juridică a vremii, deoarece robii români suportau aceleași pedepse ca romii, nefiind nicio discriminare în privința aceasta. 
Dincolo de prevederile formale ale legilor vremii, Biserica Ortodoxă Română a sprijinit minoritatea romă în diferite moduri, așa cum reiese din documente istorice ale aceleiași vremi.

Dezrobirea socială a romilor a fost un proces complex care, pe lângă acordarea libertății individuale, a inclus și stoparea nomadismului, implicarea romilor în agricultură și integrarea lor în comunitățile rurale și urbane.
Dezrobirea i-a găsit însă pe robii de etnie romă nepregătiți. Deși eliberați în mod juridic de robie, cei mai mulți romi au rămas pe lângă mănăstirile unde fuseseră odinioară robi, formând sate întregi de romi, care există până astăzi în apropierea imediată a mănăstirilor, sau a fostelor case boierești. Aceștia îi ajutau pe proprietarii de pământ la muncile agricole, în schimbul unor anumite sume de bani sau alimente, iar cu timpul unii au devenit stăpâni pe terenul pe care locuiau. Cei care practicau diferite meserii s-au stabilit pe lângă târguri și sate, practicându-și în continuare meșteșugurile și tradițiile. Despre toate acestea mărturisesc, cu recunoștință, chiar romii înșiși care, de pildă, țin să sărbătorească marile evenimente din istoria lor în preajma Mănăstirii Bistrița din Mitropolia Olteniei (județul Vâlcea). >>

În legătură cu solicitarea unor despăgubiri, „logica” acestui demers ar putea include în potențiala categorie a „despăgubiților” și o largă majoritate a locuitorilor României de azi care ar putea solicita despăgubiri de la urmașii identificabili ai voievozilor și boierilor pentru iobăgia practicată în fostele Țări Române, sau chiar de la statul român însuși care exista latent în realitatea adesea crudă și nedreaptă a diverselor epoci istorice din spațiul carpato-danubiano-pontic. 

În cheia post-modernă și ideologică a reparării unor nedreptăți consumate la scara societății umane, ar putea părea nedrept să selectăm doar o anumită categorie de fapte, precum „robia romilor”, și să aplicăm această cheie de judecată doar unei singure instituții, Biserica Ortodoxă Română.

În realitate, aceasta desfășoară numeroase proiecte sociale prin care vine în ajutorul romilor care au o situație financiară precară. Prin programele desfășurate se acordă asistență medicală, consiliere psihologică, ajutor material pentru prevenirea abandonului școlar și îmbunătățirea traiului zilnic.
Biserica sprijină comunitățile de romi prin tipărirea cărților de cult în limba romani. În Arhiepiscopia Bucureștilor a fost tipărită prima Carte de Rugăciuni în limba romani în anul 2006, iar un an mai târziu a fost imprimat un CD cu Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur tot în limba romani.
Hirotonirea teologilor de etnie romă și construirea lăcașurilor de cult pentru comunitățile rome din țară reprezintă un alt mod de sprijinire al persoanelor din această comunitate.
Începând cu anul 2008 s-a intensificat slujirea în limba romani, fiind dezvoltate ectenii, răspunsuri liturgice și alte slujbe în limba etniei rome.
Pe lângă aceste aspecte, Biserica dezvoltă constant proiecte și programe sociale care vin în ajutorul persoanelor de etnie romă.

Biserica Ortodoxă Română contribuie la eforturile de integrare și ajutorare a romilor prin următoarele programe:

– oferirea de locuri speciale pentru elevii și studenții romi în școlile teologice;
– încurajarea hirotoniilor de teologi romi pentru comunitățile de romi (există preoți romi pentru comunități rome în: București, Râmnicul Vâlcea, Slobozia și Bacău, dar există și o mulțime de preoți romi care păstoresc parohii ortodoxe românești, precum și clerici romi slujitori în mănăstiri românești);
– construirea de biserici pentru comunitățile de romi din mediul urban și rural;
– organizarea de programe social-filantropice și misionare pentru comunitățile de romi sau alte programe în care au fost incluși, fără discriminare, beneficiari romi (ex. programul derulat de Biserica Ortodoxă Română în parteneriat cu Organizarea de Integrare a Minorităților (OIM) pentru romii victime ale deportărilor și urmașii defavorizați ai acestora, programele Centrelor eparhiale: Iași, Craiova, Alba și Severin);
– oferirea de sprijin pentru familiile de romi afectate de inundații în anii anteriori;
– includerea în programul Alege Școala a tinerilor romi cu situație materială precară și rezultate bune la învățătură;
– Înființarea unui Birou de catehizare a romilor la Râmnicul Vâlcea, tipărirea de cărți de rugăciuni și catehism în limba romani, editarea de materiale audio și video în limba romani;
– includerea romilor în programele de reintegrare socială derulate de eparhii, de calificare sau reconversie profesională;
– angajarea tinerilor romi în structurile de economie sociale înființate de unele eparhii;
– oferirea de asistență și servicii religioase gratuite pentru botezul pruncilor familiilor rome sărace (București, Cluj, Galați);
– organizarea de comunități parohiale în cartierele orașelor sau în localități cu populație majoritar romă;
– asistență medicală gratuită în campania Sănătate pentru Sate, a Patriarhiei Române. Concludent este faptul că peste 30% dintre asistații sociali ai Arhiepiscopiei Bucureștilor sunt romi.

În același mesaj invocat mai sus, Părintele Patriarh a accentuat și faptul că „astăzi, conform datelor statistice, în România există cel mai mare număr de romi din Europa, dovedind și prin aceasta că poporul român a fost și este ospitalier și tolerant față de romi, dar și față de toate minoritățile etnice din România. 

De aceea, suntem chemați împreună, instituții ale Statului, Biserică și societate să contribuim fiecare la cunoașterea obiectivă a adevărului istoric, să privim critic ceea ce a fost negativ în trecut și să contribuim în prezent la susținerea minorității rome în eforturile sale de integrare socială, promovând totodată respectul pentru identitatea și tradițiile acesteia.”

Biroul de Presă al Patriarhiei Române